Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu

infobus
21.12.2024 19:03
0 Komentarzy

Miasto Chełm intensyfikuje działania na rzecz zrównoważonej mobilności, inwestując w infrastrukturę i tabor autobusowy nowej generacji.

Rozpoczęła się budowa nowoczesnej zajezdni przystosowanej do obsługi autobusów wodorowych, a już w kwietniu 2025 roku na ulice miasta wyruszą pierwsze pojazdy wodorowe NesoBus. To część ambitnego planu modernizacji transportu miejskiego, którego wartość wynosi ponad 200 milionów złotych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy obejmuje przebudowa zajezdni w Chełmie realizowana przez firmę PERFEKT?
  2. Ile autobusów wodorowych NesoBus trafi do Chełma i jakie są ich kluczowe cechy?
  3. Jakie dodatkowe inwestycje są planowane w ramach projektu z dofinansowaniem POPW”?
Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu
Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu / fot. UM Chełm

Nowa zajezdnia

Realizacja inwestycji w Chełmie jest możliwa dzięki wsparciu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027, Działania 3.1 Zrównoważona mobilność miejska. Miasto otrzymało 85% dofinansowania kosztów kwalifikowanych.

Najważniejsza aktualnie inwestycja ze względu na upływający czas, to przebudowa istniejącej zajezdni przy ul. Okszowskiej. Projekt, realizowany przez lokalną firmę PERFEKT z Chełma za 29 mln zł brutto, zakłada powstanie:

  • Warsztatu przystosowanego do obsługi autobusów wodorowych,
  • Myjni o wysokiej wydajności,
  • Nowoczesnego budynku biurowego dla Chełmskich Linii Autobusowych (CLA).

Zajezdnia będzie również wyposażona w infrastrukturę pozwalającą na tankowanie i konserwację pojazdów napędzanych wodorem. Projekt wpisuje się w strategię transformacji energetycznej transportu miejskiego, dostosowując go do wyzwań przyszłości.

Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu
Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu / fot. UM Chełm

Autobusy wodorowe NesoBus

Chełm wzbogaci się o 26 autobusów wodorowych, których wartość szacowana jest na około 100 milionów złotych. W pierwszej partii, już w kwietniu, do miasta trafi kilka pojazdów, a do końca 2025 roku flota zostanie skompletowana. Autobusy NesoBus charakteryzują się:

  • Zerową emisją spalin,
  • Długim zasięgiem na jednym tankowaniu wodoru,
  • Cichą i komfortową jazdą.

Wodorowe autobusy będą obsługiwały najważniejsze linie komunikacyjne, zapewniając mieszkańcom ekologiczne i nowoczesne rozwiązania transportowe.

Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu
Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu / fot. UM Chełm

Inwestycje w infrastrukturę przystankową

Dodatkowo – obok zajezdni – w ramach projektu „Zwiększenie zrównoważonej mobilności mieszkańców ChOF” z Programu Operacyjnego Polski Wschodniej, miasto zmodernizuje infrastrukturę przystankową. Plan obejmuje:

  • Budowę nowych pętli autobusowych z pomieszczeniami socjalnymi dla kierowców (ul. Ceramiczna, ul. Karłowicza, ul. Zawadówka),
  • Modernizację przystanków – wymianę wiat, budowę zielonych przystanków i zatok postojowych,
  • Urządzenie terenów zielonych wokół przystanków.
Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu
Chełm przebudowuje zajezdnię pod autobusy wodorowe NesoBus. Pierwsze w kwietniu / fot. UM Chełm

Bezpłatna komunikacja w Chełmie

Dodajmy, że od września 2024 roku mieszkańcy Chełma mogą korzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej. Wprowadzenie darmowych przejazdów to jeden z głównych postulatów prezydenta miasta Jakuba Banaszka. Po wprowadzeniu nowoczesnych autobusów wodorowych i ukończeniu zajezdni, Chełm stanie się liderem ekologicznego transportu publicznego w regionie.

Komentarze