Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CaetanoBus i CRRC wspólnie na Busworld Europe 2025. Nowa generacja autobusów

infobus
08.10.2025 08:03
0 Komentarzy

CaetanoBus zaprezentował podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli swoją nową generację miejskich autobusów elektrycznych, opracowaną wspólnie z chińskim koncernem CRRC.

To jeden z dziwniejszy aliansów podczas tegorocznej edycji targów w Brukseli. Przypomnijmy, że portugalski producent należy do grupy Salvador Caetano, która jest strategicznie powiązana z Toyotą. Dla nas to symbol nowej fazy technologicznej współpracy między Europą a Azją w sektorze transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

Trzy autobusy

Na stoisku CaetanoBus zaprezentowano trzy modele reprezentujące nową generację autobusów zeroemisyjnych:

  • E.City Gold (2025) – w pełni elektryczne autobusy miejskie w wersjach 8,5 m i 12 m,
  • oraz premierowy, wodorowy 18-metrowy przegubowy BRTH2.City Gold 18M, oferowany zarówno w wersji bateryjnej, jak i H2.

Wszystkie modele powstały w oparciu o nową platformę konstrukcyjną i układ napędowy opracowany we współpracy z CRRC, z wykorzystaniem baterii CATL i inwerterów „6-in-1”, które łączą sześć kluczowych funkcji elektrycznych w jednym module (m.in. sterowanie silnikiem, przetwarzanie napięcia, chłodzenie, sprężarkę i pompę).

„Ta współpraca daje nam możliwość oferowania w pełni europejskiego produktu o globalnych technologiach. Łączymy nasze doświadczenie w projektowaniu autobusów miejskich z wiedzą CRRC w zakresie systemów elektrycznych” – powiedział Nuno Lago de Carvalho, chief commercial Officer CaetanoBus.

Nowe autobusy Caetano otrzymały całkowicie odświeżoną stylistykę — z panoramicznymi szybami, charakterystycznym frontem z diodowymi listwami świetlnymi i nowym układem reflektorów LED. Wnętrze zaprojektowano w duchu „user-centric design”, z jasną kolorystyką, maksymalnym doświetleniem kabiny i cyfrowym kokpitem kierowcy, opartym na platformie HMI nowej generacji.

Nowa architektura napędowa z CRRC

Dzięki tej technologii, CaetanoBus zredukowało masę całego układu napędowego o nawet 70% w porównaniu z poprzednią generacją, przy jednoczesnym wzroście sprawności energetycznej. To przełomowe rozwiązanie pozwoliło na zmniejszenie zużycia energii, uproszczenie instalacji i zwiększenie niezawodności systemu.

Wszystkie autobusy elektryczne Caetano korzystają teraz z baterii CATL BC5 (LFP) — nowego typu ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych o wysokiej trwałości i efektywności. Dodajmy na koniec, że wcześniej podobną współpracę z CRRC nawiązał węgierski Ikarus. W ramach wspólnego programu rozwoju, CRRC odpowiada za komponenty wysokiego napięcia, systemy rekuperacji i kontrolery silnika, natomiast zarówno Ikarus, jak i CaetanoBus prowadzi projektowanie, montaż, testy homologacyjne i serwis posprzedażny w Europie.

Nowa gama pojazdów będzie produkowana w zakładzie CaetanoBus w Vila Nova de Gaia (Portugalia), a pierwsze dostawy dla operatorów miejskich zaplanowano na I kwartał 2026 roku.

Dane techniczne nowych modeli

E.City Gold 8,5 i 12 (2025)

  • Dostępne wersje: 8,5 m / 12 m / 18 m
  • Pojemność baterii:
    • 8,5 m – do 266 kWh
    • 12 m – do 465 kWh
    • 18 m – do 700 kWh
  • Napęd: silnik CRRC o mocy do 310 kW
  • Zasięg: do 450 km w wersji 12-metrowej
  • Ładowanie: DC 150 kW (CCS2) lub pantograf (do 300 kW)

H2.City Gold 18 (2025)

  • Napęd: ogniwa paliwowe Toyota Fuel Cell Stack 2.5
  • Moc ogniw: 70 kW (moduł Toyoty) + silnik elektryczny CRRC
  • Baterie wspomagające: CATL LFP 130–170 kWh
  • Zasięg: do 700 km
  • Czas tankowania wodoru: ok. 10 minut

Wersja 18-metrowa ma układ drzwi po obu stronach (dla obsługi korytarzy BRT) i przestrzeń pasażerską zaprojektowaną według standardów VDV i UITP.

Plus elektryczny autokar

Z kolei na wspólnym stoisku z Scanią, Caetano zaprezentowało także eLevante – pierwszego elektrycznego autokara w historii szwedzko-portugalskiej współpracy. Model tri-axle o długości 14,3 m ma akumulatory 534 kWh i zasięg do 600 km. Napędza go silnik elektryczny o mocy 330 kW, a ładowanie odbywa się z mocą 325 kW. To produkt kierowany na rynek brytyjski, który wejdzie do demonstracji w 2026 roku, w wersji dwu- i trzyosiowej.

Podsumowując: Busworld 2025 potwierdził, że CaetanoBus stało się jednym z najbardziej dynamicznych europejskich producentów autobusów bezemisyjnych. Połączenie portugalskiej inżynierii, japońskich ogniw Toyoty i chińskich systemów napędowych CRRC otwiera firmie dostęp do nowych rynków i zwiększa konkurencyjność wobec takich marek jak Solaris, Irizar czy BYD.

„To nie tylko nowa generacja autobusów – to nowa generacja Caetano” – powiedział Patrícia Vasconcelos, CEO CaetanoBus, podczas premiery w Brukseli. „Dzięki tej współpracy wchodzimy w erę zintegrowanej mobilności zeroemisyjnej – powered by Europe, engineered with the world.”

Komentarze