Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeski Liberec stawia na używane autobusy elektryczne. Od Solarisa

infobus
03.12.2025 12:02
0 Komentarzy

W listopadzie 2025 r. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na trzy używane autobusy electric o długości do 13 metrów.

Postępowanie wygrały Solaris Bus & Coach oraz Solaris Czech, a umowę podpisano 26 listopada 2025 r. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Jaką cenę za trzy elektrobusy zaproponował Solaris Bus & Coach?
  2. Dlaczego Liberec konsekwentnie kupuje używane elektrobusy?
  3. Kiedy pojazdy powinny zostać dostarczone?
DPMLJ: Solaris wygrał. Kolejne elektrobusy w drodze do Liberca
DPMLJ: Solaris wygrał. Kolejne elektrobusy w drodze do Liberca

Solaris wygrywa w Libercu

Zamówienie dotyczy miasta Liberec i obejmowało dostawę trzech używanych autobusów electric, trójdrzwiowych, niskopodłogowych, o długości do 13 metrów. DPMLJ ponownie ogłosił postępowanie po tym, jak pierwsza procedura nie przyniosła żadnej oferty. Druga odsłona – ogłoszona 24 września 2025 r. – zakończyła się złożeniem jednej propozycji przez Solaris Bus & Coach, która spełniła wszystkie wymagania techniczne.

Pojazdy muszą być niskopodłogowe, trójdrzwiowe i dostosowane do przewozu wózków i pasażerów o ograniczonej mobilności. Operator wymagał baterii trakcyjnych o pojemności minimum 180 kWh i układu ładowania poprzez standard CCS Combo 2. W przypadku autobusów wyprodukowanych przed rokiem 2020 przewoźnik wymagał nowych baterii trakcyjnych — koszty wymiany po stronie producenta.

Dostawa wszystkich trzech elektrobusów Solaris musi nastąpić do 12 grudnia 2025 r. do zajezdni DPMLJ przy ul. Vilová 333/8.

Złożono jedną ofertę: Solaris Bus & Coach / Solaris Czech – 15.450.000 CZK brutto, co odpowiada około 12.560.000 CZK netto. Rozbijając na sztuki, daje to 4.186.667 CZK netto za jeden autobus electric, czyli orientacyjnie 753.600 PLN netto za pojazd.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 15.900.000 CZK (ok. 2.862.000 PLN). Oferta Solarisa zmieściła się więc w budżecie. Kryterium było jedno: cena netto. Zgodnie z warunkami zamówienia: ✅ cena – 100%

DPMLJ: Solaris wygrał. Kolejne elektrobusy w drodze do Liberca
DPMLJ: Solaris wygrał. Kolejne elektrobusy w drodze do Liberca

Zakupowe tło

Obecny zakup jest kolejnym etapem rozbudowy elektrycznego taboru w Libercu. Miasto od 2023 r. systematycznie nabywa głównie demo-wozy od Solaris Bus & Coach:

Solaris Urbino 12 electric (rok 2020) za 5.900.000 CZK, umowa od 15.11.2023
Solaris Urbino 12 electric (rok 2016) za 4.975.000 CZK netto, umowa od 21.03.2024
Solaris Urbino 9 LE electric (rok 2021) za 9.997.000 CZK netto, umowa od 09.04.2024

W 2025 r. dołączył jeszcze pierwszy w Czechach Solaris Urbino 18 electric, zakupiony za 7.550.000 CZK netto. To wyjątkowy pojazd – model wyposażony w baterie BMZ o znacznie większej pojemności (do 553 kWh) i z napędem na tranzystorach SiC. Choć formalnie wskazany rok produkcji to 2020, autobus był prezentowany już w 2019 r., co postawiło go na granicy wymogu wymiany baterii przy pojazdach starszych niż 2020. DPMLJ uzupełnia więc swoją flotę używanych pojazdów kolejnymi trzema elektrobusami o standardowej długości, tym razem w pełni zgodnymi z definicjami przetargowymi dotyczącymi roku produkcji i pojemności baterii.

Cały program modernizacji taboru elektrycznego w Libercu realizowany jest konsekwentnie od 2023 r., a w latach 2025–2026 operator planuje całkowite wycofanie najstarszych autobusów spalinowych z wybranych linii miejskich, szczególnie tych obsługujących centrum Jablonca i Liberca.

Komentarze