Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ciechanów – najwierniejszy klient Zonsona w Polsce – znowu zamawia autobusy elektryczne

infobus
19.08.2025 10:01
0 Komentarzy

Gmina Miejska Ciechanów ogłosiła przetarg na zakup dwóch fabrycznie nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Tym razem ze wsparciem EFRR.

Postępowanie wystartowało 19 sierpnia 2025 r. i prowadzone jest w trybie otwartym. O poprzednim zamówieniu i drugim wyborze duetu Creobus / Zonson pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Zaraz zapowiada się kolejne, trzecie już chińskie zwycięstwo w mazowieckim mieście.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki tabor chce zakupić Ciechanów i jaki jest zakres zamówienia?
  2. Jakie są kryteria oceny ofert w przetargu?
  3. Kiedy upływa termin składania ofert i do kiedy mają być zrealizowane dostawy?
Ciechanów - najwierniejszy klient Zonsona w Polsce - znowu zamawia autobusy elektryczne
Nowe autobusy elektryczne dla transportu publicznego w Ciechanowie / fot. UM Ciechanów

Bez 2014/25/UE

19 sierpnia 2025 roku opublikowano ogłoszenie dotyczące ciechanowskiego przetargu na dostawę taboru bezemisyjnego. Przedmiot zamówienia obejmuje zakup dwóch autobusów elektrycznych o długości od 8 do 9,6 metra oraz rozbudowę niezbędnej infrastruktury ładowania. Postępowanie ma na celu poprawę jakości transportu publicznego i wpisuje się w działania samorządu na rzecz ograniczenia emisji w centrum miasta.

Zamówienie współfinansowane jest z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 w ramach działania 3.1 „Mobilność miejska”. Gmina nie przewiduje wariantowości ofert ani udziału podmiotów rosyjskich i białoruskich. Zgodnie z dokumentacją, dostawy mają zostać zrealizowane w ciągu 608 dni od podpisania umowy, czyli najpóźniej do wiosny 2027 roku.

Oferty mogą składać wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowali minimum dwie dostawy fabrycznie nowych elektrobusów o wymaganej długości. Dodatkowo muszą wykazać się zdolnością finansową na poziomie co najmniej 2.000.000 PLN. Ciechanów nie stawia warunków dotyczących sytuacji prawnej ani działalności regulowanej. W przetargu nie zastosowano dyrektywy 2014/25/UE – podstawą prawną pozostaje dyrektywa klasyczna 2014/24/UE.

Na oferty zamawiający czeka do 16 września 2025 r. do godziny 11:00. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Nowe autobusy elektryczne dla transportu publicznego w Ciechanowie / fot. UM Ciechanów

Zakupowe tło

Zakład Komunikacji Miejskiej w Ciechanowie (ZKM Ciechanów) posiada obecnie cztery autobusy elektryczne – z czego trzy są marki Zonson (model Granton), a jeden to Solaris Urbino 8,9 LE electric (z 2018 r). Pierwszy pojazd z Chin został zakupiony w 2023 roku, o czym pisaliśmy wcześniej w TransInfo.

Następnie 4 kwietnia 2025 r. ZKM ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dwa elektrobusy klasy MIDI wraz z ładowarkami. Zwycięska oferta obejmowała pojazdy Zonson / Granton GTZ6859BEVBF za 4.105.740 PLN brutto (3.337.203 PLN netto), czyli jednostkowo 1.668.601 PLN netto. Budżet zamawiającego wynosił 4.920.000 PLN brutto, co pozwoliło wygenerować oszczędności ponad 800.000 PLN. Kontrakt sfinansowano w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” ze wsparciem KPO. Pojazdy mają zostać dostarczone jeszcze w 2025 r. i powiększą flotę ciechanowskich elektrobusów do czterech sztuk.

Spodziewamy się, że teraz ponownie Ciechanów sięgnie po pojazdy z logo Zonson i stanie się ich największym użytkownikiem autobusów tej marki w Polsce (5). Na drugim miejscu w tym rankingu znajduje się MPK Łomża, która to firma ma cztery pojazdy Granton/BAZN. Na kolejnej pozycji jest ZKM Iława z dwoma pojazdami tej marki.

Komentarze