Gdańsk przyspiesza zieloną transformację. Nowa zajezdnia i elektryczne autobusy
Miasto Gdańsk rozpoczyna ambitną inwestycję, która ma stać się przełomem w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji autobusowej. Nowa zajezdnia autobusowa powstanie przy ul. Warszawskiej, a równolegle do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączą nowe, elektryczne autobusy typu midi.
Oba przedsięwzięcia są częścią realizowanej konsekwentnie strategii rozwoju nowoczesnego, zrównoważonego i przyjaznego środowisku transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowoczesne rozwiązania technologiczne zostaną zastosowane w nowej zajezdni autobusowej w Gdańsku?
- W jaki sposób elektryczne autobusy typu midi mają poprawić dostępność transportu publicznego w gdańskich dzielnicach?
- Jakie są planowane źródła finansowania inwestycji związanych z budową zajezdni i zakupem nowego taboru w Gdańsku?
Nowa zajezdnia autobusowa – centrum przyszłości transportu
Planowana zajezdnia zajmie powierzchnię 7,3 ha i zostanie wyposażona w pełną infrastrukturę niezbędną do obsługi autobusów elektrycznych i wodorowych. Obiekt pomieści do 250 pojazdów, z czego już w 2030 roku połowę mają stanowić pojazdy zeroemisyjne. Kompleks będzie obejmował hale postojowe z ładowarkami, warsztaty serwisowe, myjnie, stację tankowania, dyspozytornię, ośrodek szkoleniowy oraz zaplecze socjalne i administracyjne.
Zajezdnia będzie w pełni zautomatyzowana i zarządzana przy użyciu systemu Depot Management (DMS), który dzięki RFID i pętlom indukcyjnym umożliwi bieżące śledzenie lokalizacji pojazdów, a także automatyczne przydzielanie miejsc postojowych. To rozwiązanie zapewni sprawną organizację ruchu, szczególnie w godzinach szczytu.
Wysoki nacisk położono również na bezpieczeństwo. Autobusy będą stacjonowały w oddzielnych strefach w zależności od rodzaju napędu, co ograniczy ryzyko zagrożeń i usprawni procedury awaryjne. Zajezdnia zostanie wyposażona w instalacje fotowoltaiczne, magazyny energii, zielone dachy, a także podziemny zbiornik retencyjny i Miejsce Doraźnego Schronienia dla ludności cywilnej.
– To jedno z najważniejszych i najbardziej złożonych przedsięwzięć inwestycyjnych w historii gdańskiej komunikacji – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT. – Projekt ten będzie tworzony z udziałem pracowników i konsultowany na każdym etapie, aby zapewnić jak najlepsze przygotowanie do funkcjonowania w nowoczesnym środowisku pracy.
Przetarg na nowy tabor elektryczny
Równolegle Gdańsk inwestuje w nowy tabor. Ogłoszono przetarg na dostawę pięciu elektrycznych autobusów typu midi. Pojazdy te mają obsługiwać dzielnice o trudniejszym układzie drogowym, gdzie większe autobusy nie mogą swobodnie operować. Będą one niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone m.in. w platformy wjazdowe, przyciski z alfabetem Braille’a, defibrylatory AED, kamery 360° i nowoczesne oświetlenie LED.
Autobusy będą miały długość od 8,5 do 9,5 metra, z minimalnym zasięgiem 250 km na jednym ładowaniu. Dostawa przewidziana jest w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy.
– Słuchamy mieszkańców i reagujemy na potrzeby dzielnic. Nowe autobusy midi to odpowiedź na ograniczoną dostępność transportu w wąskich uliczkach i osiedlach – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności.
Ambitne cele, szerokie wsparcie
Budowa nowej zajezdni autobusowej ma kosztować ponad 450 mln zł netto. Inwestycja zostanie częściowo sfinansowana ze środków pozyskanych ze sprzedaży obecnego obiektu przy al. Hallera oraz z programów krajowych i unijnych, takich jak Krajowy Plan Odbudowy i „Zielona Transformacja Miast”.
Zakończenie procesu projektowego i uzyskanie pozwolenia na budowę planowane jest na koniec 2027 roku, a budowa miałaby ruszyć w 2028. Jeśli wszystkie terminy zostaną dotrzymane, nowa zajezdnia zostanie oddana do użytku do końca 2030 roku.
Gdańsk udowadnia, że myśli o przyszłości swojej komunikacji miejskiej w sposób kompleksowy, odpowiedzialny i zorientowany na potrzeby zarówno pasażerów, jak i środowiska.
Komentarze