Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

BYD otwiera europejską centralę w Budapeszcie. Rozwój elektromobilności i autobusów

infobus
26.05.2025 08:02
0 Komentarzy

BYD inwestuje na pełną skalę na Węgrzech. Nowa centrala w Budapeszcie stworzy tysiące miejsc pracy.

Chiński producent BYD ogłosił 20 maja 2025 roku powstanie nowej europejskiej centrali w Budapeszcie, która będzie pełnić zarówno funkcję zarządczą, jak i badawczo-rozwojową. Europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii.

Rozkład jazdy:

  1. W jakim mieście powstaje nowa europejska centrala BYD?
  2. Ile miejsc pracy ma stworzyć nowy ośrodek BYD w Budapeszcie?
  3. W jakim mieście BYD uruchomił wcześniej zakład produkcyjny autobusów elektrycznych?
Chińska marka stawia na Budapeszt – europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii
Chińska marka stawia na Budapeszt – europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii

Europejska centrala

Europejska centrala BYD w Budapeszcie, która będzie pełnić zarówno funkcję zarządczą, jak i badawczo-rozwojową. Nowy ośrodek w XI dzielnicy węgierskiej stolicy ma zatrudnić nawet 2.000 pracowników, głównie inżynierów i specjalistów z wyższym wykształceniem.

Budapeszteńska inwestycja to piąta lokalizacja BYD na Węgrzech. Firma posiada już zakład produkcyjny autobusów elektrycznych w Komáromie (uruchomiony w 2017 roku), a jeszcze w 2025 roku ruszyć ma produkcja samochodów osobowych w Segedynie. Trwa również budowa dwóch zakładów montażu baterii – w Fót i Páty.

Nowe centrum nie będzie jedynie siedzibą administracyjną. Znajdzie się tu także centrum badań i rozwoju (R&D), które zajmie się integracją inteligentnych funkcji jazdy oraz opracowywaniem nowej generacji technologii elektryfikacyjnych. BYD planuje ścisłą współpracę z co najmniej trzema węgierskimi uniwersytetami, by rozwijać programy edukacyjne i wspierać lokalne talenty.

Według zapowiedzi, aż 90% pracowników działu R&D będzie mieć wykształcenie wyższe, a centrum ma stać się źródłem własnych patentów i technologii, również dzięki współpracy ze startupami i dostawcami z Węgier.

Chińska marka stawia na Budapeszt – europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii
Chińska marka stawia na Budapeszt – europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii

Kontekst inwestycyjny

Decyzja o budowie europejskiej centrali BYD to element strategii, w której firma planuje, aby do 2030 roku połowa sprzedaży pochodziła spoza Chin (w 2024 roku było to 10%). Europa, jako kluczowy region ekspansji, odegra w tym procesie ważną rolę. Modele takie jak BYD Dolphin będą dzięki nowym fabrykom produkowane lokalnie.

W wydarzeniu ogłaszającym inwestycję wzięli udział m.in. premier Viktor Orbán, gubernator prowincji Kuang-tung Wang Weizhong, minister spraw zagranicznych Péter Szijjártó oraz wiceprezes BYD Stella Li. Szef koncernu, Wang Chuanfu, zaznaczył, że centrala będzie odpowiadać za sprzedaż i serwis, homologację i testy pojazdów oraz projektowanie i lokalne funkcje użytkowe.

Wybór Budapesztu to efekt zarówno strategicznego podejścia BYD, jak i proinwestycyjnej postawy władz Węgier, które – w przeciwieństwie do wielu krajów UE – nie poparły unijnych ceł na chińskie pojazdy elektryczne. W efekcie produkcja modelu Leapmotor T03, która miała ruszyć w Polsce, została przeniesiona poza nasz kraj.

Węgry wyrastają na centrum elektromobilności w Europie Środkowo-Wschodniej, a rozbudowa obecności BYD to sygnał, że azjatycki gigant widzi swoją przyszłość w Unii Europejskiej – nie tylko jako producenta samochodów osobowych, ale także autobusów elektrycznych i infrastruktury bateryjnej.

Chińska marka stawia na Budapeszt – europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii
Chińska marka stawia na Budapeszt – europejska siedziba BYD wzmocni także rozwój autobusów i baterii

Komentarze