Coraz bliżej pierwszych elektrobusów w Tczewie. Znamy barwy nowych autobusów
Tczewa sprawdził w fabryce Solaris Bus & Coach w Bolechowie poziom zaawansowania produkcji swoich pierwszych autobusów elektrycznych.
4 grudnia 2025 roku prezydent Miasta Tczewa Łukasz Brządkowski poinformował o wizycie pracowników Biura Transportu i Mobilności w wielkopolskim zakładzie Solarisa. O premierowym zamówieniu elektryków przez pomorskie samorząd pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Podczas wizyty zaprezentowano pierwsze efekty produkcji tczewskich elektrobusów, a także malowanie, które stanie się nowym standardem miejskiej komunikacji.
Rozkład jazdy
- Jakie elementy wykończenia zobaczyli przedstawiciele miasta podczas wizyty?
- Jakie malowanie otrzymają elektrobusy dla Tczewa?
- Kiedy pierwsze pojazdy wyjadą na linie komunikacji miejskiej?
Elektrobusy dla Tczewa
Wizyta w fabryce w Bolechowie była kluczowym momentem dla miejskiego transportu publicznego, ponieważ po raz pierwszy przedstawiciele Tczewa mogli zobaczyć swoje przyszłe autobusy elektryczne na linii montażowej.
Prezydent Łukasz Brządkowski w swoim wpisie relacjonował: „Nowe autobusy dla Tczewa coraz bliżej! Pracownicy Biura Transportu i Mobilności odwiedzili fabrykę Solaris Bus & Coach w Bolechowie, gdzie powstają nowe, w pełni elektryczne autobusy dla naszego miasta.”
Zaprezentowano nadwozia w końcowych etapach montażu oraz wnętrza, które – jak zaznaczył prezydent – „nabierają kształtów: nowoczesne, komfortowe i w pełni niskopodłogowe.” Widać już również malowanie, które będzie charakterystyczne dla tczewskiej komunikacji miejskiej.
–„Na pojazdach można już zobaczyć nowe miejskie malowanie, inspirowane kolorystyką logotypu Tczewa. Nowe barwy staną się stałym elementem identyfikacji wizualnej tczewskiej komunikacji miejskiej i będą stosowane także w kolejnych przetargach, nie tylko dla tych 10 elektryków.”
Elektrobusy powstają w konfiguracji zgodnej z zamówieniem miasta. Model Solaris Urbino 12 electric wyposażony jest w silnik o mocy co najmniej 180 kW oraz baterie trakcyjne o pojemności minimum 300 kWh. Autobusy będą ładowane zarówno pantografem, jak i przez złącze plug-in, co umożliwi elastyczne planowanie pracy w komunikacji miejskiej. Wnętrze pojazdów przewiduje przestrzeń dla około 80 pasażerów, klimatyzację, gniazda USB, wandaloodporne siedzenia i system informacji pasażerskiej z tablicami LED i ekranami LCD 21,5 cala. Dwa autobusy otrzymają również system automatycznego zliczania pasażerów.
Prezydent przypomniał także: „W marcu podpisaliśmy umowę na dostawę 10 autobusów elektrycznych o łącznej wartości 30 725 400 zł.”
Zamówienie realizowane jest przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach inwestycji „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”. To pozwoliło Tczewowi na rozpoczęcie swojej pierwszej dużej inwestycji w zeroemisyjny tabor. Najważniejsza deklaracja dotyczy terminu uruchomienia pojazdów w ruchu pasażerskim. Prezydent napisał:
–„Pierwsze pojazdy pojawią się w Miasto Tczew na początku przyszłego roku.” Oznacza to, że mieszkańcy zobaczą elektrobusy na liniach komunikacji miejskiej już w pierwszych miesiącach 2026 roku.
Naszym zdaniem
Tczew konsekwentnie rozpoczyna elektryfikację swojego transportu publicznego. Wizyta w fabryce Solaris Bus & Coach i prezentacja pierwszych elementów taboru przypominają wcześniejsze działania miasta, które w poprzednich latach skupiało się na stopniowej modernizacji autobusów spalinowych.
Teraz miasto przechodzi do kolejnego etapu, włączając zeroemisyjne autobusy do systemu komunikacji miejskiej. Jest to naturalne rozwinięcie dotychczasowych inwestycji i mocny sygnał, że Tczew będzie kontynuował proces wymiany taboru w kierunku pojazdów o niższej emisji i wyższym standardzie dla pasażerów.




Komentarze