CUPT otwiera nabór z FEnIKS na zakup autobusów i trolejbusów. Bez wschodniej Polski
15 września 2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło nowy nabór w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
To kolejne narzędzie bezpośredniego finansowania zakupu bezemisyjnych pojazdów dla transportu publicznego. To odpowiedź na potrzeby dużych miast, które potrzebują wsparcia przed wejściem znowelizowanej ustawy o elektromobilności, która zabrani m zakupów pojazdów spalinowych po 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie pojazdy mogą być finansowane w ramach nowego naboru FEnIKS?
- Ile wynosi maksymalny poziom dofinansowania i jaka jest całkowita pula środków?
- W jakim terminie można składać wnioski o dofinansowanie?
Do 85% dofinansowania
Nowy nabór obejmuje projekty zakupu autobusów elektrycznych, autobusów wodorowych oraz trolejbusów wyposażonych w funkcję samodzielnej jazdy na baterii. Finansowanie skierowane jest do miast wojewódzkich i miast objętych ZIT (z wyłączeniem wschodniej Polski ). O środki mogą ubiegać się zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i ich związki, a także organizatorzy i operatorzy komunikacji miejskiej.
Dofinansowanie może sięgnąć 85% kosztów kwalifikowalnych, a łączna pula przeznaczona na wsparcie to 545.771.511,47 PLN. Wnioski należy składać wyłącznie w formie elektronicznej w aplikacji WOD2021 od 1 grudnia 2025 r. do 2 lutego 2026 r.. Dokumentacja, która wpłynie po tym terminie, nie będzie rozpatrywana.
Przy tak wysokim poziomie wsparcia i dużej puli środków FEnIKS staje się jednym z kluczowych instrumentów finansowania transformacji taborowej w miastach. Praktyka ostatnich lat pokazała, że przy podobnych naborach większość kosztów inwestycji samorządy były w stanie pokryć ze środków zewnętrznych – często ponad 90%. Tym razem wsparcie może objąć zarówno projekty o większej skali (zakupy flotowe), jak i mniejsze pakiety inwestycyjne z komponentem infrastrukturalnym.
Podsumowując: Nowe narzędzie FEnIKS obejmuje wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. W przypadku autobusów elektrycznych i wodorowych wymagane jest spełnienie norm unijnych w zakresie bezpieczeństwa (m.in. GSR2 i cyberbezpieczeństwo). Trolejbusy muszą być wyposażone w funkcję jazdy autonomicznej poza siecią trakcyjną dzięki bateriom trakcyjnym. Nabór premiuje projekty wpisujące się w strategie dekarbonizacji miast i rozwój elektromobilności.
Szczegółowe informacje o naborze i regulamin wyboru projektów dostępne są na stronie: CUPT – FEnIKS 03.01 Transport miejski.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze