Dwie wakacyjne umowy MZK Bielsko-Biała z Solarisem. Na MEGA wodorowce i diesle w leasingu
W ciągu niespełna miesiąca Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej podpisał dwie strategiczne umowy z firmą Solaris Bus & Coach.
Jedną dotyczącą dostawy przegubowych autobusów wodorowych, a drugą obejmującą leasing 19 nowoczesnych autobusów spalinowych Euro 6. Plus jeszcze kontrakt na midibusy z Busimport. Szeroko! To element szerszej transformacji floty w kierunku zrównoważonego transportu i zgodności z ustawą o elektromobilności.
Rozkład jazdy:
- Ile przegubowych autobusów wodorowych zamówiło MZK Bielsko-Biała i jaka jest wartość tej umowy?
- Na czym polega strategia leasingowa podpisana przez MZK w sierpniu 2025 roku?
- Jakie elementy wyposażenia mają znaleźć się w nowych autobusach dostarczanych przez Solarisa dla Bielska-Białej?
MEGA wodorowce
22 lipca 2025 r. MZK sfinalizowało zamówienie na dwa 18-metrowe autobusy wodorowe marki Solaris, które będą pierwszymi przegubowymi pojazdami tego typu w Bielsku-Białej.
🔹 Wartość umowy: 11,56 mln zł
🔹 Dofinansowanie: Fundusze Europejskie dla Śląskiego
🔹 Termin dostawy: do 12 miesięcy
Nowe autobusy będą napędzane ogniwami paliwowymi, które w procesie łączenia wodoru i tlenu generują energię elektryczną, a jedynym produktem ubocznym jest para wodna. Oznacza to zeroemisyjność lokalną, cichą pracę i wysoki komfort podróży. Pojazdy zapewnią również krótki czas tankowania i duży zasięg – kluczowy w obsłudze długich i obciążonych linii miejskich.
Na pokładzie znajdą się m.in. klimatyzacja, ładowarki USB, nowoczesne tablice kierunkowe, systemy bezpieczeństwa oraz przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zakup realizowany jest w ramach projektu „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”. Całkowity budżet projektu to ponad 30 mln zł, z czego dofinansowanie unijne przekracza 19,7 mln zł.
Diesle w leasing
Druga umowa, podpisana 8 sierpnia 2025 r., dotyczy leasingu 19 autobusów:
- 15 klasy MAXI (około 12 metrów)
- 4 klasy MEGA (autobusy przegubowe)
Pojazdy zostaną dostarczone w transzach w latach 2026–2029, a po spłacie leasingu staną się własnością MZK.
🔹 Leasingodawca: Pekao Leasing Sp. z o.o.
🔹 Napęd: silniki wysokoprężne Euro 6
Nowe autobusy spełnią najwyższe standardy wyposażenia:
- klimatyzacja i nowoczesny system informacji pasażerskiej,
- zewnętrzne głośniki dla osób niewidomych,
- dodatkowe wyświetlacze z trasą przejazdu,
- gniazda USB,
- zaawansowane systemy bezpieczeństwa i monitoringu.
Leasing to strategiczny krok w kontekście nadchodzących zmian w przepisach – od 2026 roku zakup nowych autobusów spalinowych będzie niedozwolony, a leasing pozostanie legalną ścieżką odnowy taboru. Jak zapowiada prezes MZK, Hubert Maślanka, podpisane umowy są częścią długofalowego planu modernizacji:
„W połączeniu z zakupami autobusów elektrycznych, wodorowych i leasingowanych diesli, do 2029 roku zyskamy ponad 60 nowoczesnych pojazdów, które pozwolą nam wycofać najbardziej zużyty tabor i przygotować się do wymogów ustawowych oraz ekologicznych” – podkreśla prezes.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze