CaetanoBus i CRRC wspólnie na Busworld Europe 2025. Nowa generacja autobusów
CaetanoBus zaprezentował podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli swoją nową generację miejskich autobusów elektrycznych, opracowaną wspólnie z chińskim koncernem CRRC.
To jeden z dziwniejszy aliansów podczas tegorocznej edycji targów w Brukseli. Przypomnijmy, że portugalski producent należy do grupy Salvador Caetano, która jest strategicznie powiązana z Toyotą. Dla nas to symbol nowej fazy technologicznej współpracy między Europą a Azją w sektorze transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
Trzy autobusy
Na stoisku CaetanoBus zaprezentowano trzy modele reprezentujące nową generację autobusów zeroemisyjnych:
- E.City Gold (2025) – w pełni elektryczne autobusy miejskie w wersjach 8,5 m i 12 m,
- oraz premierowy, wodorowy 18-metrowy przegubowy BRT – H2.City Gold 18M, oferowany zarówno w wersji bateryjnej, jak i H2.
Wszystkie modele powstały w oparciu o nową platformę konstrukcyjną i układ napędowy opracowany we współpracy z CRRC, z wykorzystaniem baterii CATL i inwerterów „6-in-1”, które łączą sześć kluczowych funkcji elektrycznych w jednym module (m.in. sterowanie silnikiem, przetwarzanie napięcia, chłodzenie, sprężarkę i pompę).
„Ta współpraca daje nam możliwość oferowania w pełni europejskiego produktu o globalnych technologiach. Łączymy nasze doświadczenie w projektowaniu autobusów miejskich z wiedzą CRRC w zakresie systemów elektrycznych” – powiedział Nuno Lago de Carvalho, chief commercial Officer CaetanoBus.
Nowe autobusy Caetano otrzymały całkowicie odświeżoną stylistykę — z panoramicznymi szybami, charakterystycznym frontem z diodowymi listwami świetlnymi i nowym układem reflektorów LED. Wnętrze zaprojektowano w duchu „user-centric design”, z jasną kolorystyką, maksymalnym doświetleniem kabiny i cyfrowym kokpitem kierowcy, opartym na platformie HMI nowej generacji.
Nowa architektura napędowa z CRRC
Dzięki tej technologii, CaetanoBus zredukowało masę całego układu napędowego o nawet 70% w porównaniu z poprzednią generacją, przy jednoczesnym wzroście sprawności energetycznej. To przełomowe rozwiązanie pozwoliło na zmniejszenie zużycia energii, uproszczenie instalacji i zwiększenie niezawodności systemu.
Wszystkie autobusy elektryczne Caetano korzystają teraz z baterii CATL BC5 (LFP) — nowego typu ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych o wysokiej trwałości i efektywności. Dodajmy na koniec, że wcześniej podobną współpracę z CRRC nawiązał węgierski Ikarus. W ramach wspólnego programu rozwoju, CRRC odpowiada za komponenty wysokiego napięcia, systemy rekuperacji i kontrolery silnika, natomiast zarówno Ikarus, jak i CaetanoBus prowadzi projektowanie, montaż, testy homologacyjne i serwis posprzedażny w Europie.
Nowa gama pojazdów będzie produkowana w zakładzie CaetanoBus w Vila Nova de Gaia (Portugalia), a pierwsze dostawy dla operatorów miejskich zaplanowano na I kwartał 2026 roku.
Dane techniczne nowych modeli
E.City Gold 8,5 i 12 (2025)
- Dostępne wersje: 8,5 m / 12 m / 18 m
- Pojemność baterii:
- 8,5 m – do 266 kWh
- 12 m – do 465 kWh
- 18 m – do 700 kWh
- Napęd: silnik CRRC o mocy do 310 kW
- Zasięg: do 450 km w wersji 12-metrowej
- Ładowanie: DC 150 kW (CCS2) lub pantograf (do 300 kW)
H2.City Gold 18 (2025)
- Napęd: ogniwa paliwowe Toyota Fuel Cell Stack 2.5
- Moc ogniw: 70 kW (moduł Toyoty) + silnik elektryczny CRRC
- Baterie wspomagające: CATL LFP 130–170 kWh
- Zasięg: do 700 km
- Czas tankowania wodoru: ok. 10 minut
Wersja 18-metrowa ma układ drzwi po obu stronach (dla obsługi korytarzy BRT) i przestrzeń pasażerską zaprojektowaną według standardów VDV i UITP.
Plus elektryczny autokar
Z kolei na wspólnym stoisku z Scanią, Caetano zaprezentowało także eLevante – pierwszego elektrycznego autokara w historii szwedzko-portugalskiej współpracy. Model tri-axle o długości 14,3 m ma akumulatory 534 kWh i zasięg do 600 km. Napędza go silnik elektryczny o mocy 330 kW, a ładowanie odbywa się z mocą 325 kW. To produkt kierowany na rynek brytyjski, który wejdzie do demonstracji w 2026 roku, w wersji dwu- i trzyosiowej.
Podsumowując: Busworld 2025 potwierdził, że CaetanoBus stało się jednym z najbardziej dynamicznych europejskich producentów autobusów bezemisyjnych. Połączenie portugalskiej inżynierii, japońskich ogniw Toyoty i chińskich systemów napędowych CRRC otwiera firmie dostęp do nowych rynków i zwiększa konkurencyjność wobec takich marek jak Solaris, Irizar czy BYD.
„To nie tylko nowa generacja autobusów – to nowa generacja Caetano” – powiedział Patrícia Vasconcelos, CEO CaetanoBus, podczas premiery w Brukseli. „Dzięki tej współpracy wchodzimy w erę zintegrowanej mobilności zeroemisyjnej – powered by Europe, engineered with the world.”
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze