Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Drabpol współpracuje z ARP dla Pilei

infobus
12.05.2021 11:30
0 Komentarzy

Przy produkcji autobusu elektrycznego ARP Pilea 8,5 bierze udział także Drabpol, który dostarcza do tego modelu m.in. silnik elektryczny i miejsce pracy kierowcy.

To przykład w jakim kierunku chce się rozwijać częstochowska firma – Research & Development.

Synchroniczny silnik  

Producentem nowego na polskim rynku e-busa – Pilea 8,5 – jest firma ARP E-Vehicles. Od samego początku ten e-bus został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Nowa Pilea zawiera wiele nowatorskich rozwiązań. Wszystkie baterie zamiast na dachu zostały umieszczone pod podwoziem, co nie przeszkodziło w uzyskaniu całkowicie niskiej podłogi. Pozwoliło to również na ograniczenie wysokości nadwozia do niespełna 3,2 m i obniżenia środka ciężkości pojazdu, co z kolei poprawiło jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów.

Wykonanie szkieletu w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych obniżyło masę pojazdu, a w konsekwencji zwiększyło jego zasięg o ok. 10%. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to pierwszy w kraju mały autobus (8,5 m długości, 2,4 m szerokości i 3,2m wysokości) z baterią pod podwoziem

Swój wkład w rozwój tej konstrukcji ma również Drabpol, który dostarczył do tego modelu m.in. napęd elektryczny Dana / TM 4 serii SUMO MD, na który składają się silnik elektryczny, falownik oraz sterownik Neuro 200. To system skonstruowany właśnie z myślą o pojazdach średniej wielkości.

Praca i komfort

W premierowym pojeździe zastosowano też miejsce pracy kierowcy FAP+ wraz z nowoczesnym 12” calowym wyświetlaczem MultiViu Professional, elastycznym w zakresie programowania. Zawiera on wizualizację wszelkich informacji, niezbędnych dla kierowcy.

-„Autorski program, dedykowany specjalnie dla autobusów elektrycznych, został napisany od podstaw zgodnie z uwagami i życzeniami firmy Rafako oraz z późniejszymi modyfikacjami we współpracy z ARP E-Vehicles (ARP E-V). Elektroniczny multifuncyjny panel kierowcy wyróżnia się nowoczesnym designem. W oczy rzuca się centralnie umieszczony prędkościomierz -informu Drabpol.

Elektryczny autobus został również wyposażony w 6 ładowarek USB dostarczonych przez częstochowską firmę, dzięki czemu pasażerowie podczas jazdy mogą ładować swoje urządzenia mobilne.

Czas na test

8 marca ARP rozpoczęło promocję Pilei w całej Polsce, a e-bus zaprezentowany został na samym początku w Piastowie, Łomiankach, Mińsku Mazowieckim. Potem na trasie podroży znalazły się także: Siedlce, Puławy, Świdnik, Chełm, Kraśnik, Stalowa Wola, Sandomierz, Tarnobrzeg, Mielec, Tarnów, Nowy Sącz i Zakopane.

Aktualnie pojazd przebywa w Opocznie.

Komentarze