Gorzów nie będzie eksperymentować z kolejnymi autobusami elektrycznymi. Analiza SWZ
Miasto Gorzów Wielkopolski szuka dostawcy 10 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI dla lokalnego MZK.
Zamówienie ma być dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. O ogłoszeniu najnowszego przetargu na elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Czy Solaris utrzyma dobrą passę w Gorzowie i zdobędzie kolejny kontrakt? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
Premiowane rozwiązania techniczne
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), rozwiązań technicznych (15%), gwarancji całopojazdowej (25%).
W przypadku parametrów technicznych, premiowane są następujące rozwiązania:
- zastosowanie w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania trakcyjnego – 5 pkt,
- zaoferowanie autobusów o maksymalnej mocy silnika centralnego powyżej 200 kW– 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,9 m do 12,3 m i wysokość maksymalnie 3,32 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2.
Autobusy będą napędzane elektrycznym silnikiem centralnym o mocy minimum 160 kW. Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy (tzw. rekuperacja energii). Elektryki muszą być wyposażone w baterie trakcyjne o pojemności minimum 580 kWh, w technologii pozwalającej na dokonywanie ładowania zarówno przez ładowarki plug-in jak i pantografowe. Pojemność użytkowa baterii dostępna dla pojazdu winna wynosić min. 470 kWh. Zdolność magazynowania energii w pojeździe ma zapewnić przejechanie przez autobus co najmniej 300 km w ruchu miejskim.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, profilowane, miękkie, ukształtowane ergonomicznie z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną wydzieloną i w pełni oddzieloną od przestrzeni pasażerskiej. Kabina kierowcy ma być wyposażona w drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Siedzenie kierowcy ma być amortyzowane, regulowane w płaszczyźnie pionowej i poziomej, obrotowe. Na wyposażeniu kabiny znajdzie się również lodówka dla kierowcy. Elektrobusy będą również posiadały urządzenia alko-blokady uniemożliwiającej uruchomienie silnika przez osoby pod wpływem alkoholu z miejsca kierowcy.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym. Wewnątrz znajdzie się tablica LCD – umożliwiająca prezentowanie przebiegu trasy, a także tablica informacyjna składająca się z 2 paneli w formie litery „V” – panel LCD zamontowany w środkowej części przedziału pasażerskiego. Ta ostatnia z wymienionych tablic ma służyć m.in. w celu emisji reklam.
Bez eksperymentów
Gorzów Wielkopolski postanowił nie eksperymentować z SWZ i zamawia dokładnie takie same autobusy elektryczne jak poprzednio. MZK w ostatnim przetargu na elektrobusy otrzymało tylko jedną ofertę – od Solarisa. I wszystko wskazuje na to, że w obecnym rozdaniu będzie podobnie. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 9 maja.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1093218
Komentarze