Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gmina Ryki zamawia pierwszy autobus elektryczny dla PKS-u. Z dotacją EFRR

infobus
19.12.2025 07:07
0 Komentarzy

Gmina Ryki ogłosiła przetarg nieograniczony na dostawę jednego autobusu elektrycznego wraz z ładowarką przenośną typu plug-in.

Wszystko to w ramach projektu „Budowa i modernizacja infrastruktury oraz zakup autobusów na potrzeby transportu publicznego Gminy Ryki – etap II”. O taborowych planach i dotacji dla podlaskiego samorządu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ilu autobusów dotyczy przetarg ogłoszony przez Gminę Ryki?
  2. Jaki minimalny zasięg na jednym ładowaniu musi mieć autobus elektryczny?
  3. Do kiedy wykonawcy mogą składać oferty w postępowaniu?
Ryki inwestują w elektromobilność. Jeden autobus i ładowarka w nowym postępowaniu
Ryki inwestują w elektromobilność. Jeden autobus i ładowarka w nowym postępowaniu

Jeden autobus elektryczny dla miasta Ryki

Ogłoszony przez Gminę Ryki kontrakt dotyczy dostawy 1 sztuki fabrycznie nowego, zeroemisyjnego autobusu elektrycznego oraz 1 sztuki przenośnej ładowarki typu plug-in. Pojazd będzie wykorzystywany w lokalnym transporcie publicznym i eksploatowany przez operatora wskazanego przez zamawiającego, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rykach Sp. z o.o. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, a realizacja zamówienia została zaplanowana na okres 19 miesięcy.

Zamówienie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) 2021–2027. Oznacza to, że inwestycja wpisuje się w unijne cele wspierania nisko- i zeroemisyjnego transportu publicznego oraz modernizacji lokalnej komunikacji miejskiej.

Zamawiający nie podał wprost budżetu zamówienia, jednak z warunków udziału w postępowaniu wynika, że wykonawcy muszą wykazać się realizacją dostawy autobusu elektrycznego o wartości co najmniej 1.700.000 PLN brutto (z VAT 23%), co pokazuje skalę i klasę pojazdu, jakiej oczekuje Gmina Ryki.

Ryki inwestują w elektromobilność. Jeden autobus i ładowarka w nowym postępowaniu
Ryki inwestują w elektromobilność. Jeden autobus i ładowarka w nowym postępowaniu

Wymagania techniczne

Zgodnie z dokumentacją przetargową, przedmiotem zamówienia jest autobus elektryczny jednoczłonowy, niskopodłogowy, o długości do 9,55 m, szerokości do 2,55 m i wysokości do 3,50 m, wyprodukowany nie wcześniej niż w 2025 roku. Pojazd musi być całkowicie nowy, nieużywany, z przebiegiem nie większym niż 1.000 km, niepochodzący z ekspozycji ani jazd testowych i seryjnie produkowany – co najmniej 10 egzemplarzy sprzedanych na terenie UE.

Autobus ma być wyposażony w silnik lub silniki elektryczne o łącznej mocy minimum 160 kW, z układem odzyskiwania energii podczas hamowania. Zamawiający wymaga baterii trakcyjnych o pojemności co najmniej 250 kWh, zapewniających minimum 250 km zasięgu na jednym ładowaniu, przy zachowaniu 15% pojemności baterii według cyklu SORT 2. Zużycie energii nie może przekraczać 100 kWh/100 km, a gwarancja na baterie ma wynosić minimum 60 miesięcy, z dopuszczalnym spadkiem pojemności do 30%.

Autobus musi pomieścić co najmniej 40 pasażerów, w tym minimum 20 miejsc siedzących oraz co najmniej jedno miejsce dla osoby z ograniczoną mobilnością, dostępne z poziomu niskiej podłogi. Wymagane są m.in. rampa dla wózków, systemy informacji pasażerskiej, monitoring wizyjny, system zliczania potoków pasażerskich, biletomat oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa zgodne z General Safety Regulation II.

Integralną częścią zamówienia jest także ładowarka przenośna typu plug-in o mocy minimum 20 kW, umożliwiająca pełne naładowanie baterii autobusu w czasie nie dłuższym niż 6 godzin. Ładowarka musi spełniać normy m.in. ISO 15118 oraz IEC 61851 i być objęta gwarancją nie krótszą niż gwarancja całopojazdowa autobusu.

Oferty będą oceniane według dwóch kryteriów: cena (waga 80%) oraz okres gwarancji całopojazdowej (waga 20%). Minimalny wymagany okres gwarancji to 24 miesiące, natomiast maksymalnie punktowana będzie gwarancja 60 miesięcy lub dłuższa.

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w 2025 roku, a termin składania ofert wyznaczono na 20 stycznia 2026 r. Szczegółowe informacje: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-6b6a51ca-3431-499c-81f1-a00d44ec0259

Komentarze