Fabryka autobusów MAN w Starachowicach zwiększa produkcję do 11 jednostek dziennie
19 maja – w ramach kampanii #madeinPoland zorganizowanej przez MAN Truck & Bus Polska – odwiedziliśmy zakład MAN w Starachowicach, który zwiększył ostatnio swoje obroty i zatrudnił dodatkowe 250 osób.
Fabryka, która – jak cała branża autobusowa ciężko przeżyła pandemię – dziś notuje wzrost zamówień i wraca do produkcyjnej formy. Główna siła napędowa? Autobusy elektryczne.
Rozkład jazdy:
- Jaka jest obecna dzienna liczba montowanych autobusów w fabryce MAN w Starachowicach?
- Ile pojazdów różnych typów (elektryczne, CNG, diesla, podwozia) wyprodukowano w fabryce MAN w Starachowicach w 2024 roku?
- Na czym polega projekt „Pulse” i co się zmieni w autobusach elektrycznych produkowanych w Starachowicach od 2025 roku?
Wzrost zatrudnienia
Fabryka należąca do koncernu Traton wraca do produkcyjnej ofensywy, zwiększając dzienną liczbę montowanych autobusów do jedenastu sztuk. W przyszłym roku – zgodnie z zapowiedziami związkowców – może dojść do 12 lub 13 sztuk dziennie. Za tym wzrostem idzie zatrudnienie – aby osiągnąć poziom 11 jednostek dziennie, w 2025 roku przyjęto dodatkowo 250 nowych pracowników.
Obecnie w zakładzie pracuje około 3293 osób. MAN cały czas chce zatrudniać nowe osoby do takich strategicznych obszarów takich jak spawalnictwo, lakiernictwo, elektromontaż i klejenie konstrukcji. Także w ramach dualnego kształcenia. Niestety, jak zauważa firma, w Polce cały czas brakuje systemowego wsparcia państwa do kształceniu kadr mechatronicznych i elektromonterów – specjalizacji kluczowych dla rozwoju elektromobilności.
Aktualnie produkcja w MAN Bus Starachowice odbywa się na jednej zmianie , natomiast niektóry wydziały jak prace laserowe czy KTL trwają na dwóch, a nawet trzech zmianach.
Rosnąca produkcja
Powodem tego zapotrzebowania jest dynamiczny wzrost popytu na miejskie autobusy elektryczne, które MAN produkuje (jak na razie) tylko w Starachowicach. Aktualnie aż 80% produkcji fabryki stanowią autobusy elektryczne, pozostałe 20% to pojazdy zasilane CNG i silnikami diesla. Dla porónania łączna produkcja fabryki w Starachowicach za rok 2024 wyniosła 1760 sztuk, w tym:
- 325 pojazdów CNG
- 355 autobusów z napędem diesla
- 566 elektrobusów
- 402 podwozia.
Teraz jednak MAN nie tylko zwiększa produkcję, ale i inwestuje w przyszłość. W ramach projektu „Pulse”, od stycznia wszystkie produkowane w Starachowicach autobusy elektryczne będą wyposażane w nowe baterie „made by MAN” z zakładu w Norymberdze – o większej gęstości i co za tym idzie zapewniające większy zasięg. Do tego opracowywane jest podwozie z napędem elektrycznym, które może być produkcyjnym hitem. I to z globalnym zasięgiem.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze