Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczne plany Kamaza 2022: 450 autobusów dla Moskwy

infobus
16.01.2022 17:00
0 Komentarzy

Na koniec 2021 roku Moskwa dysponowała flotą 1000 elektrobusów. Najnowsze plany Kamaza pokazują, że wkrótce ta liczba  znacząco się zwiększy.

W 2022 roku rosyjski producent zamierza wyprodukować 450 autobusów elektrycznych dla Mosgortrans.

Plany Kamaza

W 2021 r. – w ramach czwartego kontraktu – producent dostarczył firmie Mosgortrans Moskwa 350 szt. autobusów elektrycznych Kamaz-6282. Według Sergeya Kogogina, dyrektora generalnego KAMAZ, w 2022 roku firma planuje zwiększyć sprzedaż autobusów elektrycznych do 450 sztuk.

-„Wstępnie na ten rok przewidzieliśmy w biznesplanie produkcję 450 autobusów elektrycznych, mając na uwadze tylko Moskwę. Przetarg nie został jeszcze ogłoszony, ale na podstawie prognoz już rozumiemy, jaki może być popyt. Ponadto widzimy rosnące zainteresowanie e-busami innych miast, jak Kazań, Biełgorod, Soczi, Sachalin i Petersburg. Do tego zamierzamy przeprowadzić serię testów krajach arabskich” – powiedział Siergiej Kogogin.

Firma w tym roku opracowała nową wersję modelu Kamaza-6282, gdzie mamy ulepszone akumulatory o większej pojemności, większy zasięg z 50 do 80 km, elektryczne ogrzewanie, klimatyzację od firmy Thermo King i przeprojektowując układ wspomagania kierownicy. Co ważne, nowy autobus elektryczny spełnia międzynarodową normę bezpieczeństwa ISO 26262, co w przyszłości otwiera przed firmę rynki zagraniczne.

klasa MEGA

W styczniu w Moskwie rozpoczęły się testy przegubowego autobusu elektrycznego marki Kamaz. Premierowy pojazd oferuje miejsce dla 135 pasażerów, zasięg 90 kilometrów i dużą baterię. Proces ładowania trwa 20 minut.

-„Moskwa jest uważana za lidera na rynku autobusów elektrycznych w Europie. Nieustannie rozwijamy przyjazny nasz transport publiczny, o czym m.in. najnowsze test przegubowego e-busa na trasie T34 (Park Pobiedy – stacja metra Yugo-Zapadnaya), dzięki czemu każdy pasażer będzie mógł docenić jego komfort i innowacyjność. Po testach miasto planuje zakup takich pojazdów do obsługi tras o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego” — powiedział Maksim Liksutow, zastępca burmistrza Moskwy ds. transportu.

Przypomnijmy, że w 2021 roku Moskwa przestała kupować autobusy z silnikami diesla, koncentrując się na pojazdach elektrycznych. Obecnie w Moskwie jeździ 1000 autobusów elektrycznych. W przyszłym roku stolica Rosji Moskwa zakup kolejnych 600 e-busów, w tym wersji przegubowych.

Kamaz także podkreśliła wagę testów autobusów elektrycznego klasy MEGA o długości 18 metrów.

-„Moskwa czeka na ten konkretny autobus elektryczny i mamy nadzieję, że przedstawimy go do testów w lutym, aby ten sprzęt dostarczony został w ramach kolejnych przetargów” – dodał Siergiej Kogogin.

Według niego autobusy elektryczne o małej pojemności nie są ekonomicznie interesujące dla Kamaza. Cel to klasa MAXI i MEGA o dużej oraz bardzo dużej pojemności.

Co dalej?

Moskwa rozpocznie w tym roku także test nowych ładowarek do autobusów elektrycznych, na bazie odwróconego pantografu, który zapewnia odgórny kontakt z autobusem. Jest on umieszczony na stacji ładującej, a na dachu pojazdu znajdują się tylko szyny kontaktowe. Pantograf opuszcza się na nie i ładuje autobus.

Zdaniem Moskwy ta technologia odciąży autobus elektryczny i znacząco obniży koszty transportu. Ponadto rozwiązanie to wiąże się z wykorzystaniem dwukierunkowego Wi-Fi, a kierowcy będą mniej czasu spędzać na ładowaniu autobusu elektrycznego. Do tego stacja ładująca z odwróconym pantografem jest rozwiązaniem całkowicie krajowym.

Komentarze