Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczny bój o Warszawę. MZA i 6 ofert na 30 autobusów. Kto najtańszy?

infobus
12.01.2024 12:07
0 Komentarzy

12 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI.

Zamówieni podzielona na dwie części : pierwsze obejmuje autobusy („High Power”) ładowane przez pantograf, zaś drugi – autobusy ładowane wyłącznie przez plug-in („High Energy”). Dzisiaj warszawskie operator pozyskał łącznie sześć ofert w przetargu, co można uznać za dobry znak i gwarant atrakcyjnych cen, Dobra robota MZA!

Co chciało MZA?

Zanim przejdziemy do ofert, przypominamy parametry techniczne, które dla obu zadań są niemalże identyczne. MZA preferuje następujące rozwiązania:

  • najniższa wartość zużycia energii elektrycznej – 8 pkt,
  • wykorzystanie wyłącznie energii elektrycznej pochodzącej z baterii trakcyjnych do zapewnienia komfortu termicznego w zakresie temperatur otoczenia od -10oC do 30oC – 8 pkt,
  • największy gwarantowany zasięg – 10 pkt,
  •  liczba miejsc pasażerskich 90 (zadanie 2) oraz 95 (zadanie 1) lub większa – 2 pkt,
  • szyba przednia składająca się z przynajmniej dwóch części (podział poziomy – tj. część górna część dolna, dopuszczalny podział pionowy części dolnej- część lewa i część prawa lub część środkowa, część boczna lewa, część boczna prawa) – 0,2 pkt, poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 0,8 pkt,
  • autobus, w którym nie występuje konieczność zabezpieczania antykorozyjnego profili zamkniętych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia w całym okresie eksploatacji – 1 pkt.

Jak widać MZA stawiało przede wszystkim na niską cenę (aż 70% wagi). Oprócz tego, dla przewoźnika ważne były również niskie koszty eksploatacji i gwarantowany zasięg autobusów. I to w tych trzech aspektach odbędzie się teraz walka producentów o oba zadania. Na ten moment nie można wskazać zdecydowanego faworyta, aczkolwiek najtańsze oferty położyły dwie firmy: Solaris i Busnex z Yutongiem.

12 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI.
12 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI.

sześć oferty

12 stycznia w zadaniu nr 1 na dostawę 12 szt. autobusów elektrycznych High Power kategorii Maxi (12m) swoje oferty złożyli:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 38.080.800,00 złotych brutto / 30.960.000 PLN netto z autobusami Urbino 12 electric, co daje ich jednostkową cenę na poziomie 2.580.000 PLN netto;
  • Daimler Buses Polska Sp. z o.o. – 39.837.240,00 złotych brutto / 32.388.000 PLN netto z autobusami Mercedes-Benz eCitaro, co daje ich jednostkową cenę na poziomie 2.699.000 PLN netto;
  • Irizar e-mobility SL – 44.139.985,00 złotych brutto / 35.886.166,66 PLN netto z autobusami Irizar ie12, co daje ich jednostkową cenę na poziomie 2.990.513,88 PLN netto.
12 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI.
12 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI.

W zadaniu numer 2 mamy ponowny zestaw, aczkolwiek Mercedesa zastąpił Busnex z Yutongiem. I tak złożone propozycje w zakresie dostawy 18 elektrobusów High Energy to:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 60.393.492,00 złotych brutto / 49.100.400 PLN netto z autobusami Urbino 12 electric, co daje ich jednostkową cenę na poziomie 2.727.800 PLN netto;
  • Busnex Poland Sp. z o.o. – 58.272.480,00 złotych brutto / 47.376.000 PLN netto z autobusami E12, co daje ich jednostkową cenę na poziomie 2.632.000 PLN netto;
  • Irizar e-mobility SL – 64.431.737,45 złotych brutto / 52.383.526,38 z autobusami Irizar ie bus 12, co daje ich jednostkową cenę na poziomie 2.910.195,88 PLN netto.

Z kolei łączną wartość jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 100 478 700,00 PLN brutto / 81.690.000 PLN netto, w rozbiciu: zadanie nr 1 – 42.139.000 PLN brutto i zadanie nr 2 – 58.338.000 PLN brutto.

To oznacza, że Solaris i Mercedes zmieścili się w wyznaczonej kwocie w I zadaniu, natomiast w „dwójce” tylko Busnex z Yutongiem. Zapowiada sie debiut nowej marki na ulicach stolicy. Teraz komisja przetargowa MZA w zadaniu 1, jak i zadaniu 2, będzie punktować wykonawców w trzech kryteriach – ceny (70%), ekologii (16%), parametrów technicznych (14%). Reszta informacji na stronie: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/415361/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m

12 stycznia Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI.
MZA podało budżet w netto. Kwota brutto to 100.478.700,00 PLN.

AUTOBUSY „HIGH POWER”

Opis specyfikacji technicznej zaczynamy od autobusów „High Power”. Będą to elektrobusy o długości  od 11,8 do 12,2 m. Pojazdy mają umożliwić przewóz dla minimum 80 pasażerów. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy mają być napędzane przez silnik elektryczny centralny (zalecany) lub silniki w osi napędowej. Maksymalna moc netto silnika lub zespołu silników ma być nie mniejsza niż 160 kW. Energia elektryczna magazynowana ma być w bateriach litowo-jonowych o pojemności min. 160 kWh. Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in oraz urządzenie pantografowe. MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej posiadające wierzchnią stronę fakturowaną (zapobiegającą ześlizgiwaniu się z fotela) lub z tapicerki materiałowej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Zamawiający chce, aby nowe elektrobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa, wspomagające jazdę kierowcy – np. ADAS.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice – monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdzie tablica boczna (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlająca trasę przejazdu, prezentowaną w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.

autosusy „HIGH ENERGY”

Z kolei autobusy typu „High Energy” mają umożliwić przejazd dla co najmniej 70 pasażerów. Jednostką napędową, tak jak w przypadku autobusów „High Power” będzie silnik elektryczny centralny (zalecany) lub silniki w osi napędowej. Moc silnika lub silników nie może być mniejsza niż 160 kWh.

Pojazdy będą wyposażone w baterie litowo-jonowe (baterie o dużej pojemności energetycznej). Wymagana pojemność energetyczna baterii to minimum 450 kWh. Te autobusy będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczkę plug-in. Pozostałe wymagania i wyposażenie nie odbiegają od zamawianych autobusów elektrycznych typu „High Power”.

Komentarze