Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czechy: Fiasko zamówienia na 122 autobusów dla ČD Bus. Co się stało?

infobus
03.07.2025 08:03
0 Komentarzy

18 czerwca 2025 roku spółka ČD Bus powiązana z czeskimi kolejami unieważniła postępowanie na dostawę 122 autobusów dla transportu publicznego.

Przetarg prowadzony był w trybie otwartym i mimo wysokiej wartości kontraktu (ok 122 mln zł) zakończył się bez wyboru zwycięzcy. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów obejmowało unieważnione postępowanie przetargowe spółki ČD Bus a.s.?
  2. Jakie były dwa warianty napędu dopuszczone w przetargu?
  3. Z jakiego powodu unieważniono postępowanie na dostawę autobusów dla ČD Bus?
Czechy: Fiasko zamówienia na 122 autobusów dla czeskich kolei / fot. ČD Bus
Czechy: Fiasko zamówienia na 122 autobusów dla czeskich kolei / fot. ČD Bus

122 autobusy

Zamówienie dotyczyło zakupu fabrycznie nowych autobusów miejskich o długości do 12,5 metra, w dwóch wariantach: standardowym oraz zgodnym ze specyfikacją ROPID dla komunikacji zastępczej NAD. Całość podzielono na dwa zadania:

  • 102 autobusy – wariant standardowy;
  • 20 autobusów wariant zgodnym ze specyfikacją ROPID

Wszystkie pojazdy miały być napędzane silnikiem wysokoprężnym lub układem hybrydowym (diesel-elektryczny). Wymagano niskiej podłogi oraz spełnienia normy emisji EURO VI.

Zamówienie miało charakter strategiczny – ukierunkowane było na modernizację i odnowę taboru w regionie oraz zmniejszenie wpływu transportu publicznego na środowisko. Oczekiwano dostaw w latach 2025–2028, z podziałem na etapy roczne. Warunkiem było także zapewnienie wysokiej efektywności napędów i zgodność z lokalnymi standardami operacyjnymi.

Czechy: Fiasko zamówienia na 122 autobusów dla czeskich kolei / fot. ČD Bus
Czechy: Fiasko zamówienia na 122 autobusów dla czeskich kolei / fot. ČD Bus

Analiza ofert i budżetu

W obu częściach postępowania nie wpłynęła żadna oferta. Nie odnotowano również żadnych odwołań, zapytań czy wniosków o dopuszczenie do udziału. W rezultacie 18 czerwca 2025 r. zamawiający zamknął procedurę bez rozstrzygnięcia.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w LOT-0001 wynosiła 663.000.000 CZK netto, co po przeliczeniu i doliczeniu 23% VAT daje 816.490.000 CZK brutto. Przy planowanej dostawie 102 pojazdów oznacza to cena jednostkowa netto za jeden autobus na poziomie 6.500.000 CZK netto.

W przypadku LOT-0002, budżet ustalono na poziomie 130.000.000 CZK netto, czyli 159.900.000 CZK brutto. Tu jednostkowy koszt jednego pojazdu wynosił 6.500.000 CZK netto, co pozostaje spójne z założeniami części głównej.

Decyzja o wyborze wykonawcy miała być oparta na zestawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena całkowita (waga: 55%)
✅ termin dostawy autobusów (waga: 20%)
✅ zaoferowanie napędu hybrydowego (waga: 10%)
✅ zużycie paliwa (waga: 8%)
✅ stosunek mocy do masy pojazdu (waga: 7%)

Brak ofert oznacza, że żadne z tych kryteriów nie zostały zastosowane w praktyce, a postępowanie wymagać będzie ponownego uruchomienia – być może po zmianie warunków lub rozbiciu kontraktu na mniejsze części. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamawiającego: https://tenderarena.cz/profily/cdbus

Komentarze