GAiT potrzebuje kosztorys nowej zajezdni autobusowej. „Jednej z najnowocześniejszych w Europie”
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy nowej zajezdni autobusowej „Ujeścisko” przy ul. Warszawskiej w Gdańsku.
Przetarg został uruchomiony 24 lipca 2025 r. i prowadzony jest w trybie dialogu konkurencyjnego. Przy ul. Warszawskiej ma powstać nowoczesna zajezdnia autobusowa, w pełni przystosowana do obsługi pojazdów elektrycznych i wodorowych. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. O równolegle prowadzonym przez GAiT przetargu na elektryczne midibusy.
Rozkład jazdy:
- Gdzie powstanie nowa zajezdnia autobusowa w Gdańsku i jaki typ pojazdów będzie obsługiwać?
- Jakie funkcje i technologie zostaną zastosowane w planowanej infrastrukturze?
- Jaki jest harmonogram realizacji inwestycji i planowane źródła jej finansowania?
Dialog konkurencyjny
Gdańskie zamówienie z 24 lipca 2025 r. dotyczy przygotowania pełnej dokumentacji niezbędnej do realizacji nowej zajezdni autobusowej „Ujeścisko”, która powstać ma przy ul. Warszawskiej. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie kompletnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która obejmuje projekt budowlany, wykonawczy, kosztorysy inwestorskie oraz niezbędne uzgodnienia, opinie i ekspertyzy.
Zajezdnia ma służyć obsłudze nowoczesnego taboru autobusowego, w tym również pojazdów zeroemisyjnych. Choć szczegóły techniczne obiektu nie zostały jeszcze publicznie ujawnione, zamówienie obejmuje przygotowanie wielobranżowej dokumentacji, a także wsparcie inwestora na etapie uzyskiwania pozwoleń.
Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, co oznacza, że GAiT najpierw wybierze wykonawców do udziału w dialogu, a dopiero potem zaprosi ich do składania ofert. Termin składania wniosków upływa 25 sierpnia 2025 r. o godz. 12:00. Otwarcie nastąpi tego samego dnia o 12:30. Wymagane jest złożenie dokumentacji w formie elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zamówienie nie przewiduje podziału na części ani składania ofert wariantowych. Nie określono też wartości zamówienia. W postępowaniu obowiązuje dyrektywa 2014/24/UE, zgodnie z którą cała komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywa się drogą elektroniczną.
Na oferty zamawiający czeka do 25 sierpnia 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów: ✅ Cena – 100%. Link do postępowania tutaj
Na Warszawskiej
Zajezdnia autobusowa, która ma powstać na 7,3-hektarowej działce przy ul. Warszawskiej, sąsiadować będzie z planowaną zajezdnią tramwajową.
Jak podkreśliła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska: – Rozpoczynamy procedurę dialogu konkurencyjnego, rzadko stosowaną w zamówieniach publicznych, która pozwoli nam wypracować najlepszy projekt nowoczesnej, energooszczędnej, a docelowo zeroemisyjnej zajezdni autobusowej. Chcemy, aby była ona funkcjonalna, przyjazna środowisku i wykorzystywała najnowsze technologie, w tym rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
Według władz Gdańska, będzie to „jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie”.
Jak zapowiedział Maciej Lisicki, prezes GAiT: – Będzie pierwszym tego typu obiektem w Polsce, w pełni przystosowanym do obsługi floty elektrycznej, z magazynami energii i nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie zarządzania ruchem i parkowaniem pojazdów.
Zajezdnia zapewni pełną obsługę do 250 autobusów, w tym elektrycznych, wodorowych oraz – przejściowo – spalinowych. W pierwszym etapie (2030 r.) zakłada się użytkowanie 125 pojazdów zeroemisyjnych i 125 spalinowych, zgodnie ze Strategią Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus, która określa cel 50% udziału floty bezemisyjnej.
Kompleks zajezdni będzie obejmował:
- hale postojowe z ładowarkami,
- hale serwisowe i warsztaty,
- myjnię, stację tankowania wodoru,
- centrum dyspozytorskie,
- ośrodek szkoleniowy i zaplecze socjalne,
- budynek administracyjny,
- podziemny parking dla pracowników,
- zielone dachy i instalacje fotowoltaiczne,
- magazyny energii i system odzysku ciepła ze stacji transformatorowej.
Autobusy będą parkowane sekwencyjnie i wzdłużnie w 20 rzędach, a każdy typ napędu otrzyma oddzielną, szczelną i zabezpieczoną strefę. Jak wskazują urzędnicy, „takie rozwiązanie stosowane jest m.in. w Hamburgu, Zurychu, Leicester, czy Monachium” i gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa obsługi technicznej.
Zarządzanie ruchem na terenie obiektu zapewni system DMS (Depot Management System) z wykorzystaniem pętli indukcyjnych i identyfikacji RFID. Po wjeździe kierowca otrzyma automatyczną informację o miejscu postoju – dane będą przekazywane zarówno przez monitory w zajezdni, jak i ekrany w kabinie autobusu.
Kiedy ruszy?
Nowa zajezdnia będzie także:
- energooszczędna i ekologiczna – z zielonymi dachami, elewacjami, oraz instalacją PV,
- wyposażona w Miejsce Doraźnego Schronienia (MDS) dla ludności cywilnej – umieszczone w podziemnym parkingu,
- zaprojektowana z odseparowanymi strefami ruchu pieszych i pojazdów, co zwiększy bezpieczeństwo pracy.
Jak poinformował Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa:
– Zajezdnia powstanie na działce od lat przeznaczonej pod transport publiczny – zastępując obiekt przy ul. Hallera, ale oferując zupełnie nową jakość. Dzięki automatyzacji możliwe będzie szybkie i sprawne parkowanie oraz wyjazdy pojazdów, co ma kluczowe znaczenie w godzinach szczytu.
Harmonogram inwestycji
- I kwartał 2026 – podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
- grudzień 2027 – uzyskanie pozwolenia na budowę,
- luty 2028 – ogłoszenie przetargu na roboty budowlane,
- listopad 2028 – podpisanie umowy na budowę,
- listopad 2030 – planowane zakończenie inwestycji.
Całość ma kosztować ponad 450 mln PLN netto. Środki mają pochodzić m.in. ze sprzedaży obecnej zajezdni przy al. Hallera, środków publicznych, dotacji rządowych na MDS, funduszy na magazyny energii i ładowarki.
– To jedna z najbardziej ambitnych i złożonych inwestycji, jakie realizujemy – zarówno pod względem technologicznym, jak i organizacyjnym – podsumował prezes GAiT Maciej Lisicki. – Chcemy ten projekt tworzyć wspólnie z naszymi pracownikami – planujemy konsultacje, spotkania informacyjne i wizyty referencyjne, aby jak najlepiej przygotować załogę na nowy sposób funkcjonowania.
Komentarze