Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektrobusy dla Subbus Nowa Sól: Kogo preferuje zamawiający? Analiza SWZ

infobus
10.07.2025 15:03
0 Komentarzy

Międzygminne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SUBBUS z Nowej Soli zamawia autobusy elektryczne. Mowa o pojazdach klasy I kategorii MIDI.

Zakupy mają wsparcie z unijnych funduszy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027. Trwa przetarg na dostawcę tych pojazdów, a o jego ogłoszeniu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie tutaj. Pora zatem poddać analizie SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa kryteria oceny ofert zostały przyjęte w przetargu na autobusy elektryczne dla MPK SUBBUS?
  2. Jaka minimalna pojemność baterii trakcyjnej została wymagana w zamówieniu?
  3. Jaki zasięg musi osiągać autobus w pełni obciążony, z działającym ogrzewaniem lub klimatyzacją, w warunkach miejskich?
Elektrobusy dla MPK SUBBUS: Kogo preferuje zamawiający? Analiza SWZ
Elektrobusy dla MPK SUBBUS: Kogo preferuje zamawiający? Analiza SWZ / fot. SubBus

Za co punkty?

Zamawiający wyróżnił tylko dwa kryteria oceny ofert. Są to: cena (55%) i parametry techniczne (45%). W przypadku parametrów technicznych, najwięcej punktów można zdobyć za następujące rozwiązania:

  • ogrzewanie elektryczne – 3 pkt,
  • autobus z baterią litowo-żelazowo-fosforową LFP – 4 pkt,
  • największa pojemność baterii – 6 pkt,
  • najniższe zaoferowane zużycie energii – 7 pkt,
  • gwarancja i rękojmia na baterię trakcyjną – 12 lat jednak nie dłużej niż do osiągnięcia limitu przebiegu 720 000 km – 8 pkt,
  • gwarancja i rękojmia na silnik elektryczny – 5 lat jednak nie dłużej niż do osiągnięcia limitu przebiegu 300 000 km – 6 pkt,
  • gwarancja i rękojmia całopojazdowa – 5 lat jednak nie dłużej niż do osiągnięcia limitu przebiegu 300 000 km – 6 pkt,
  • poszycie boczne dzielone w pionie na części – 2 pkt,
  • spełnianie przez oferowany typ autobusu wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego określonych w Regulaminie nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 3 pkt.
Elektrobusy dla MPK SUBBUS: Kogo preferuje zamawiający? Analiza SWZ
Elektrobusy dla MPK SUBBUS: Kogo preferuje zamawiający? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla MPK mają mieć długość od 8,9 do 10,6 m i wysokość max. 3,4 m. Wymagana pojemność pasażerska to minimum 55, w tym minimalna liczba miejsc siedzących to 23. Wymiana pasażerów odbywać się ma przez dwoje drzwi w układzie 1–2–0 lub 2-2-0. Będą to pojazdy niskowejściowe – tzn. bez stopni pomiędzy początkiem pierwszych drzwi, a końcem drzwi środkowych.

Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym o mocy nie mniejszej niż 220 kW. Ponadto, silnik powinien umożliwiać ciągłą pracę w pojeździe, w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej bez wpływu na jego pracę. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie centralnego silnika elektrycznego z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy będą wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania baterii trakcyjnych  tzw. rekuperacji.

Energia elektryczna ma być magazynowana w bateriach, które będą ładowane za pomocą złącza CCS-Combo-2 z ładowarek mobilnych dostarczonych przez wykonawcę w ramach niniejszego postępowania. Będą to baterie o minimalnej dostępnej dla użytkownika pojemności 220 kWh, która musi być zapewniona przez cały okres gwarancji, co oznacza, że pojemność nominalna na początku eksploatacji winna być odpowiednio wyższa, aby uwzględniać degradację dostępnej pojemności. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe musi umożliwić przejechanie autobusu w pełni obciążonego wraz z  załączonym ogrzewaniem lub klimatyzacją, w zwykłym ruchu  miejskim w Nowej Soli, w każdych warunkach atmosferycznych w zakresie występowania temperatur od -25ºC do +40ºC, przez dystans 220 km bez doładowywania baterii.

Miejsce pracy kierowcy to pełna kabina (wydzielona), klimatyzowana, wyposażona w patentowe zamykane drzwi z otworami do komunikacji w szybie drzwi oraz okno do sprzedaży biletów. W przedziale pasażerskim znajdą się poręcze pionowe wyposażone w diody LED w kolorze żółtym. Siedziska pasażerskie mają być o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i uchwyty foteli będą wykonane ze stali nierdzewnej (kwasoodpornej) lub stali odpornej na korozję dzięki poddaniu ich pełnemu procesowi kataforezy zanurzeniowej lub odpornego na korozję stopu aluminium lub tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem (np. wkładkami ze stali nierdzewnej – kwasoodpornej), zapewniające łatwy i szybki montaż/demontaż wkładek tapicerki.

Pojazdy będą wyposażone w tablice zewnętrzne, elektroniczne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz jednostronny LCD z podświetleniem LED i rozdzielczości min. HD, o rozmiarze min. 21 cali, umożliwiający wyświetlanie numeru i przebiegu linii, wyświetlanie czasu (daty i godziny) zsynchronizowanego ze sterownikiem tablic. Będzie on umieszczony pod sufitem pojazdu. Do tego, wymagany jest montaż tablicy bocznej o przekątnej min. 38 cali, której zadaniem będzie m.in. prezentacja przebiegu trasy w formie graficznej.

Podsumowanie

Kryteria oceny ofert nie wskazują na potencjalnego faworyta tego przetargu. Pewna wskazówka znajduje się w opisie przedmiotu zamówienia. MPK chce autobusów z silnikiem centralnym. I tutaj mamy przynajmniej trzech producentów, którzy spełniają ten wymóg. To MAN, Irizar i Solaris. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 21 lipca.

Przetarg można śledzić na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-fdcb4e69-894b-4ede-b670-4e69eccdf54e

Komentarze