Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cztery oferty na 22 elektrobusy dla MPK Kraków. Zamiast Autosanu Mercedes

infobus
30.06.2022 16:09

30 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło oferty na dostawę 22 autobusów elektrycznych z opcją na kolejnych 6 sztuk (3 x MAXI + 3 x MEGA).

Najnowsze e-zamówienie MPK Kraków podzielone zostało na dwie części – dostawę 4 sztuk autobusów standardowych z opcją (zadanie 1) oraz dostawę 18 sztuk autobusów przegubowych z opcją (zadanie 2). O finansowaniu zakupów, jak i o warunkach formalnych przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Warto dodać, że kryteria oceny ofert zostały powielone w całości z poprzedniego przetargu na dostawę elektryków, który wygrał Solaris. Teraz też zapowiada się na zwycięstwo producenta z Bolechowa. Co ciekawe, ponownie (czyli tak samo jak poprzednio) w Krakowie położono cztery oferty, a miejscami przy przetargowym stole zamienili się Autosan z EvoBus, której to firmy zabrakło w poprzednim podejściu.

Czego chce Kraków?

Teraz MPK Kraków wzorem poprzedniego przetargu będzie oceniać oferty z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (65%), kryteriów technicznych (35%). W przypadku tych ostatnich, dostawcy autobusów solowych dostaną najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 90 – 6 pkt,
  • dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt, aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
  • wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
  • najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt, wysokość autobusu –  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.

W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 140 – 6 pkt,
  • dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym) miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt, aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
  • wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
  • najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt, wysokość autobusu –  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.

Cztery oferty

W ostatnim dniu czerwca swoje propozycje położyły w przetargu MPK Kraków następujące firmy:

  • EvoBus Polska z ofertą w zadaniu nr 1 (4 x MAXI + opcja 3 x MAXI) na kwotę 27.577.830,00 PLN brutto / 22.421.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę eCitaro na poziomie 3.203.000 PLN netto oraz z ofertą w zadaniu nr 2 (18 x MEGA + 3 x MEGA na kwotę 100.246.230,00 zł brutto / 81.501.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę eCitaro G na poziomie 3.881.000 PLN netto;
  • Volvo Bus Corporation tylko z ofertą w zadaniu nr 2 (18 x MEGA + 3 x MEGA w opcji) na kwotę 99.636.642,00 zł brutto / 81.005.400 PLN netto, co daje jednostkową cenę Volvo 7900EA na poziomie 3.857.400 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z ofertą w zadaniu nr 1 (4 x MAXI + opcja 3 x MAXI) na kwotę 23.229.780,00 zł brutto / 18.886.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.698.000 PLN netto oraz z ofertą w zadaniu nr 2 (18 x MEGA + 3 x MEGA w opcji) na kwotę 92.161.440,00 zł brutto / 74.928.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 18 electric na poziomie 3.568.000 PLN netto;
  • Irizar e-mobility z ofertą w zadaniu nr 1 (4 x MAXI + opcja 3 x MAXI) na kwotę 24.219.328,00 zł brutto19.690.510 PLN netto, co daje jednostkową cenę Irizar ie bus 12 na poziomie 2.812.930 PLN netto oraz z ofertą w zadaniu nr 2 (18 x MEGA + 3 x MEGA w opcji) na kwotę 105.373.312,98 zł brutto / 85.669.359 PLN netto, co daje jednostkową cenę Irizar ie bus 18 na poziomie 4.0079.493 PLN netto.

Z kolei budżet MPK na tę inwestycję wynosi:

  • Zadanie 1 – zamówienie podstawowe 12.792.000,00 zł + opcja 9.594.000,00 zł = razem 22.386.000 PLN brutto;
  • Zadanie 2 – zamówienie podstawowe 72.242.820,00 zł + opcja 12.040.470,00 zł = razem 84.283.290 PLN brutto.

To oznacza przekroczenie budżetu przez najtańszą ofertę Solarisa o 843.780 PLN brutto w zadaniu na solówki i 7.878.150 PLN brutto w zadaniu na przeguby. Do dołożenia i do zastanowienia się… Natomiast pamiętajmy, że operujemy wartościami z opcją. MPK może wybrać w zadaniu nr 1 wersję z opcją, a w zadaniu nr 2 tylko podstawę. Czekamy zatem na werdykt komisji przetargowej. Nasz typ to Solaris, który cały czas ma najniższe, elektryczne ceny, ale musi już uważać na Irizara w klasie MAXI.

Krakowskie e-Busy

Najnowsze krakowskie autobusy elektryczne klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w  akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf.

Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.

Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).

Autobusy mają być dostarczone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.