Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeskie miasta cały czas stawiają na CNG i bioCNG. Jihlava i Chomutov

infobus
14.12.2025 13:05
0 Komentarzy

W grudnia 2025 r. rozstrzygnęły się losy dwóch inwestycji taborowych w miastach Jihlava oraz Chomutov–Jirkov, które konsekwetnie stawiają na autobsuy gazowe.

Oba samorządy równolegle wzmacniają swój tabor autobusowy i trolejbusowy, stawiając na mix napędowy w transporcie publicznym: z jednej strony kupując pojazdy oparte na CNG / bioCNG, zaś z drugiej – na trakcji elektrycznej. W obu przypadkach wybór padł na autobusy SOR.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych trolejbusów i autobusów trafi do Jihlavy do 2027 r.?
  2. Jakie autobusy CNG zamówił Chomutov–Jirkov i w jakich cenach?
  3. Jak bioCNG wpływa na udział niskoemisyjnych kilometrów w czeskich miastach?
CNG wzmacnia czeską komunikację miejską. Jihlava i DPCHJ z kolejnymi zamówieniami
CNG wzmacnia czeską komunikację miejską. Jihlava i DPCHJ z kolejnymi zamówieniami

Jihlava przyspiesza modernizację

Do wiosny 2027 r. Jihlava przeprowadzi największą od lat wymianę taboru miejskiego. Miasto zamówiło łącznie 19 nowych trolejbusów oraz 5 autobusów na bioCNG, które całkowicie wyeliminują z floty ostatnie pojazdy z silnikiem Diesla. Już teraz w bazie DPMJ znajdują się pierwsze ze wspomnianych wzmocnień – pod koniec listopada do miasta dojechały dwa nowe SOR NSG 12, a trzy kolejne pojazdy pojawią się w 2026 r. Zgodnie z umową ramową, podpisaną 1 września 2025 r., operator odbierze w latach 2026–2027 dziewięć trolejbusów parciálních oraz sześć standardowych.

Najnowszym zamówieniem jest dostawa czterech trolejbusów Škoda 32Tr, które Škoda Electric dostarczy do lutego 2027 r.. Pojazdy te stanowią rozwinięcie lokalnej koncepcji transportu elektrycznego, w której trolejbusy z bateriami trakcyjnymi obsługują także odcinki pozbawione sieci. Jihlava szczególnie mocno inwestuje w niskoemisyjny transport – już w 2024 r. 98% wszystkich wozokilometrów wykonano pojazdami bezemisyjnymi i niskoemisyjnymi, a aż 55,7% przejechano trakcją elektryczną.

Co istotne dla rynku CNG – udział bioCNG w zużyciu paliwa wyniósł w Jihlavie 47%, czyli 224 tony biopaliwa w skali roku. Miasto podkreśla, że po wprowadzeniu nowych autobusów i trolejbusów średni wiek floty spadnie do 4,5 roku, czyniąc Jihlavę jednym z liderów nowoczesnego transportu publicznego w Czechach.

Chomutov i Jirkov

Drugie z miast, które ogłosiło decyzję inwestycyjną 11 grudnia 2025 r., to Chomutov–Jirkov. Lokalny operator, DPCHJ, podpisał pierwszą umowę wykonawczą z nowej umowy ramowej na dostawy autobusów – jedyną ofertę złożyła firma SOR Libchavy, co potwierdziła dokumentacja zamówienia.

Producent dostarczy trzy autobusy CNG o długości 12 m oraz jeden autobus przegubowy 18 m. Podano również dokładne ceny jednostkowe: dwanaście metrów kosztuje 7,3 mln CZK, natomiast autobus przegubowy 10,55 mln CZK. Łączna wartość zamówienia to 32,4 mln CZK, a termin realizacji wynosi 12 miesięcy.

Warto dodać, że w Chomutovie i Jirkovie eksploatowanych jest dziś 35 autobusów, z czego 22 zasilane są CNG. Ostatnie zakupy tego przewoźnika miały miejsce latem 2023 r. – w przetargu zwyciężył wówczas Solaris, który do 2026 r. dostarczy sześć kolejnych pojazdów (pięć z silnikiem Diesla i jeden CNG).

CNG wzmacnia czeską komunikację miejską. Jihlava i DPCHJ z kolejnymi zamówieniami
CNG wzmacnia czeską komunikację miejską. Jihlava i DPCHJ z kolejnymi zamówieniami

Naszym zdaniem

Czechy pozostają jednym z najbardziej konsekwentnych rynków CNG i bioCNG w Europie Środkowej. Zarówno Jihlava, jak i Chomutov–Jirkov od lat tworzą stabilne modele taborowe oparte na stopniowej elektryfikacji, ale bez rezygnacji z autobusów gazowych. Operatorzy, tacy jak DPMJ, skutecznie łączą rozwój trolejbusów z flotą autobusową opartą na biopaliwach, natomiast SOR Libchavy utrzymuje silną pozycję na rynku dzięki elastycznym ofertom w segmencie CNG. Oba miasta potwierdzają, że transformacja transportu publicznego może przebiegać równolegle różnymi ścieżkami – w Czechach ekologiczna strategia wciąż obejmuje nie tylko prąd, lecz także bioCNG jako stabilne paliwo niskoemisyjne.

Komentarze