Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy PKM Sosnowiec otrzyma oferty na elektrobusy za drugim razem? Analiza SWZ

infobus
09.03.2025 09:09
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu ponowiło przetarg na dostawę pięciu autobusów klasy I kategorii MEGA.

Jest to zamówienie z dofinansowaniem z programu: „Zielony Transport Publiczny”. O ogłoszeniu ponowionego przetargu na elektrobusy pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Czy tym razem SWZ zachęci wykonawców do złożenia oferty? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany wprowadzono w kryteriach oceny ofert w ponowionym przetargu PKM Sosnowiec na autobusy elektryczne?
  2. Jakie wymagania techniczne dotyczące konstrukcji i wyposażenia muszą spełniać nowe autobusy dla Sosnowca?
  3. Którzy producenci autobusów spełniają wymagania zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) tego przetargu?
Czy PKM Sosnowiec otrzyma oferty na elektrobusy za drugim razem? Analiza SWZ
Czy PKM Sosnowiec otrzyma oferty na elektrobusy za drugim razem? Analiza SWZ

Punktacja oferentów

Mamy niewielkie zmiany w kryteriach oceny ofert. Zmieniła się nieco waga poszczególnych kryteriów, mianowicie: cena (74% - poprzednio 76%), ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (14% - poprzednio 12%), termin realizacji zamówienia (3% - poprzednio 4%), okres gwarancji na cały autobus (9% - poprzednio 8%).

W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia wykonany ze stali odpornej na korozję lub aluminium lub profili ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1,5 pkt,
  • poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, szkło, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
  • całkowita liczba miejsc – 127 i powyżej – 2,5 pkt (nowe kryterium),
  • pojemność magazynu energii elektrycznej – nominalna nie mniej niż 650 kWh, dostępna – nie mniej niż 480 kWh – 5 pkt (nowe kryterium),
  • zastosowanie w układzie klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, gazu – czynnika chłodniczego, którego współczynnik globalnego ocieplenia, jako współczynnik CO2, jest niższy niż 150 – 1 pkt,
  • zależna oś przednia – 1 pkt,
  • dwa silniki elektryczne – jeden silnik elektryczny, umieszczony wzdłużnie w podwoziu i współpracujący za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym (II oś) oraz jeden silnik elektryczny, umieszczony wzdłużnie w podwoziu i współpracujący za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym (III oś) – 3 pkt.
Czy PKM Sosnowiec otrzyma oferty na elektrobusy za drugim razem? Analiza SWZ
Czy PKM Sosnowiec otrzyma oferty na elektrobusy za drugim razem? Analiza SWZ

Elektrobusy dla PKM Sosnowiec

Nowe autobusy elektryczne dla Sosnowca mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m i wysokość maksymalnie do 3,30 m. Pojazdy muszą być dostosowane do przewozu minimum 120 pasażerów. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi.

Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników) o łącznej maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 240 kW. Układ napędowy powinien posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Oznacza to, że zamawiający nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 550 kWh. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako: zewnętrzną ładowarką Plug-in oraz poprzez odwrócony pantograf.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będzie można podładować telefon poprzez gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne  „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.

Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze białym, dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, boczne, tylna). Z kolei wewnętrzne tablice informacyjne i reklamowe – w postaci ekranów LCD o przekątnej minimum 21,5 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.

Czy PKM Sosnowiec otrzyma oferty na elektrobusy za drugim razem? Analiza SWZ
Czy PKM Sosnowiec otrzyma oferty na elektrobusy za drugim razem? Analiza SWZ

Kto spełnia wymogi SWZ?

SWZ zostało zmienione w niewielkim stopniu w stosunku do poprzedniego przetargu. Wprawdzie pojawiły się nowe kryteria techniczne, a niektóre zostały usunięte, lecz nie wpływa to na obraz tego przetargu. W dalszym ciągu zamawiający wymaga autobusów nie wyższych niż 3,30 m, ładowanych przez wtyczkę plug-in oraz odwrócony pantograf. Takie wymogi spełnia dwóch producentów – Solaris oraz Irizar. Wobec tego, spodziewamy się podczas otwarcia ofert – któregoś z w/w producentów – jeśli nie obu. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 11 marca.

Więcej przetargowych informacji można uzyskać na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1058590

Komentarze