GAiT Gdańsk z umową na pierwsze MIDI autobusy elektryczne: Solaris Urbino 9 LE
Pięć nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 9 LE electric zasili flotę Gdańskich Autobusów i Tramwajów (GAiT).
To pojazdy klasy I kategorii MIDI, zaprojektowane z myślą o trasach dzielnicowych – ciche, kompaktowe i wyposażone w zaawansowane technologie. Przypomnijmy, że pomorskie miasto już ma mniejsze elektrobusy – Karsan e-JEST – ale kategorii MINI. Umowę podpisano 4 listopada 2025 r., a Solaris Bus & Coach był jedynym oferentem w przetargu. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych Solaris Urbino 9 LE electric zostanie dostarczonych do Gdańska?
- Jakie główne parametry techniczne i wyposażenie posiadają nowe elektrobusy przeznaczone do komunikacji miejskiej w Gdańsku?
- Czy to fragment zakupu większej partii autobusów elektrycznych od Solarisa w ramach projektu „Zielony Transport Publiczny”?
Elektryczna piątka
Gdański zakup dotyczy pięciu niskopodłogowych autobusów elektrycznych przeznaczonych do obsługi linii lokalnych i osiedlowych, gdzie większe pojazdy są niepraktyczne. Nowe Urbino 9 LE będą wyposażone w powiększone baterie o pojemności 400 kWh, co według testów SORT-2 przekłada się na zasięg powyżej 470 kilometrów. Każdy autobus otrzyma dwa gniazda ładowania typu CCS2 plug-in, system AVAS ostrzegający pieszych, wirtualnego asystenta monitorującego martwe pole, a także system doświetlania zakrętów i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. W kabinie kierowcy znajdzie się m.in. lodówka i defibrylator AED.
Nowe autobusy będą węższe niż standardowe – mają niespełna 2,5 metra szerokości, co pozwoli im na swobodne poruszanie się po gęstej miejskiej siatce ulic. Pojazdy pomieszczą 25 miejsc siedzących i będą wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie, ładowarki USB-A i USB-C oraz inne udogodnienia podnoszące komfort pasażerów.
– Mały autobus, wielka zmiana! Podpisaliśmy umowę na zakup kolejnych 5 autobusów – nowoczesnych i elektrycznych! To pojazdy stworzone z myślą o dzielnicowych trasach – ciche, bezemisyjne, z dużym zasięgiem i zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. To kolejny krok w budowaniu zeroemisyjnej floty i zielonej transformacji miasta. Inwestujemy w komfort pasażerów, jakość powietrza i nowoczesny transport publiczny. Pierwsze autobusy pojawią się na ulicach Gdańska w 2027 roku – napisał Piotr Borawski, Wiceprezydent Gdańska.
Jedna oferta
Wartość gdańskiego kontraktu to 12.844.443 PLN netto (15.794.676 PLN brutto), co daje cenę jednostkową netto za Urbino 9 LE electric na poziomie 2.568.889 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 12.500.000 PLN netto (15.375.000 PLN brutto) – Gdańsk zdecydował się dołożyć brakującą kwotę, aby sfinalizować zakup.
Oferta Solaris Bus & Coach została oceniona zgodnie z kryteriami:
✅ Cena – 70%
✅ Ocena techniczna – 30%
Solaris uzyskał łącznie 97 punktów (70 za cenę, 27 za ocenę techniczną), co dało mu status najkorzystniejszej oferty. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: platformazakupowa.pl/transakcja/1149133
Zakupowe tło
Ten kontrakt na pięć „elektryków” to tylko fragment znacznie szerszego planu inwestycyjnego. 11 września 2025 r. Gdańsk podpisał umowę na dostawę 30 autobusów elektrycznych marki Solaris – największy zakup tego typu w historii miasta. Wartość inwestycji to 110.700.000 PLN brutto, z czego 90.000.000 PLN netto pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
W ramach tego kontraktu do Gdańska trafi 18 autobusów Solaris Urbino 12 electric (600 kWh) oraz 12 przegubowych Solaris Urbino 18 electric (800 kWh). Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy spalinowe, w tym Solarisy z 2006 roku z przebiegami sięgającymi 1,5 mln km. Będą to pojazdy całkowicie niskopodłogowe, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Każdy autobus będzie wyposażony w system informacji pasażerskiej, cyfrowe lusterka, rejestratory zdarzeń, systemy awaryjnego hamowania, asystenta prędkości oraz systemy monitorujące uwagę kierowcy. Zniknie klasyczna wieża silnika, co pozwoli zwiększyć liczbę miejsc pasażerskich – do 70 w wersji 12-metrowej i 107 w przegubowej.
Gdańsk rozbudowuje też infrastrukturę ładowania – do końca 2025 roku GAiT będzie dysponować 24 punktami ładowania, co zapewni gotowość operacyjną dla rosnącej liczby elektrobusów. Dostawy pojazdów będą realizowane etapami.
Pierwsze dwa Urbino 9 LE trafią do Gdańska w kwietniu 2027 r., a kolejne do sierpnia 2028 r.









Komentarze