Gliwice przygotowują zajezdnię pod nowe autobusy elektryczne. Przebudowa parkingu PKM
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gliwicach ogłosiło przetarg na kompleksową przebudowę zajezdni autobusowej przy ul. Chorzowskiej.
Inwestycja obejmuje zarówno roboty budowlane, jak i rozbudowę infrastruktury energetycznej, niezbędnej do ładowania pojazdów elektrycznych.
Rozkład jazdy:
- Gdzie znajduje się zajezdnia, której dotyczy ogłoszony przetarg przez PKM Gliwice?
- Jakie dwa główne kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert?
- Do kiedy można składać oferty w przetargu ogłoszonym przez PKM Gliwice?
Przebudowa parking
19 maja 2025 roku ogłoszono gliwickie postępowanie na realizację robót budowlanych w formule zapytania ofertowego. Celem zamówienia jest przebudowa parkingu dla autobusów elektrycznych wraz z pełną infrastrukturą umożliwiającą ich ładowanie. Prace będą prowadzone na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150 – na działkach ewidencyjnych nr 689, 690, 691 i 692.
Zakres robót obejmuje m.in.:
- wykonanie zasilania dla dwóch szaf zasilających i pięciu satelit do ładowania autobusów,
- doposażenie istniejącej stacji transformatorowej 20 kV,
- budowę fundamentów pod urządzenia ładowania,
- budowę nowych miejsc parkingowych i ładowania e-busów,
- roboty ziemne, kanalizacyjne i drogowe – w tym nową nawierzchnię z kostki betonowej,
- wymianę opraw oświetleniowych na LED i przesunięcie słupa oświetleniowego.
Dodatkowo, wykonawca zobowiązany będzie do przejęcia zobowiązań gwarancyjnych wobec wcześniej realizowanych prac przez firmę PRUiM S.A. z Gliwic oraz do ścisłej koordynacji z dokumentacją powykonawczą wcześniejszych etapów inwestycji. Inwestycja nie jest finansowana ze środków UE i realizowana będzie zgodnie z regulaminem PKM Gliwice – jako zamówienie sektorowe poniżej progów unijnych. Na oferty zamawiający czeka do 3 czerwca 2025, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 80%
✅ Długość gwarancji (od 36 do 60 miesięcy) – 20%
Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania w przypadku braku wystarczających środków lub zmiany zapotrzebowania. Link do SWZ i dokumentacji przetargowej
Zakupowe tło
rzebudowa parkingu z infrastrukturą ładowania stanowi kolejny etap modernizacji zaplecza technicznego PKM Gliwice w związku z elektryfikacją floty. Wcześniejsze etapy objęły m.in. budowę nawierzchni z kostki brukowej – współfinansowanej ze środków UE – oraz pierwsze instalacje energetyczne dla ładowarek. Obecne zamówienie rozwija tę infrastrukturę, przygotowując zajezdnię do efektywnej obsługi większej liczby autobusów elektrycznych i ich ładowania w warunkach nocnego postoju. To konsekwentna kontynuacja strategii wdrażania elektromobilności w transporcie miejskim w Gliwicach.
W listopadzie 2024 roku PKM Gliwice podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 10 elektrycznych autobusów, w tym:
- 7 przegubowych Solarisów Urbino 18 electric (18 m długości, moc napędu 240 kW),
- 3 Solarisy Urbino 12 electric (12 m długości, moc napędu 160 kW).
Wartość kontraktu wyniosła 42,3 mln zł brutto. Pojazdy mają trafić do Gliwic w IV kwartale 2025 roku i obsługiwać linie 202, 187, 287 oraz M100.
W ramach inwestycji przewidziano również rozwój infrastruktury ładowania:
- 5 ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW każda, które zostaną zainstalowane w centrach przesiadkowych w Gliwicach i Sośnicowicach oraz na przystankach „Obrońców Pokoju” i „Brzezinka Nobla”
- Mobilna ładowarka plug-in o mocy 40 kW do ładowania pojazdów na terenie zajezdni.
Dodatkowo, planowane są punkty zasilania zajezdniowego, na które PKM stara się pozyskać środki z Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. Przypomnijmy, że w lutym 2022 roku PKM Gliwice wprowadziło do eksploatacji 10 elektrycznych autobusów marki Volvo:
- 7 dwuosiowych Volvo 7900 Electric o długości 12 m,
- 3 przegubowe Volvo 7900 Electric o długości 18 m.
Pojazdy te są zasilane bateriami o pojemności odpowiednio 264 kWh i 330 kWh, co umożliwia przejazd na jednym ładowaniu ponad 100 km. Ładowanie odbywa się zarówno poprzez system plug-in, jak i szybkie ładowarki pantografowe zainstalowane na terenie zajezdni oraz na wybranych przystankach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze