Czerwcowe przetargi na autobusy używane: Łosice, Łuków, Koszalin, Sochaczew i Wrocław
Rynek wtórny autobusów w Polsce to dziś arena pragmatycznych decyzji. Łosice, Wrocław, Koszalin, Sochaczew i Łuków pokazują, że różne strategie (zakup, leasing, dzierżawa) mogą wspólnie odpowiadać na realne potrzeby
W czerwcu 2025 r. rynek wtórnych autobusów w Polsce znów się ożywił. Miasta i przewoźnicy regionalni kontynuują strategię uzupełniania flot pojazdami używanymi – bardziej elastycznymi finansowo i dostępniejszymi w krótkim terminie niż pojazdy fabrycznie nowe. Większość przetargów dotyczy pojazdów gotowych do natychmiastowego wdrożenia – od turystyki przez linie regionalne po intensywną komunikację miejską.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania musi spełniać autobus turystyczny poszukiwany przez PKS Łosice w przetargu z czerwca 2025 roku?
- Jakie strategie pozyskiwania używanych autobusów zastosowały MPK Wrocław, Koszalin i PKS Łuków?
- Jakie były kluczowe parametry techniczne używanego autobusu zakupionego przez ZKM Sochaczew i kto został jego dostawcą?
Łosice stawiają na jakość
Najnowsze zamówienie – z 23 czerwca – ogłoszone zostało przez PKS Łosice, które poszukuje jednego używanego autobusu turystycznego.
PKS w Łosicach ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę jednego wysokopokładowego autobusu turystycznego, wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2014 roku, z silnikiem spełniającym normę EURO 5, wyposażonym w manualną 6-biegową skrzynię, pełen zestaw systemów bezpieczeństwa (ABS, EBS, ASR, ESC) i co najmniej 53 miejsca siedzące.
Wymagania są rygorystyczne:
- Długość: 12,875–13 m
- Pojemność luków bagażowych: min. 11 m³
- Zbiornik paliwa: min. 500 l
- Wydajność systemów grzewczych: min. 30 kW
- Gwarancja braku usterek prawnych i fizycznych
Oferty można składać do 2 lipca, a pojazd musi zostać przekazany najpóźniej do 30 lipca 2025 r. Więcej na http://www.pkslosice.home.pl/przetargi.phtml
Wrocław dzierżawi, Koszalin i Łuków kupują
Wrocławskie MPK postawiło na dzierżawę. Poszukuje 22 używanych autobusów klasy MAXI (12 m, Euro 6) do eksploatacji na liniach miejskich. Złożono tylko jedną ofertę – od firmy Relobus Transport Polska, która zaproponowała cenę ponad 4,28 mln zł brutto. Mimo przekroczenia założonego budżetu, prawdopodobieństwo przyjęcia oferty jest wysokie – pojazdy są dostępne i zgodne z wymogami. Czekamy na decyzję – o tym zamówieniu pisaliśmy już w wcześniej w TransInfo.
Z kolei Koszalin planuje leasing 9 autobusów miejskich, każdy z innego rocznika (2016–2024), w tym jeden przegubowy. Warunek: pojazdy muszą być w pełni sprawne, wolne od korozji i gotowe do eksploatacji w ciągu 90 dni. Ocena ofert: 95% cena, 5% termin. Otwarcie ofert 10 lipca.
I segment autobusów regionalnych: PKS Łuków ogłosił przetarg na 3 autobusy tej samej marki i producenta, spełniające normę EURO 5, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2013 r.. Oferta musi obejmować kompletne, wolne od wad technicznych i prawnych pojazdy tej samej klasy. Czas składania ofert upływa 30 czerwca, a zamówienie ma być zrealizowane do końca lipca. Więcej na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-43d7b0d2-06eb-4afa-a995-233f21ecec52
Wybór ZKM Sochaczew
Z kolei Zakład Komunikacji Miejskiej w Sochaczewie zakończył już postępowanie „na używki”. Zamówienie zostało rozstrzygnięte 10 czerwca 2025 roku. Ofertę złożyła jedna firma — Bus & Truck Service Sp. z o.o. z Wyględów, która zaproponowała cenę 289 050 zł brutto. To dokładnie tyle, ile ZKM planował przeznaczyć na ten zakup.
Szczegóły techniczne zamówienia:
- Typ pojazdu: niskowejściowy autobus miejski
- Długość: od 8,5 do 9,5 metra
- Rok produkcji: 2016 lub młodszy (maksymalnie 9-letni)
- Silnik: wysokoprężny, min. 6690 cm³, moc min. 180 kW
- Skrzynia biegów: zautomatyzowana z retarderem
- Przebieg: maksymalnie 850 000 km
- Pojemność pasażerska: min. 50 osób (w tym co najmniej 24 siedzące)
- Wyposażenie: klimatyzacja, ogrzewanie z regulacją, szyberdachy, rampa dla wózków, systemy ABS/ASR/EBS, monitoring z 6 kamerami, elektroniczna informacja pasażerska, kompletne wyposażenie eksploatacyjne, malowanie zgodne z barwami ZKM Sochaczew.
Autobus ma zostać dostarczony w ciągu 40 dni. Warto dodać, że ZKM Sochaczew planuje kolejne inwestycje w tabor. Już w marcu 2025 roku ogłoszono, że miasto pozyskało dofinansowanie na zakup czterech autobusów elektrycznych: dwóch 9-metrowych i dwóch 7-metrowych. Łączny koszt projektu to 8,5 mln zł, z czego 70% (ok. 6 mln zł) pochodzi z funduszy unijnych. Więcej informacji na ZKM Sochaczew – oficjalne ogłoszenie i wybór oferty (ZKM-ZP-TP 1/2025)
Komentarze