Gliwice z jedną ofertą na zakup ośmiu autobusów elektrycznych. Bez zaskoczenia
9 grudnia 2025 r. PKM Gliwice otworzył oferty w przetargu na dostawę ośmiu fabrycznie nowych zeroemisyjnych autobusów miejskich, które mają trafić do miasta w 2027 roku.
Postępowanie dotyczy zakupu pojazdów klasy I kategorii MAXI oraz MEGA i rozbudowanym wyposażeniem zgodnym z wymaganiami SWZ. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile elektrobusów (w wersjach MAXI i MEGA) zamierza kupić PKM Gliwice?
- Który producent złożył ofertę w postępowaniu ogłoszonym 29 października 2025 r.?
- Ile wynosi kwota, jaką PKM Gliwice chce przeznaczyć na realizację zamówienia?
Otwarcie oferty w Gliwicach
W przetargu na dostawę ośmiu elektrobusów dla PKM Gliwice wpłynęła tylko jedna oferta. Wykonawcą, który zdecydował się wystartować, jest Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.. Przedmiotem zamówienia jest dostawa 6 autobusów przegubowych kategorii MEGA oraz 2 autobusów 12-metrowych kategorii MAXI, a dostawy mają zostać zrealizowane w 2027 roku. Zamawiający wymaga pojazdów o całkowicie niskiej podłodze, z pełną kabiną kierowcy, wysokiej odporności na korozję, pojemnych bateriach trakcyjnych oraz dwoma punktami ładowania Plug-in i pantografem, zgodnie ze szczegółową specyfikacją techniczną.
Oferta Solarisa opiewa na 30.760.000 PLN netto / 37.834.800 PLN brutto. Przy dostawie ośmiu elektrobusów daje to: 3.845.000 PLN netto za egzemplarz Urbino electric.
Zamawiający podał, że „z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 29.200.000 PLN netto / 35.916.000 PLN brutto”. Oznacza to, że oferta Solarisa w wysokości 30.760.000 PLN netto nieznacznie przekracza budżet – o 1.560.000 PLN netto. W praktyce różnica ta nie wyklucza automatycznie oferty, ale będzie wymagała decyzji PKM Gliwice, czy możliwe jest zwiększenie finansowania. Jeżeli skarbnik będzie na TAK, komisja przetargowa wybierze Solarisa na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
- ✅ Cena – 60%
- ✅ Ocena techniczna – 15%
- ✅ Ekologia – 10%
- ✅ Warunki gwarancji i serwisu – 10%
- ✅ Cena wybranych części zamiennych – 5%
Opis techniczny zamówienia
Zamawiający preferuje elektrobusy w pełni niskopodłogowe, wyposażone w baterie trakcyjne typu High Energy zapewniające możliwość wykonania co najmniej 80 km w każdych warunkach atmosferycznych bez doładowania. Autobusy mają być wyposażone w rozbudowaną informację pasażerską – tablice kierunkowe LED, ekrany LCD w przestrzeni pasażerskiej oraz dwustronne tablice reklamowe.
Pojazdy muszą posiadać pełną, zamykaną kabinę kierowcy, centralny silnik elektryczny, układ drzwi 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA), a także komplet homologacji EKG ONZ dotyczących bezpieczeństwa, palności oraz wytrzymałości konstrukcji. Dostawa przewidziana jest na 2027 rok.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/1205327
Zakupowe tło
PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty. W lipcu 2024 roku miejska spółka ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych autobusów elektrycznych, które właśnie pojawiły się na ulicach Gliwic. Nowe pojazdy są wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy poboru opłat i monitoringu, systemy zliczania pasażerów, cyfrowy monitoring, a także system kontroli trzeźwości kierowcy. Całość ma podnieść komfort podróży i bezpieczeństwo pasażerów. Nowy zakup wpisuje się w strategię miasta, której celem jest wymiana taboru na pojazdy zeroemisyjne i ograniczanie wpływu transportu publicznego na środowisko. Pojazdy mozna spoptkać m.in. na liniach 202, 187, 287 oraz M100.
Zeszłoroczne zamówienie obejmowało 7 autobusów przegubowych o długości około 18 metrów oraz 3 pojazdy 12-metrowe z napędem elektrycznym. Wraz z autobusami PKM planuje zakup ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW (łącznie pięć urządzeń stacjonarnych oraz jedna ładowarka mobilna typu plug-in) oraz modernizację infrastruktury zajezdniowej poprzez budowę dziesięciu punktów zasilania. W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta — złożył ją Solaris Bus & Coach. Wartość propozycji wyniosła 42.299.700 PLN brutto (34.390.000 PLN netto), co oznacza cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 3.439.000 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 34.440.000 PLN brutto (28.000.000 PLN netto), co oznaczało przekroczenie budżetu o ponad 7,8 mln zł brutto. To dobry prognostyk dla aktualnego zakupu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze