Czechy: Fiasko zamówienia na 122 autobusów dla ČD Bus. Co się stało?
18 czerwca 2025 roku spółka ČD Bus powiązana z czeskimi kolejami unieważniła postępowanie na dostawę 122 autobusów dla transportu publicznego.
Przetarg prowadzony był w trybie otwartym i mimo wysokiej wartości kontraktu (ok 122 mln zł) zakończył się bez wyboru zwycięzcy. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów obejmowało unieważnione postępowanie przetargowe spółki ČD Bus a.s.?
- Jakie były dwa warianty napędu dopuszczone w przetargu?
- Z jakiego powodu unieważniono postępowanie na dostawę autobusów dla ČD Bus?
122 autobusy
Zamówienie dotyczyło zakupu fabrycznie nowych autobusów miejskich o długości do 12,5 metra, w dwóch wariantach: standardowym oraz zgodnym ze specyfikacją ROPID dla komunikacji zastępczej NAD. Całość podzielono na dwa zadania:
- 102 autobusy – wariant standardowy;
- 20 autobusów wariant zgodnym ze specyfikacją ROPID
Wszystkie pojazdy miały być napędzane silnikiem wysokoprężnym lub układem hybrydowym (diesel-elektryczny). Wymagano niskiej podłogi oraz spełnienia normy emisji EURO VI.
Zamówienie miało charakter strategiczny – ukierunkowane było na modernizację i odnowę taboru w regionie oraz zmniejszenie wpływu transportu publicznego na środowisko. Oczekiwano dostaw w latach 2025–2028, z podziałem na etapy roczne. Warunkiem było także zapewnienie wysokiej efektywności napędów i zgodność z lokalnymi standardami operacyjnymi.
Analiza ofert i budżetu
W obu częściach postępowania nie wpłynęła żadna oferta. Nie odnotowano również żadnych odwołań, zapytań czy wniosków o dopuszczenie do udziału. W rezultacie 18 czerwca 2025 r. zamawiający zamknął procedurę bez rozstrzygnięcia.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w LOT-0001 wynosiła 663.000.000 CZK netto, co po przeliczeniu i doliczeniu 23% VAT daje 816.490.000 CZK brutto. Przy planowanej dostawie 102 pojazdów oznacza to cena jednostkowa netto za jeden autobus na poziomie 6.500.000 CZK netto.
W przypadku LOT-0002, budżet ustalono na poziomie 130.000.000 CZK netto, czyli 159.900.000 CZK brutto. Tu jednostkowy koszt jednego pojazdu wynosił 6.500.000 CZK netto, co pozostaje spójne z założeniami części głównej.
Decyzja o wyborze wykonawcy miała być oparta na zestawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena całkowita (waga: 55%)
✅ termin dostawy autobusów (waga: 20%)
✅ zaoferowanie napędu hybrydowego (waga: 10%)
✅ zużycie paliwa (waga: 8%)
✅ stosunek mocy do masy pojazdu (waga: 7%)
Brak ofert oznacza, że żadne z tych kryteriów nie zostały zastosowane w praktyce, a postępowanie wymagać będzie ponownego uruchomienia – być może po zmianie warunków lub rozbiciu kontraktu na mniejsze części. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamawiającego: https://tenderarena.cz/profily/cdbus
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze