Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daszyna ogłosi ostatni przetarg na autobusy z Kangura 2.0. Czy będzie III edycja?  

infobus
30.09.2022 15:00
0 Komentarzy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało nas, że w tym roku odbędzie się łącznie 15 postępowań na zakup elektrycznych autobusów szkolnych w ramach II edycji programu „Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”

O 14. zamkniętych już przetargach pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej, natomiast teraz dostaliśmy potwierdzenie, że jednak Daszyna ogłosi swoje zamówienie na e-gimbusa. Wieniawa z kolei definitywnie odpuściła temat. Znamy też zdanie resortu, co do kontynuacji tego projektu w 2023 roku.

15 autobusów z Kangura 2.0

O ile rzeczywiście Daszyna ogłosi swój przetarg na zakup elektrobusu, to ramach drugiej edycji projektu prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakupionych zostanie w tym roku łącznie 15 elektrycznych autobusów szkolnych, co przy 4 szt. z I edycji daje łącznie sumę 19 szt. e-gimbusów w Polsce. Teraz do tego dojdą dwa egzemplarze z Polskiego ładu, czyli będzie ich łącznie 21.

Przypomnijmy, że w programie Kangur 2.0 uczestniczyło łącznie 16 gmin, ale jedna z nich – Wieniawa – z przyczyn finansowych zrezygnowała z zakupu pojazdu.

Zdaniem Departamentu Edukacji i Komunikacji z Ministerstwa Klimatu i Środowiska – w ramach II naboru do program priorytetowego Kangur realizowanych jest 15 przedsięwzięć, w tym 14 przedsięwzięć jest po przetargach i 1 – przed postępowaniem przetargowym.

Korzystając z okazji zapytaliśmy, czy NFOŚiGW planuje kontynuację Kangura także w 2023 roku? I czy zamierza wprowadzić tryb konkursowy?

-„Na chwilę obecną nie zapadła decyzja odnośnie kontynuowania programu priorytetowego Kangur poprzez uruchomienie naboru wniosków w 2023 roku. W związku z powyższym na tym etapie nie jesteśmy w stanie odnieść się do pytania, czy w przypadku kontynuowania programu priorytetowego Kangur zmienią się zasady dofinansowania projektów – przekazał Wydział Komunikacji Medialnej.

Taka odpowiedź nie wróży najlepiej, natomiast my mamy nadzieję na kontynuację tego pożytecznego i wyjątkowego w skali Europy projektu.

15 AUTOBUSÓW

W ramach II edycji programu „Kangur” wsparcie otrzymało łącznie 16 gmin: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Z tej grupy Wieniawa zrezygnowała z zakupu elektrobusów. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczyli na zakup 15 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. Wszystkie gminy zainwestowały także w infrastrukturę ładowania pojazdów.

W ramach II edycji Kangura najwięcej przetargów wygrała firma Solaris Bus & Coach, która w ramach II edycji Kangura dostarczyła lub dostarczy osiem autobusów szkolnych. Dodajmy do tego jeszcze trzy przekazana w ramach I edycji i mamy łącznie 11 sztuk e-gimbusów na rynku z logo jamnika. Wszystkie przekazane pojazdy reprezentowały model Solaris Urbino 12 electric, który oferuje 41 miejsc siedzących, w tym wszystkie umiejscowione przodem do kierunku jazdy. Źródłem energii w tym gimbusie są cztery baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh, które dobrze sprawdzą się na trasach podmiejskich, zapewniając odpowiedni zasięg pojazdu

Drugie miejsce w „kangurowej” klasyfikacji zajęła firma Busnex Poland – przedstawiciel chińskiego producenta Yutonga – z liczbą czterech pojazdów typu Yutong ICE12. Autobus ten liczy niemal 12,5 metra długości, a na jednym ładowaniu osiąga ponad 300 kilometrów przy baterii o pojemności 350 kWh. Jest wyposażony w fotele z pasami bezpieczeństwa oraz windę, zapewniającą dostęp do pojazdu osobom niepełnosprawnym. Posiada również automatyczną klimatyzację i elektryczne ogrzewanie. Jego pojemność pasażerska to 55 miejsc.

Trzecie miejsce w szkolnym rankingu ma ARP E-Vehicles, które oferuje model Pilea 8,6 E, który w wersji szkolnej ma następują parametry: długość 8,56 m / wysokość 3,15 m / szerokość 2,46m przy masie własnej 11.000 kg i DMC na poziomie 16.700 kg. Pojemność pasażerska to 38-40 miejsc, z czego cztery tyłem do kierunku jazdy. Zastosowany silnik PMSM synchroniczny z magnesami stałymi ma moc 245 kW, a pojemność baterii wynosi 200 lub 280 kWh.

LISTA GMIN 2022

Na koniec podsumowanie, który gminy zdecydowały się na Solarisa, które na Yutonaga, a które na ARP:

  • Pałecznica (Solaris)
  • Krasnopol (Solaris)
  • Przedecz (Solaris)
  • Działoszyce (Solaris)
  • Śniadowo (Busnex-Yutong)
  • Ojrzeń (Busnex-Yutong)
  •  Platerów (ARP)
  • Troszyn (Solaris)
  • Rzeczyca (Solaris) Rusinów (Solaris)
  • Zduny (ARP) Skalbmierz (Solaris)
  • Jawornik (Busnex-Yutong)
  • Ożarów (Busnex-Yutong)
  • Daszyna (?)

Komentarze