Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczne autobusy według Zielonej Góry. Analiza SWZ

infobus
12.01.2022 11:00
0 Komentarzy
W grudniu MZK Zielona Góra ogłosiło dwa odrębne postępowania przetargowe na dostawę autobusów elektrycznych.

Jedno z nich dotyczy autobusów solowych, drugie zaś – pojazdów przegubowych. Wszystkie autobusy mają być dostarczone w ciągu 365 dni od podpisania umowy. Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka MZK.

KRYTERIA OCENY OFERT

MZK zamierza przyznawać punkty wykonawcom w czterech kryteriach: ceny (60%) gwarancji (15%), zużycia energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 1 kWh/km (15%), warunkach technicznych (10%). Kryteria są takie same w obu przetargach. Z kolei w przypadku parametrów technicznych, widać pewne różnice.

W przypadku autobusów krótkich, zmawiający premiuje następujące rozwiązania:

  • szyny do ładowania pantografowego zamontowane na tylnym zwisie – 5 pkt,
  • sterowane elektrycznie lusterka boczne – 1 pkt,
  • dzielona przednia szyba – 1 pkt,
  • wentylowany fotel kierowcy – 1 pkt,
  • zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt.

W przegubowych elektrykach punktacja za technikę wygląda następująco:

  • sterowane elektrycznie lusterka boczne – 2 pkt,
  • dzielona przednia szyba – 2 pkt,
  • wentylowany fotel kierowcy – 2 pkt,
  • osobna klapka na gniazdo Combo 2 w przedniej masce – 2 pkt,
  • zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Elektryki dla Zielonej Góry mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320 do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc uzyskana ma być nie mniejsza niż 160 kW (MAXI) i 240 kW (MEGA). Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Energia elektryczna będzie magazynowana w akumulatorach (high power), które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie wolne mocą od 40 kW do 120 kW) i na pętlach (ładowanie szybkie od 200 kW do 400 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu „plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w tylnej części z ładowarki zewnętrznej. Z kolei szybkie ładowanie realizowane będzie przez tzw. pantograf odwrócony zamontowany na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione w tylnej części pojazdu. Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia o budowie modułowej montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy. Jedno skrzydło drzwi I powinno stanowić osobne wejście do kabiny kierowcy – to znaczy kabina powinna być oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby obejmowała jedną połówkę pierwszych drzwi. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze ultra białym. W środku autobusów znajdą się trzy rodzaje tablic:

  • tablice wewnętrzne podsufitowe –  monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, zabezpieczony szybą wandaloodporną z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia przeznaczony do emisji przekazu informacyjnego (materiałów promocyjnych MZK),
  • wyświetlacze wewnętrzne, tzw. podsufitowe – mają wyświetlać m.in. – oznaczenie linii, kierunek jazdy, przebieg trasy (ulice, na których znajdują się przystanki) prezentowany w sekwencji płynącej,
  • tablice wewnętrzne boczne – przeznaczone do prezentowania informacji o trasie obsługiwanej linii. Funkcję tablicy ma pełnić monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą wandaloodporną, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 38 cali.

PODSUMOWANIE

Kryteria techniczne obu przetargów dotyczą wyposażenia autobusów, jak i rozwiązań w zakresie ich ładowania. Waga wspomnianych kryteriów nie jest na tyle duża, że mogłaby zadecydować o wyniku przetargu. Decydujący zatem będzie pojedynek cenowy i na polu zużycia energii elektrycznej. Oferentów MAXI elektryków poznamy w dniu 26 stycznia, zaś dwa dni później dowiemy się kto złożył ofertę na pojazdy przegubowe.

Komentarze