BYD otwiera europejską centralę w Budapeszcie. Rozwój elektromobilności i autobusów
BYD inwestuje na pełną skalę na Węgrzech. Nowa centrala w Budapeszcie stworzy tysiące miejsc pracy.
Chiński producent BYD ogłosił 20 maja 2025 roku powstanie nowej europejskiej centrali w Budapeszcie, która będzie pełnić zarówno funkcję zarządczą, jak i badawczo-rozwojową. Europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii.
Rozkład jazdy:
- W jakim mieście powstaje nowa europejska centrala BYD?
- Ile miejsc pracy ma stworzyć nowy ośrodek BYD w Budapeszcie?
- W jakim mieście BYD uruchomił wcześniej zakład produkcyjny autobusów elektrycznych?
Europejska centrala
Europejska centrala BYD w Budapeszcie, która będzie pełnić zarówno funkcję zarządczą, jak i badawczo-rozwojową. Nowy ośrodek w XI dzielnicy węgierskiej stolicy ma zatrudnić nawet 2.000 pracowników, głównie inżynierów i specjalistów z wyższym wykształceniem.
Budapeszteńska inwestycja to piąta lokalizacja BYD na Węgrzech. Firma posiada już zakład produkcyjny autobusów elektrycznych w Komáromie (uruchomiony w 2017 roku), a jeszcze w 2025 roku ruszyć ma produkcja samochodów osobowych w Segedynie. Trwa również budowa dwóch zakładów montażu baterii – w Fót i Páty.
Nowe centrum nie będzie jedynie siedzibą administracyjną. Znajdzie się tu także centrum badań i rozwoju (R&D), które zajmie się integracją inteligentnych funkcji jazdy oraz opracowywaniem nowej generacji technologii elektryfikacyjnych. BYD planuje ścisłą współpracę z co najmniej trzema węgierskimi uniwersytetami, by rozwijać programy edukacyjne i wspierać lokalne talenty.
Według zapowiedzi, aż 90% pracowników działu R&D będzie mieć wykształcenie wyższe, a centrum ma stać się źródłem własnych patentów i technologii, również dzięki współpracy ze startupami i dostawcami z Węgier.
Kontekst inwestycyjny
Decyzja o budowie europejskiej centrali BYD to element strategii, w której firma planuje, aby do 2030 roku połowa sprzedaży pochodziła spoza Chin (w 2024 roku było to 10%). Europa, jako kluczowy region ekspansji, odegra w tym procesie ważną rolę. Modele takie jak BYD Dolphin będą dzięki nowym fabrykom produkowane lokalnie.
W wydarzeniu ogłaszającym inwestycję wzięli udział m.in. premier Viktor Orbán, gubernator prowincji Kuang-tung Wang Weizhong, minister spraw zagranicznych Péter Szijjártó oraz wiceprezes BYD Stella Li. Szef koncernu, Wang Chuanfu, zaznaczył, że centrala będzie odpowiadać za sprzedaż i serwis, homologację i testy pojazdów oraz projektowanie i lokalne funkcje użytkowe.
Wybór Budapesztu to efekt zarówno strategicznego podejścia BYD, jak i proinwestycyjnej postawy władz Węgier, które – w przeciwieństwie do wielu krajów UE – nie poparły unijnych ceł na chińskie pojazdy elektryczne. W efekcie produkcja modelu Leapmotor T03, która miała ruszyć w Polsce, została przeniesiona poza nasz kraj.
Węgry wyrastają na centrum elektromobilności w Europie Środkowo-Wschodniej, a rozbudowa obecności BYD to sygnał, że azjatycki gigant widzi swoją przyszłość w Unii Europejskiej – nie tylko jako producenta samochodów osobowych, ale także autobusów elektrycznych i infrastruktury bateryjnej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze