Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GDDKiA chce postawić na 31 MOP-ach TEN-T ładowarki do pojazdów elektrycznych

infobus
02.02.2025 09:09
0 Komentarzy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić w br. przetarg na budowę ogólnodostępnych ładowarek pojazdów elektrycznych.

Do tego dochodzi pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania. Zakres to 31 Miejsc Obsługi Podróżnych – poinformował PAP rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak.

Rozkład jazdy:

  1. Na których drogach sieci TEN-T planowana jest budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
  2. Jaką minimalną moc ładowania przewidziano dla pojazdów ciężarowych na Miejscach Obsługi Podróżnych?
  3. Jakie główne wyzwania wiążą się z budową stacji ładowania na MOP-ach według GDDKiA?
Elektryczna przyszłość ciężkiego transportu drogowego:
Elektryczna przyszłość ciężkiego transportu drogowego / fot. Ekoenergetyka

Przy TEN-T

Jak informuje Dyrekcja, chodzi o MOP-y z miejscami postojowymi i sanitariatami, zlokalizowane na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.

Rzecznik poinformował, że na każdym MOP-ie przewidziano budowę stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym m.in. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T; docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).

Ponadto, zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy na MOP-y o funkcji komercyjnej, wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, do końca tego roku GDDKiA planuje uruchomienie na siedmiu z nich stacji ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW.

Piechowiak zwrócił uwagę, że w przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych, najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek.

„Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania). Zakładamy, że te działania zwiększą atrakcyjność budowy ładowarek elektrycznych przy sieci dróg szybkiego ruchu” – wskazał rzecznik.

Dodał, że ostateczny termin uruchomienia stacji ładowania uzależniony jest m.in. od terminów przyłączenia do sieci energii elektrycznej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej i odbioru stacji przez Urząd Dozoru Technicznego.

TEN-T to transeuropejska sieć transportowa w ramach Unii Europejskiej, obejmująca szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne, a także platformy multimodalne i węzły miejskie. (PAP)

Elektryczna przyszłość ciężkiego transportu drogowego:
Elektryczna przyszłość ciężkiego transportu drogowego / fot. Ekoenergetyka

Komentarze