FIAA 2024: Iveco autobusowym liderem na targach w Madrycie. Najszersza oferta
Podczas targów FIAA 2024 w Madrycie, Iveco Bus potwierdziło swoją ekspansję na europejskim rynku autobusów, prezentując najszerszą ofertę – od minibusów po autokary.
Koncern zaprezentował sześć pojazdów, z których każdy oferował inny rodzaj napędu. Oznacza to rozwiązania dostosowane do zróżnicowanych potrzeb i wsparcie dla wszystkich klientów w procesie ich transformacji energetycznej.
Spis treści:
- Jakie rodzaje napędów zaprezentowało Iveco Bus podczas targów FIAA 2024?
- Jaka jest maksymalna pojemność pasażerska w wodorowym modelu E-WAY H2?
- W jakiej specjalnej wersji kolorystycznej wystąpił model EVADYS na targach w Madrycie?
Od diesla do wodoru
Podczas tegorocznych targów FIAA 2024 w Madrycie Iveco Bus zaprezentowało swoją szeroką ofertę, podkreślając różnorodność technologii napędowych i wsparcie klientów w transformacji energetycznej. Koncern pokazał sześć pojazdów, każdy o innym rodzaju napędu, demonstrując multienergetyczne podejście do transportu publicznego.
Na stoisku Iveco można było zobaczyć pełen wachlarz technologii – od tradycyjnych napędów dieslowych, poprzez niskoemisyjne jednostki na gaz ziemny i biometan, XTL/HVO, hybrydy, aż po bezemisyjne autobusy bateryjne i wodorowe. Te wszechstronne rozwiązania obejmują szerokie spektrum transportu pasażerskiego: autobusy miejskie, międzymiastowe oraz autokary na różne dystanse – od krótkich po dalekie.
Wśród zaprezentowanych modeli wyróżniły się m.in.:
Wodorowy E-WAY H2 12M
Model wodorowy E-WAY H2 12M oparty jest na koncepcji „średniej mocy” – ogniwo paliwowe Hyundai o mocy 100 kW wspierane jest przez akumulator FPT o pojemności 69 kWh. Taka konfiguracja pozwala ograniczyć zużycie wodoru nawet o 15-20% i jednocześnie optymalizuje komfort termiczny oraz wydłuża żywotność kluczowych komponentów.
Pojazd zasilany jest przez cztery zbiorniki wodoru (31 kg) umieszczone na dachu, a do napędu służy silnik elektryczny Siemens ELFA 3 o mocy 310 kW. Całość wspierana jest przez autorski system sterowania eVECOP, który umożliwia inteligentne zarządzanie mocą wodoru, zapewniając wydajność operacyjną.
Model dostępny jest w wersji z dwoma lub trzema drzwiami, oferując przestrzeń dla 111 pasażerów i zapewnia zasięg 450 km. W konfiguracji prezentowanej na targach może pomieścić 29 osób siedzących i jedno miejsce dla wózka inwalidzkiego.
Elektryczny E-WAY 9,5M
Elektryczny E-WAY to kompaktowy, 9,5-metrowy midibus, idealny do obsługi wąskich tras miejskich. Dzięki długości 9,5 m i szerokości 2,33 m jest bardzo zwrotny, co czyni go doskonałym rozwiązaniem na ciasnych, miejskich ulicach. Cała seria E-WAY obejmuje autobusy o długościach 9,5 m, 10,7 m, 12 m i 18 m oraz trzy tryby ładowania: plug-in w zajezdni, pantograf oraz szybkie ładowanie od dołu.
Pojazdy z serii E-WAY wyposażone są w akumulatory NMC FPT Industrial, które mogą zawierać od 5 do 9 pakietów po 69 kWh każdy. Silnik Siemens Elfa III o mocy do 310 kW zapewnia maksymalną moc dla wersji krótszych, natomiast w wersji przegubowej 18-metrowej dostępna jest wersja silnika o mocy 375 kW. Modele E-WAY oferują komfort termiczny dzięki pompie ciepła CO2 i dystrybucji powietrza, a wersje 12- i 18-metrowe dostępne są również w konfiguracji Bus Rapid Transit (BRT) o nazwie LINIUM.
