Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy Małopolskie Linie Dowozowe trafią do Portalu Pasażera? Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury

infobus
19.05.2025 16:02
0 Komentarzy

Mamy odpowiedź na interpelacja z apelem do MI o scalenie rozkładów jazdy Małopolskich Linii Dowozowych (MLD) z systemem PKP PLK.

Chodzi o planer podróży pod nazwą Portal Pasażer. Zdaniem posła Łukasza Kmity, integracja rozkładów jazdy autobusów i pociągów jest konieczna, by zrealizować w praktyce ideę podróży „kolej+autobus”, szczególnie w regionach pozbawionych bezpośredniego dostępu do kolei. Przykładem może być linia A10 Olkusz–Krzeszowice, gdzie brak wspólnego systemu informacji dezorientuje pasażerów i utrudnia planowanie podróży.

Rozkład jazdy

Czy Małopolskie Linie Dowozowe trafią do Portalu Pasażera?
Czy Małopolskie Linie Dowozowe trafią do Portalu Pasażera?

Przykład linii A10

Poseł Kmita wskazuje na rosnące znaczenie Małopolskich Linii Dowozowych, które funkcjonują dzięki środkom z Funduszu rozwoju połączeń autobusowych (FRPA). Autobusy MLD dowożą pasażerów do stacji kolejowych, gdzie mają możliwość kontynuowania podróży pociągiem – zwłaszcza Kolejami Małopolskimi, które również są spółką samorządową.

Przykład wspomnianej linii A10 pokazuje, że skomunikowanie tras autobusowych z rozkładami pociągów działa w praktyce – ale brakuje cyfrowej synchronizacji. Mimo rzeczywistego połączenia, pasażer planujący trasę za pomocą www.portalpasazera.pl nie znajdzie w systemie informacji o autobusie MLD – co wpływa negatywnie na postrzeganie oferty i ogranicza jej wykorzystanie.

Czy Małopolskie Linie Dowozowe trafią do Portalu Pasażera?
Czy Małopolskie Linie Dowozowe trafią do Portalu Pasażera?

Odpowiedź Ministerstwa

W odpowiedzi z 12 maja 2025 roku, Ministerstwo Infrastruktury – ustami wiceministra Piotra Malepszaka – potwierdziło, że Portal Pasażera obecnie obejmuje wyłącznie rozkłady jazdy przewoźników kolejowych, zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym. Jednocześnie, PKP PLK wyraża gotowość do współpracy w zakresie integracji rozkładów autobusowych, pod warunkiem spełnienia kilku warunków:

  • zapewnienia cyklicznej aktualizacji danych przez przewoźników autobusowych;
  • wyznaczenia podmiotu odpowiedzialnego za ich kompletność;
  • rozbudowy systemów IT i struktury bazy danych POS.

Ministerstwo zapowiedziało, że rozważy pilotażowy program integracji z MLD w Małopolsce, jeśli spełnione zostaną te warunki. Co ważne, wskazano także, że w nowej wersji Portalu Pasażera może zostać zaimplementowana funkcja umożliwiająca prezentację takich danych.

Ważną informacją jest planowana nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o FRPA. Główne założenia reformy to:

  • wprowadzenie integratorów transportu w województwach (marszałkowie);
  • ustanowienie wspólnego wojewódzkiego planu transportowego;
  • obowiązek publikowania rozkładów jazdy w formacie GTFS i NeTEx;
  • budowa ogólnopolskiej bazy przystanków i połączeń multimodalnych.

Ministerstwo pracuje także nad Krajowym Punktem Dostępu do danych o podróżach multimodalnych, który ma zapewnić ujednolicony dostęp do informacji o połączeniach kolejowych, autobusowych i docelowo lotniczych.

Komentarze