Dzień Golden Dragon w Polsce. Oferta w GPKS Gniezno i starcie z Iveco Crossway Elec
28 marca 2025 r. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu ogłoszonym przez Gnieźnieńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej na dostawę trzech zeroemisyjnych autobusów międzymiastowych klasy II z napędem elektrycznym oraz dwóch mobilnych stacji ładowania DC.
Przetarg realizowany jest w ramach konkursu CUPT-KPO wspieranego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Złożono dwie oferty, w tym – po wcześniejszym udziale w przetargu w Mińsku Mazowieckim – swoją propozycję (tym razem w klasie II) przedstawiła znowu firma Veramo, dystrybutor chińskiej marki Golden Dragon. A to nie koniec – identyczna oferta została złożona także w analogicznym postępowaniu organizowanym przez Euromatpol, o czym napiszemy w osobnym artykule.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić PKS Gniezno?
- Która firma złożyła tańszą ofertę – Veramo czy ABP Bus & Coach?
- Na jakiej podstawie zostanie wybrany zwycięzca przetargu – cena czy inne kryteria?
Elektrobusy dla Czerniejewa
Zamówienie dotyczy zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy II o długości do 13,2 m, przeznaczonych do obsługi transportu publicznego w Gminie Czerniejewo. Przewidziano również dostawę dwóch mobilnych stacji ładowania DC: jednej z dwoma punktami ładowania, drugiej z jednym.
Autobusy mają charakteryzować się wysokim komfortem podróży – każdy z nich musi zapewniać co najmniej 50 miejsc, w tym minimum 41 siedzących. Napęd ma mieć moc minimum 230 kW i obejmować układ rekuperacji. Fotele mają być tapicerowane, wyposażone w pasy bezpieczeństwa, a konstrukcja nadwozia zabezpieczona antykorozyjnie. Pojazdy będą również wyposażone w systemy informacji pasażerskiej LED i komfortowe stanowisko kierowcy.
28 marca w postępowaniu wpłynęły dwie oferty.
- Veramo z Elbląga (dystrybutor chińskiej marki Golden Dragon) zaproponowało realizację zamówienia za 7.812.960 PLN brutto, co odpowiada 6.350.374 PLN netto. Oznacza to jednostkowy koszt netto autobusu (nie bardzo wiemy jaki to model) wraz z infrastrukturą na poziomie ok. 2.116.791 PLN.
- Z kolei ABP Bus & Coach Sp. z o.o. ze Słupska złożyło ofertę opiewającą na 11.226.443,50 PLN brutto, czyli 9.126.380 PLN netto, co daje ok. 3.042.126 PLN netto za Iveco Crossway Elec 12 LE.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 8.000.000 PLN brutto, czyli 6.504.065 PLN netto. Oznacza to, że tylko oferta Veramo mieści się w budżecie i jednocześnie oferuje znacznie korzystniejszy koszt jednostkowy niż konkurent. Oferta ABP Bus & Coach przekracza limit o ponad 3,2 mln PLN brutto. Czekamy na decyzję zamawiającego
Gnieźnieńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej podejmie decyzję na podstawie ustalonych wcześniej kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 40%
W tej drugiej kategorii punktowane będą takie elementy jak: spójność producenta baterii i pojazdu, zabezpieczenia antykorozyjne KTL, efektywność energetyczna wg E-SORT-2, nominalna pojemność baterii czy konfiguracja napędu.
Jakie autobusy?
PKS Gniezno oczekuje autobusów elektrycznych klasy II o długości maksymalnie 13,2 m, szerokości do 2,55 m i płaskiej podłodze w strefie komunikacyjnej.
Pojazdy mają zabierać minimum 50 pasażerów i być wyposażone w silnik lub silniki elektryczne o mocy min. 230 kW. Zasilanie powinno zapewniać możliwość rekuperacji i gwarantować efektywność przy długodystansowej eksploatacji międzymiastowej. W kabinie kierowcy mają znaleźć się porty USB, radio i miejsce na dokumenty, a dla pasażerów – wygodne, wysokie fotele z pasami, oświetlenie LED oraz czytelna informacja pasażerska na ekranach i tablicach diodowych.
Decyzja o wyborze wykonawcy ma zapaść w najbliższych tygodniach. Planowany termin podpisania umowy to maj 2025 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dostawy i uruchomienie infrastruktury rozpoczną się w drugiej połowie roku. Link do zamówienia: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/212093?sekcja=oferty
Komentarze