Elektryczny CROSSWAY LE ELEC 12M
CROSSWAY LE ELEC to elektryczny autobus międzymiastowy z niskim wejściem, dostępny zarówno w klasie I (do użytku miejskiego), jak i klasie II (na trasy podmiejskie). Pojazd ten, wyróżniony tytułem „Sustainable Bus of the Year 2024”, zapewnia balans między miejscami siedzącymi a stojącymi, oferując do 44 miejsc w wersji 12-metrowej oraz 48 miejsc w wersji 13-metrowej.
CROSSWAY LE ELEC dostępny jest z centralnym silnikiem o mocy 310 kW i akumulatorami litowo-jonowymi NMC, rozmieszczonymi na dachu i w tylnej komorze. Pojazd osiąga zasięg do 400 km, a ładowanie możliwe jest zarówno w zajezdni poprzez gniazdo CCS2, jak i za pomocą pantografu.
Hybrydowy CROSSWAY 12M HYBRID
CROSSWAY 12M HYBRID to hybrydowy pojazd międzymiastowy kompatybilny z paliwami odnawialnymi XTL (X-To-Liquid). Model ten łączy efektywność technologiczną z niską emisją CO₂, oferując realne oszczędności energetyczne. Napęd stanowi silnik Cursor 9 (Euro 6 Step E), system Start & Stop oraz silnik elektryczny (35 kW) o wysokiej mocy odzyskiwania energii podczas hamowania. Energia ta jest gromadzona w akumulatorze LTO o napięciu 48 V zamontowanym na dachu.
Pojazd dostępny jest w długościach 10,8 m, 12 m i 13 m, a także w wersji CNG, która wykorzystuje biometan. Na FIAA zaprezentowano 13-metrową wersję z 53 miejscami siedzącymi.
EVADYS Special Edition Metallica
EVADYS to wszechstronny autokar przystosowany do różnych zadań, takich jak wycieczki, ruch wahadłowy czy regularne linie regionalne. Wyposażony w silnik Cursor 9 o mocy 400 KM, autokar dostępny jest w dwóch długościach (12 m i 12,96 m) i z różnymi typami skrzyni biegów (ZF Ecolife 2 lub Voith Diwa NXT). Model ten posiada wyjątkową przestrzeń bagażową o pojemności do 12 m³ przy 63 miejscach siedzących.
Na FIAA autobus ten był prezentowany w specjalnym malowaniu Metallica z trasy M72 World Tour. Model ma 13 metrów długości i zapewnia komfort dla 63 pasażerów.
ElektrycznE mini – Iveco eDaily
W Madrycie pojawił się także elektryczny minibus eDaily w wersji specjalnej Metallica i wersji Line, mogący przewieźć do 22 pasażerów. Dwa takie pojazdy towarzyszyły zespołowi Metallica podczas europejskiej części trasy M72, zapewniając bezemisyjny transport ekipy.
Na FIAA Iveco przedstawiło również usługi wspierające elektromobilność:
- Energy Mobility Solutions – kompleksowe wsparcie obejmujące sprzęt, oprogramowanie, infrastrukturę oraz usługi konsultingowe, umożliwiające wdrożenie e-mobilności na dużą skalę.
- IVECO ON – usługi cyfrowe zapewniające monitorowanie aktywności pojazdów i stanu akumulatora, co pozwala na proaktywne wsparcie konserwacyjne i redukcję przestojów. Usługi te zostały nagrodzone w kategorii Digital Operational Excellence na Busworld Digital Awards.
Podsumowując – Iveco Bus zaprezentowało imponującą gamę produktów na FIAA 2024, podkreślając swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój i innowacje technologiczne. Od wodorowego E-WAY H2, przez elektryczne i hybrydowe modele CROSSWAY, aż po wszechstronny EVADYS i minibus eDaily – firma udowadnia, że jest gotowa na przyszłość transportu publicznego, oferując rozwiązania dostosowane do różnorodnych potrzeb klientów w całej Europie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze