Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dodatkowy elektrobus dla Żor: Mała rewolucja w kryteriach technicznych. Analiza SWZ

infobus
29.04.2025 09:02
0 Komentarzy

Gmina Miejska Żory dokupuje jeden autobus klasy I kategorii MAXI. – jeszcze w ramach dotacji z programu: „Zielony Transport Publiczny”.

Zakup dodatkowego autobusu jest możliwy dzięki oszczędnościom z poprzedniego przetargu na 16 jednostek. O ogłoszeniu przetargu na zakup nowego elektrobusu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Ostatnim razem do zamawiającego wpłynęły dwie oferty – od Irizara i Solarisa. Zwyciężył drugi z wymienionych. A jak będzie tym razem? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na dodatkowy autobus dla Żor?
  2. Jakie wymagania techniczne musi spełniać nowy autobus elektryczny dla Żor?
  3. Kiedy planowane jest otwarcie ofert w przetargu na zakup dodatkowego elektrobusu
Dodatkowy elektrobus dla Żor: Mała rewolucja w kryteriach technicznych. Analiza SWZ
Dodatkowy elektrobus dla Żor: Mała rewolucja w kryteriach technicznych. Analiza SWZ / fot. UM Żory

Kryteria oceny ofert

W kryteriach oceny ofert mamy niezmiennie dwa kryteria. Są to: cena (60%), kryteria techniczne (40%). Z kolei w kryteriach technicznych zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • długość okresu gwarancji całopojazdowej – minimum 60 miesięcy – 6 pkt,
  • brak tzw. wieży w zabudowie wnętrza pojazdu za tylną osią – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 2 pkt,
  • pojemność magazynów energii trakcyjnej – większe niż 250 kWh – 5 pkt,
  • gwarancja pojemności magazynów energii na poziomie minimum 320 kWh w trakcie pierwszych 96 miesięcy użytkowania – 10 pkt,
  • profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 1 pkt,
  • retarder sterowany za pomocą dźwigni pod kierownicą o minimum trzech stopniach hamowania – 1 pkt,
  • szyba boczna kierowcy zespolona nie powodująca zaparowywania lub ogrzewana (siatka), w której nie są widoczne włókna ogrzewania – 0,5 pkt,
  • lusterka boczne w formie kamer – 1,5 pkt,
  • kamera 360 stopni – 1,5 pkt,
  • drzwi II i III wyposażone w system ostrzegania przed otwarciem za pomocą diod wmontowanych w płaty drzwi bez podświetlenia progu – 1,5 pkt,
  • poręcze znajdujące się przy drzwiach typu sensorycznego, tj. z wyczuwalną fakturą (radełkowane) – 0,25 pkt,
  • wysokość podłogi we wszystkich drzwiach do 320 mm – 0,5 pkt,
  • szerokość efektywna wszystkich drzwi 1200 mm – 0,25 pkt.
Dodatkowy elektrobus dla Żor: Mała rewolucja w kryteriach technicznych. Analiza SWZ
Dodatkowy elektrobus dla Żor: Mała rewolucja w kryteriach technicznych. Analiza SWZ / fot. UM Żory

Dodatkowy elektryk

Oferowany autobus ma być fabrycznie nowy o długości nadwozia od 11,5 m do 12,5 m i wysokości maksymalnie 3,3 m. Wymianę pasażerów zapewni troje drzwi pasażerskich, w układzie 2-2-2.

Jednostką napędową autobusu ma być silnik elektryczny umieszczony centralnie bez dodatkowej przekładni kątowej, o mocy netto minimum 160 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Pojemność dostępna magazynu energii elektrycznej to minimum 250 kWh. Ładowanie baterii będzie się odbywać poprzez dwa gniazda plug-in. Baterie (akumulatory trakcyjne) mają pozwalać na przejechanie w ruchu miejskim minimum 200 km na jednym cyklu ładowania.

Wymagana jest kabina kierowcy typu zamkniętego, całkowicie oddzielona od przedziału pasażerskiego, z dwoma niezależnymi wejściami: od strony przedziału pasażerskiego i poprzez pierwszą połowę pierwszych drzwi. Autobus musi być wyposażony w alkomat wykrywający obecność alkoholu w wydychanym przez kierowcę powietrzu oraz blokujące możliwość uruchomienia silnika pojazdu w przypadku wykrycia obecności alkoholu w wydychanym powietrzu. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia wyposażone mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. W przestrzeni pasażerskiej zostaną zamontowane porty USB.

Elektrobus będzie wyposażony w elektroniczne tablice zewnętrzne RGB z możliwością zmiany koloru osobno dla nazwy kierunku i nr linii. Wewnętrzną informację pasażerską zapewni monitor LCD, przeznaczony do prezentowania numeru linii, nazwy przystanku docelowego, nazwy przystanku, komunikatów tekstowych, informacji o naciśnięciu przycisku „stop”, reklam w postaci filmów wideo i statycznych obrazów. Do tego, zamawiający wymaga jeszcze zamontowania tablicy podsufitowej.

Mała rewolucja

Przypomnijmy, że poprzednio Żory otrzymały dwie oferty – od Solarisa i Irizara. Wygrał Solaris dzięki niższej cenie. Po takim przetargu, zamawiający zdecydował się na małą rewolucję w kryteriach technicznych. Dodane zostały punkty za spełnienie trzech regulaminów EKG ONZ oraz kryteria za szereg udogodnień dla kierowcy jak i pasażera. Niewątpliwie w kryteriach technicznych Solaris dalej może liczyć na komplet punktów. Pozostaje tylko pytanie czy Irizar też…(o ile w ogóle złoży ofertę). Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 5 maja.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://zory.logintrade.net/zapytania_email,196774,2b8bc309f37f32e10bf7f8106d09f885.html

Komentarze