Czerwcowe przetargi na autobusy używane: Łosice, Łuków, Koszalin, Sochaczew i Wrocław
Rynek wtórny autobusów w Polsce to dziś arena pragmatycznych decyzji. Łosice, Wrocław, Koszalin, Sochaczew i Łuków pokazują, że różne strategie (zakup, leasing, dzierżawa) mogą wspólnie odpowiadać na realne potrzeby
W czerwcu 2025 r. rynek wtórnych autobusów w Polsce znów się ożywił. Miasta i przewoźnicy regionalni kontynuują strategię uzupełniania flot pojazdami używanymi – bardziej elastycznymi finansowo i dostępniejszymi w krótkim terminie niż pojazdy fabrycznie nowe. Większość przetargów dotyczy pojazdów gotowych do natychmiastowego wdrożenia – od turystyki przez linie regionalne po intensywną komunikację miejską.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania musi spełniać autobus turystyczny poszukiwany przez PKS Łosice w przetargu z czerwca 2025 roku?
- Jakie strategie pozyskiwania używanych autobusów zastosowały MPK Wrocław, Koszalin i PKS Łuków?
- Jakie były kluczowe parametry techniczne używanego autobusu zakupionego przez ZKM Sochaczew i kto został jego dostawcą?
PKS Łosice
Najnowsze zamówienie – z 23 czerwca – ogłoszone zostało przez PKS Łosice, które poszukuje jednego używanego autobusu turystycznego.
PKS w Łosicach ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę jednego wysokopokładowego autobusu turystycznego, wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2014 roku, z silnikiem spełniającym normę EURO 5, wyposażonym w manualną 6-biegową skrzynię, pełen zestaw systemów bezpieczeństwa (ABS, EBS, ASR, ESC) i co najmniej 53 miejsca siedzące.
Wymagania są rygorystyczne:
- Długość: 12,875–13 m
- Pojemność luków bagażowych: min. 11 m³
- Zbiornik paliwa: min. 500 l
- Wydajność systemów grzewczych: min. 30 kW
- Gwarancja braku usterek prawnych i fizycznych
Oferty można składać do 2 lipca, a pojazd musi zostać przekazany najpóźniej do 30 lipca 2025 r. Więcej na http://www.pkslosice.home.pl/przetargi.phtml
Wrocław dzierżawi
Tymczasem wrocławskie MPK postawiło na dzierżawę. Poszukuje 22 używanych autobusów klasy MAXI (12 m, Euro 6) do eksploatacji na liniach miejskich. Złożono tylko jedną ofertę – od firmy Relobus Transport Polska, która zaproponowała cenę ponad 4,28 mln zł brutto. Mimo przekroczenia założonego budżetu, prawdopodobieństwo przyjęcia oferty jest wysokie – pojazdy są dostępne i zgodne z wymogami. Czekamy na decyzję – o tym zamówieniu pisaliśmy już w wcześniej w TransInfo – w kontekście stopniowego przejmowania przez spółkę wszystkich linii po podwykonawcach.
Przypomnijmy, że MPK Wrocław przejmuje cztery linie autobusowe dotąd obsługiwane przez spółkę Michalczewski, która od lipca będzie nadal prowadzić pięć tras przez kolejny rok. Zmiana wymusza na MPK wypożyczenie 22 autobusów, które mają wypełnić lukę do czasu dostawy nowych pojazdów. Dotychczasowa, 10-letnia umowa z Michalczewskim wygasa z końcem czerwca 2025 r.
MPK zapewnia, że pomimo zmian organizacyjnych ciągłość kursowania zostanie zachowana, a kluczowe linie miejskie będą obsługiwane bez zakłóceń. Przejmowane trasy to linie 120, 133 (dni robocze), 152 i 310, które od 1 lipca obsłuży MPK. Pozostałe – 100, 112, 113, 147 i 150 – pozostają tymczasowo w rękach Michalczewskiego. Równolegle MPK finalizuje przygotowania do docelowego przejęcia wszystkich linii we Wrocławiu. Zabezpieczona kadra kierowców i umowy z prywatnymi operatorami – takimi jak Kłosok czy DLA – mają zapewnić płynność i niezawodność w okresie przejściowym.
Koszalin i Łuków kupują
Z kolei Koszalin planuje leasing 9 autobusów miejskich, każdy z innego rocznika (2016–2024), w tym jeden przegubowy. Warunek: pojazdy muszą być w pełni sprawne, wolne od korozji i gotowe do eksploatacji w ciągu 90 dni. Ocena ofert: 95% cena, 5% termin. Otwarcie ofert 10 lipca.
I ponownie segment autobusów regionalnych: PKS Łuków ogłosił przetarg na 3 autobusy tej samej marki i producenta, spełniające normę EURO 5, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2013 r.. Oferta musi obejmować kompletne, wolne od wad technicznych i prawnych pojazdy tej samej klasy.
Czas składania ofert upływa 30 czerwca, a zamówienie ma być zrealizowane do końca lipca. Więcej na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-43d7b0d2-06eb-4afa-a995-233f21ecec52
Wybór ZKM Sochaczew
Z kolei Zakład Komunikacji Miejskiej w Sochaczewie zakończył już postępowanie „na używki”. Zamówienie zostało rozstrzygnięte 10 czerwca 2025 roku. Ofertę złożyła jedna firma — Bus & Truck Service Sp. z o.o. z Wyględów, która zaproponowała cenę 289 050 zł brutto. To dokładnie tyle, ile ZKM planował przeznaczyć na ten zakup.
Szczegóły techniczne zamówienia:
- Typ pojazdu: niskowejściowy autobus miejski
- Długość: od 8,5 do 9,5 metra
- Rok produkcji: 2016 lub młodszy (maksymalnie 9-letni)
- Silnik: wysokoprężny, min. 6690 cm³, moc min. 180 kW
- Skrzynia biegów: zautomatyzowana z retarderem
- Przebieg: maksymalnie 850 000 km
- Pojemność pasażerska: min. 50 osób (w tym co najmniej 24 siedzące)
- Wyposażenie: klimatyzacja, ogrzewanie z regulacją, szyberdachy, rampa dla wózków, systemy ABS/ASR/EBS, monitoring z 6 kamerami, elektroniczna informacja pasażerska, kompletne wyposażenie eksploatacyjne, malowanie zgodne z barwami ZKM Sochaczew.
Autobus ma zostać dostarczony w ciągu 40 dni. Warto dodać, że ZKM Sochaczew planuje kolejne inwestycje w tabor. Już w marcu 2025 roku ogłoszono, że miasto pozyskało dofinansowanie na zakup czterech autobusów elektrycznych: dwóch 9-metrowych i dwóch 7-metrowych. Łączny koszt projektu to 8,5 mln zł, z czego 70% (ok. 6 mln zł) pochodzi z funduszy unijnych. Więcej informacji na ZKM Sochaczew – oficjalne ogłoszenie i wybór oferty (ZKM-ZP-TP 1/2025)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze