CRRC debiutuje autobusowo na Busworld 2025: bezemisyjna ofensywa i cyfrowa wizja
Chińska firma CRRC Electric Vehicle (CRRC EV) zaprezentowała na Busworld Europe 2025 w Brukseli cztery w pełni elektryczne autobusy.
Plus swoją koncepcję cyfrowego systemu inteligentnego, niskoemisyjnego transportu miejskiego. Dodajmy, że CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) to największy na świecie producent taboru kolejowego, który konsekwentnie rozszerza swoją działalność na segment transportu publicznego – w tym autobusy.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych modeli elektrycznych autobusów zaprezentowała firma CRRC EV podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli?
- Jakie segmenty rynku reprezentują pokazane pojazdy CRRC (np. miejskie, międzymiastowe, autokarowe)?
- Jakie dodatkowe rozwiązania technologiczne i systemy zaprezentowała CRRC EV oprócz samych autobusów?
Cztery autobusy
Chińska spółka CRRC Electric Vehicle (CRRC EV) podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli zadebiutowała na rynku europejskim, prezentując aż cztery nowe modele w pełni elektrycznych autobusów. To największy jak dotąd pokaz CRRC na imprezie tej rangi, potwierdzający globalne ambicje koncernu. Na stoisku w hali 8 pokazano:
CRRC CU07 – segment: mini / midibus miejski, Low Entry
- Długość: ok. 7,2 m
- Napęd: elektryczny, architektura 400 V
- Zasięg: ~ 300 km
- Pojemność: do 40 pasażerów
- Charakterystyka: krótki promień skrętu, dwie pary drzwi 2-2-0, pełna klimatyzacja, niski próg wejścia, przeznaczenie: dowozy lokalne, komunikacja wąskouliczna i linie miejskie typu feeder
- Nowość: zaprojektowany specjalnie dla rynku UE – „first EU-spec small electric bus by CRRC”
CRRC EU12C – segment: autokar elektryczny (coach EV, klasy premium)
- Zasięg: do 550 km, 800 V, silnik 480 kW / 5100 Nm
- Cechy wnętrza: układ 2+2, rozkładane fotele klasy „lux”, indywidualne nawiewy, porty USB-C, oświetlenie ambientowe
- Innowacje: system zarządzania energią z rekuperacją i adaptacyjną strategią odzysku energii przy zjazdach górskich
- Zastosowanie: dalekobieżne trasy międzyregionalne i premium-shuttle
CRRC E15 — nowość targowa – segment MEGA autobus międzymiastowy / intercity (class II-III)
- Długość: 15 m, 3 osie
- Napęd: elektryczny, architektura 800 V, dwa silniki osiowe o łącznej mocy 480 kW
- Pojemność: ok. 130 pasażerów (60–65 siedzących, reszta stojących / opcjonalna przestrzeń dla wózka)
- Zasięg: deklarowany do 600 km
- Charakterystyka: szybkie ładowanie 500 kW DC, systemy ADAS 3.0, tempomat predykcyjny, łączność V2X
- Przeznaczenie: linie ekspresowe, połączenia regionalne i „green intercity” – rynek UE i Bliskiego Wschodu
CRRC ED12 – segment: dwupokładowy autobus miejski (double-decker EV)
- Długość: 12 m
- Zasięg: do 560 km, akumulator 500 kWh
- Konstrukcja: aluminiowa rama serii 6000, niska masa, niskie zużycie energii
- Pojemność: do 126 pasażerów
- Cechy: architektura 800 V, ładowanie do 480 kW, spełnienie norm E/ECE R155 i R156 (cyberbezpieczeństwo, OTA)
Nie tylko autobusy – CRRC EV
Chińska firma pokazała w Brukseli także usługi dodatkowe dla branży autobusowej:
- zintegrowany system Digital & Intelligent Low-carbon Urban Transportation System, łączący zarządzanie flotą, analitykę danych i zarządzanie energią
- elementy platformy: Smart Cloud Brain (TOCC), Urban MaaS, Smart Logistics, Green Infrastructure
„Busworld 2025 marks CRRC EV’s official entry into the European zero-emission bus market” – podkreślono w komunikacie firmy.
CRRC dołącza tym samym do grona producentów oferujących kompleksową gamę pojazdów zeroemisyjnych – od mini-busów po trzyosiowe modele międzymiastowe – i sygnalizuje gotowość do rywalizacji na rynkach unijnych.
Na koniec dodajmy, że CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) to największy na świecie producent taboru kolejowego, który konsekwentnie rozszerza swoją działalność na segment transportu publicznego – w tym autobusy elektryczne, metro, tramwaje, trolejbusy i lekkie systemy miejskie (LRT).
Skala, integracja technologii i możliwości produkcyjne tej grupy sprawiają, że staje się ona realnym graczem na rynku przetargów miejskich w Europie – również w Polsce. Dlatego firma celuje w przetargi, gdzie liczy się nie tylko pojazd, ale i całe zaplecze techniczne – systemy zarządzania flotą, ładowarki, serwis i integracja z ITS
Komentarze