Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk powiększył flotę autobusów zabytkowych. Legendarny Neoplan N4020 z klimą

infobus
20.07.2025 09:07
0 Komentarzy

Transport publiczny to nie tylko codzienna obsługa pasażerów. To także dziedzictwo, które coraz więcej miast zaczyna pielęgnować. Jak Gdańsk.

Przykładem może być Gdańsk, gdzie Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) systematycznie rozbudowują flotę historycznych pojazdów komunikacji miejskiej. W 2026 roku do zabytkowego taboru dołączy wyjątkowy autobus – Neoplan N4020, jeden z pierwszych klimatyzowanych autobusów miejskich w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki zabytkowy autobus miejski z Gdańska zostanie odnowiony i wróci do użytku w 2026 roku?
  2. Ile pojazdów będzie liczyć historyczna flota GAiT po renowacji Neoplana?
  3. W jaki sposób Gdańsk wykorzystuje historyczny tabor komunikacji miejskiej na co dzień?
Jedno z pierwszych zdjęć Neoplanów wyprodukowanych w Bolechowie pod Poznaniem – w tym także egzemplarzy przeznaczonych dla Gdańska. Widoczny na fotografii autobus o numerze taborowym 2018 to krótszy, 12-metrowy model N4016, który kursował w Gdańsku do 2014 roku. Był częścią pierwszej serii pojazdów klimatyzowanych, które zapoczątkowały nowy standard w gdańskim transporcie publicznym.
Jedno z pierwszych zdjęć Neoplanów wyprodukowanych w Bolechowie pod Poznaniem – w tym także egzemplarzy przeznaczonych dla Gdańska. Widoczny na fotografii autobus o numerze taborowym 2018 to krótszy, 12-metrowy model N4016, który kursował w Gdańsku do 2014 roku. Był częścią pierwszej serii pojazdów klimatyzowanych, które zapoczątkowały nowy standard w gdańskim transporcie publicznym / fot. Solaris

Neoplan – symbol miejskiej rewolucji

Pojazd, który właśnie trafił do renowacji, to Neoplan N4020 z 1997 roku, produkowany w Bolechowie pod Poznaniem. Był jednym z 11 egzemplarzy zakupionych przez Gdańsk w latach 90. i szybko zyskał status pojazdu przełomowego – jako pierwszy model z klimatyzacją pasażerską w gdańskiej flocie, a zarazem w całym kraju. Neoplany były pojazdami trzyosiowymi o długości 15 metrów. Z powodu swojej konstrukcji (długość + brak przegubu) potocznie określano je jako „deskorolki”.

Choć nie sprawdziły się jako trwały substytut Ikarusów, miały ogromne znaczenie jako pomost między starą a nową generacją taboru. Ostatni kurs Neoplanów N4020 w Gdańsku odbył się w 2017 roku.

Zachowany egzemplarz o numerze taborowym 2605 został wycofany z eksploatacji osiem lat temu. Teraz przejdzie kompleksowy remont – obejmujący układ elektryczny, lakier, wnętrze i wymianę zużytych części. Prace wykona zewnętrzny wykonawca wybrany w przetargu, a ich koszt to 428 tys. zł. Odnowiony autobus ma wrócić do floty GAiT w drugiej połowie 2026 roku.

Transport publiczny to nie tylko codzienna obsługa pasażerów. To także dziedzictwo, które coraz więcej miast zaczyna pielęgnować. Jak Gdańsk. / fot. GAiT

Flota historyczna GAiT rośnie

Po dołączeniu Neoplana historyczna flota GAiT liczyć będzie 12 pojazdów – w tym 7 tramwajów i 5 autobusów. To nie są eksponaty muzealne – pojazdy te realnie uczestniczą w obsłudze sezonowych linii specjalnych, takich jak linia 600 (obsługiwana przez zabytkowe autobusy) czy linia 60 (z historycznymi tramwajami). Dodatkowo biorą udział w wydarzeniach miejskich, kampaniach promujących transport publiczny i akcjach edukacyjnych.

Naszym zdaniem: Zabytkowy tabor GAiT to nie tylko atrakcja turystyczna. To żywa historia gdańskiego transportu publicznego, pokazująca jego ewolucję, przełomy technologiczne i zmiany w podejściu do komfortu pasażerów. Renowacja Neoplana i jego powrót na ulice miasta wpisują się w szerszy trend przywracania do życia pojazdów, które jeszcze niedawno były codziennością, a dziś stają się nośnikami miejskiej tożsamości.

Komentarze