Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Firmy autobusowe a ustawa o cyberbezpieczeństwie. Na przykładzie PKS Oława

infobus
08.06.2025 11:03
0 Komentarzy

Przewoźnicy autobusowi, zwłaszcza ci obsługujący publiczny transport pasażerski, mogą w niedalekiej przyszłości znaleźć się w kręgu podmiotów objętych regulacjami ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC).

Dowodem rosnącego znaczenia tych przepisów jest postępowanie prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Oławie S.A., dotyczące wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiego rodzaju system zamierza wdrożyć PKS Oława w ramach postępowania ogłoszonego 31 maja 2025 roku?
  2. Jakie jest główne kryterium wyboru wykonawcy w postępowaniu prowadzonym przez PKS Oława?
  3. Jakie przyszłe regulacje prawne mają wpływ na działania podejmowane przez PKS Oława w zakresie cyberbezpieczeństwa?
Postępowanie prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Oławie S.A., dotyczące wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji / fot. PKS Oława

Analiza ryzyka

Postępowanie PKS Oława ogłoszono 31 maja 2025 r. Przetarg obejmuje pełne wdrożenie SZBI zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 27001:2023 oraz dyrektywą NIS2. Wymagana jest analiza ryzyka, opracowanie polityk bezpieczeństwa informacji, przeszkolenie personelu, a także stworzenie lub aktualizacja kilkudziesięciu dokumentów operacyjnych i zarządczych. Realizacja obejmie m.in. audyt zerowy, wdrożenie polityk, planowanie SZBI oraz opracowanie dokumentacji.

Szczególny nacisk położono na zgodność z nadchodzącą nowelizacją ustawy o KSC oraz implementacją dyrektywy NIS2, która rozszerzy krąg podmiotów zobowiązanych do wdrażania systemów cyberbezpieczeństwa. PKS Oława wyprzedza tym samym potencjalne wymogi, które mogą stać się obowiązujące w ciągu kilku miesięcy.

Ustawa o KSC przewiduje obowiązki takie jak:

  • wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji,
  • zarządzanie i zgłaszanie incydentów,
  • prowadzenie audytów systemów informatycznych,
  • współpracę z zespołami CSIRT.

W praktyce oznacza to konieczność sformalizowania i ustandaryzowania wielu aspektów funkcjonowania organizacji, takich jak polityki dostępu, zarządzanie kopiami zapasowymi, reakcja na incydenty czy zarządzanie aktywami informacyjnymi.

Postępowanie prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Oławie S.A., dotyczące wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji / fot. PKS Oława
Postępowanie prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Oławie S.A., dotyczące wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji / fot. PKS Oława

Przetargowe wymagania

Działanie PKS Oława pokazuje, że nawet regionalni operatorzy przewozów powinni przygotować się na nowe wymogi. Wdrożenie SZBI zgodnego z ISO 27001 i NIS2 to nie tylko formalność prawna, ale realne działanie na rzecz bezpieczeństwa pasażerów, danych i infrastruktury.

Oferty w Oławie będą otwarte 10 czerwca. Tryb zamówienia to zapytanie ofertowe, nieobjęte ustawą o zamówieniach publicznych. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena (100%). Link do SWZ: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1119977

Komentarze