Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Duże miasta będą kupować tylko autobusy zeroemisyjne. Przegrana batalia IGKM

infobus
23.10.2024 12:03
0 Komentarzy

22 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy mającej na celu rozwój transportu publicznego w zakresie autobusów zeroemisyjnych.

Z projektu wynika, że od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą kupowały tylko autobusy zeroemisyjne. Przeciwko takiemu zapisowi wystąpiła Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej (IGKM), o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.

Spis treści:

  1. Od którego roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane kupować tylko autobusy zeroemisyjne?
  2. Co musi zostać ustanowione w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu?
  3. Jakie korzyści zdrowotne mają wynikać z wprowadzenia nowych przepisów dotyczących zeroemisyjnego transportu?
22 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy mającej na celu rozwój transportu zeroemisyjnego i ochronę powietrza - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

zielony projekt

Kancelaria Prezesa rady Ministrów poinformowała 22 października, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez Minister Klimatu i Środowiska.

Jak podała KPRM, projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. „Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu” – wskazano.

W komunikacie podkreślono, że efektem nowych przepisów będzie poprawa jakości powietrza. Chodzi także o zmniejszenie hałasu, szczególnie uciążliwego w dużych miastach. Według autorów projektu proponowane rozwiązania przełożą się na wzrost jakości życia Polaków.

22 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy mającej na celu rozwój transportu zeroemisyjnego i ochronę powietrza - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
22 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy mającej na celu rozwój transportu zeroemisyjnego i ochronę powietrza – poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

co się zmieni?

Zgodnie z projektem w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu. Zwrócono uwagę, że przekroczenie tego średniorocznego poziomu zanotowano do tej pory w 4 strefach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.

Podano również, że wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy. W przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystego transportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie – zaznaczono.

Z projektu wynika, że od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą kupować autobusy wyłącznie zeroemisyjne.

-„Jednocześnie odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania” – podkreślono.

KPRM zaznaczyła w komunikacie, że naukowcy ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego udowodnili, że powstawanie zjawiska tzw. smogu ma wpływ na zwiększenie liczby hospitalizacji i zgonów wśród obywateli.

„Szacuje się, że w 2019 r. odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu” – wskazała KPRM. Zwróciła uwagę, że podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12 proc.), udarów mózgu (o 16 proc.), zatorowości płucnej (o 18 proc.) oraz migotania przedsionków serca (o 24 proc.). (PAP)

Komentarze