Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Golden Dragon z trzema autobusami na Busworld 2025. Premiera e-autokaru GC15

infobus
10.10.2025 16:02
0 Komentarzy

Chiński producent Golden Dragon zaprezentował się na Busworld Europe 2025 w nowej, mocno technologicznej odsłonie, prezentując dwa autobsuy i jeden e-van.

W centrum uwagi znalazł się GC15 – pierwszy w pełni cyfrowy, elektryczny autokar klasy premium o zasięgu do 600 km. Obok niego zaprezentowano również miejski autobus Pivot E15 oraz kompaktowy pojazd użytkowy Gecko. Targi potwierdziły, że Golden Dragon celuje nie tylko w rozwój gamy produktowej, ale też w ekspansję na rynki europejskie.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się flagowy elektryczny autokar zaprezentowany przez firmę Golden Dragon?
  2. Jaki zasięg ma oferować model GC15?
  3. Jakie dwa inne pojazdy elektryczne pokazano obok GC15 na Busworld Europe 2025?

GC15 – cyfrowy autokar nowej generacji

Model GC15 to flagowy pojazd Golden Dragon w segmencie high-end. Mierzy 15 metrów długości i został zaprojektowany od podstaw jako elektryczny autokar dalekobieżny. Wyposażony jest w silnik synchroniczny z magnesami trwałymi chłodzony cieczą o mocy szczytowej 500 kW i imponującym momencie obrotowym 4800 Nm. Bateria, zintegrowana z własnym systemem napędowym marki, zapewnia deklarowany zasięg do 600 kilometrów. Wersje produkcyjne mają być dostępne w różnych długościach (od 8 do 12 m) oraz z alternatywnymi układami napędowymi.

Autokar wyróżnia się również pod względem designu i aerodynamiki – współczynnik oporu powietrza Cd ≈ 0,365 plasuje go w czołówce segmentu. Dodatkowym atutem jest przestrzeń bagażowa o objętości 10 m³, zdolna pomieścić około 63 walizki kabinowe.

Na pokładzie znajdziemy m.in. system sterowania głosem Oro AI, inteligentną klimatyzację, a także tzw. „inteligentny podłokietnik” – zintegrowany panel z mechanizmem zmiany biegów, sterowaniem drzwiami, awaryjnym przyciskiem i centralnym kontrolerem.

– GC15 to nie tylko autobus – to platforma mobilna klasy premium, która łączy technologię cyfrową z realnymi potrzebami operatorów dalekobieżnych – podkreślają przedstawiciele Golden Dragon podczas konferencji prasowej na Busworld.

Pivot E15 i Gecko

Drugim nowo zaprezentowanym modelem był Pivot T E15 – miejski lub miejsko-przedmiejski autobus elektryczny, rozwinięcie tej serii, która jest już obecna w Europie, m.in. w Szwecji. Golden Dragon wprowadza wersję E jako w pełni elektryczny wariant, przeznaczony do codziennej pracy w transporcie zbiorowym.

Trzecim pojazdem był Gecko – lekki elektryczny van lub minibus oparty na konstrukcji typu skateboard, przygotowany do adaptacji zarówno dla przewozu osób, jak i dostaw. To odpowiedź Golden Dragon na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy lekkiej klasy w transporcie miejskim, kurierskim i logistycznym.

Golden Dragon podkreśla, że nowa linia pojazdów została zaprojektowana z myślą o kluczowych wymaganiach europejskiego rynku – nie tylko w zakresie zasięgu i efektywności, ale również standardów bezpieczeństwa i komfortu. W GC15 zastosowano ramę wykonaną z wysokowytrzymałej stali Q700, co zwiększa sztywność o 13%, jednocześnie redukując masę własną pojazdu o 10%.

Producent zapowiada rozwój infrastruktury serwisowej i operacyjnej w Europie, a szwedzkie doświadczenia z Pivotem mają być wzorem dla dalszej ekspansji. Marka planuje umocnienie obecności w regionach nordyckich i Europie Środkowej.

Naszym zdaniem: Golden Dragon – dotąd kojarzony głównie z rynkami azjatyckimi – jasno pokazał w Brukseli, że ambicje marki sięgają znacznie dalej. Prezentacja trzech zupełnie nowych modeli, w tym autokaru klasy premium z cyfrowym interfejsem i realnym zasięgiem 600 km, to dowód na technologiczny awans producenta. To także sygnał dla europejskich operatorów – segment zeroemisyjny przestaje być domeną kilku liderów, a zaczyna się prawdziwa konkurencja globalna, w której marki takie jak Golden Dragon wchodzą do gry.

kompaktowy pojazd użytkowy Gecko
Kompaktowy pojazd użytkowy Gecko

Komentarze