Busworld 2025 to nie tylko autobusy, ale także tysiące dostawców komponentów i usług
Na Busworld 2025 jednym z ważnych wątków są firmy, które dostarczają komponenty, podzespoły i technologie wspierające produkcję autobusów — silniki, akumulatory, osie, systemy klimatyzacji, elektronika, sterowniki itp.
Wiele z tych firm pochodzi z Turcji, Azji lub ma zakłady współpracujące międzynarodowo. Ze względu na ogromną liczbę wystawców w tej kategorii przedstawiamy wybór najciekawszych dostawców i nowych rozwiązań, które mogą przyciągnąć uwagę podczas targów.
Rozkład jazdy:
- Jakie czynniki chłodnicze ekologiczne są prezentowane jako alternatywa dla R-134a?
- Co zaprezentuje firma ABB E-Mobility na Busworld 2025?
- Jaką moc ma nowe ogniwo wodorowe Ballard FCmove-SC?
Od A do Z
Podczas Busworld na wszystkich stosikach będą dominować takie tematy jak wzrost wydajności energetycznej, systemy chłodnicze przyjazne środowisku, elektryczne osie i zarządzanie energią będą przewijać się w ekspozycjach. Jednym z kluczowych wyzwań pozostaje zastąpienie szkodliwych czynników chłodniczych (np. R‑134a) przez ekologiczne alternatywy typu propan (R‑290) lub CO₂ (R‑744) — każde z nich ma swoje zalety i ograniczenia techniczne.
Najważniejsze naszym zdaniem komponenty i innowacje techniczne to:
- ZF: elektroportalowa oś AxTrax 2, centralny napęd Cetrax 2 Dual
- Voith: napęd VEDS 1.5, unifikacja przetwornic dla wersji MD/HD
- Ballard: ogniwo wodorowe FCmove-SC, 75 kW
- Kiepe: system E-Drive Unit (inwerter KTI, napędy, pakiet dla OEM)
- Konvekta, Hispacold, Eberspächer: systemy klimatyzacji na R290 (propan) i R744 (CO2)
- Hübner: lżejszy przegub HNGK 28.2, nowy materiał Ecoflex
Poniżej wybrane oferty dostawców komponentów w alfabetycznym porządku:
Od A do Z
ABB E-Mobility Na Busworld 2025 ABB E-Mobility zaprezentuje system HVC 360 – modułowe rozwiązanie do ładowania flot autobusowych, zaprojektowane z myślą o stabilizacji sieci i redukcji kosztów energii. Kluczowym elementem jest Chargedock, rozdzielacz ładowania, który można łatwo zintegrować z istniejącą infrastrukturą zajezdni, nawet w starszych i ciasnych obiektach. Dzięki możliwości montażu na dachach hal i elastycznemu podejściu do konfiguracji, ABB oferuje kompleksowe wsparcie w elektryfikacji transportu publicznego. Firma stawia na inteligentne zarządzanie mocą i optymalizację zużycia energii, odpowiadając na rosnące potrzeby operatorów komunikacji miejskiej.
Air Products
Na Busworld 2025 firma Air Products skupi się na infrastrukturze tankowania wodoru, która zyskuje na znaczeniu wraz z rosnącą popularnością autobusów z ogniwami paliwowymi. Przedstawi swoje kompleksowe, dopasowane do potrzeb rozwiązania – od mobilnych stacji tankowania, przez stałe punkty zasilane przy użyciu przyczep z wodorem, aż po rozbudowane instalacje z magazynowaniem wodoru na miejscu i własnymi kompresorami. Air Products pokazuje, że rozwój technologii wodorowych wymaga nie tylko pojazdów, ale też sprawnej, skalowalnej i bezpiecznej infrastruktury.
Allison
Na Busworld 2025 Allison zaprezentuje swoje rozwiązania przekładniowe dedykowane autobusom – w tym dziewięciobiegową automatyczną skrzynię biegów dla midibusów, zaprojektowaną dla momentu obrotowego do 1200 Nm. Firma przedstawi również swoją popularną serię sześciobiegowych automatów Torqmatic. Allison podkreśla znaczenie niezawodnych układów napędowych w miejskim i regionalnym transporcie pasażerskim, stawiając na trwałość i sprawność w różnych warunkach eksploatacji.
Ballard
Na Busworld 2025 kanadyjska firma Ballard zaprezentuje nowe ogniwo paliwowe FC-Move-SC, zaprojektowane specjalnie z myślą o autobusach miejskich. Moduł ten oferuje stałą moc 75 kW, a jego kluczowe zalety to wyższa wydajność, uproszczona integracja z pojazdem oraz niższe koszty cyklu życia. FC-Move-SC ma stanowić odpowiedź na rosnące wymagania operatorów transportu publicznego w zakresie ekologii, niezawodności i efektywności energetycznej.
BMZ Poland Na tegorocznym Busworld Europe 2025 firma z Gliwic zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania bateryjne dla transportu publicznego, w tym baterii LFP do Mercedesów eCitaro, których produkcja seryjna ruszyła od od października. Producent pokaże m.in. systemy akumulatorów do autobusów elektrycznych i trolejbusów, oparte na ogniwach litowo-jonowych najnowszej generacji. W centrum uwagi znajdą się baterie NMC i LFP, które charakteryzują się większą gęstością energii, dłuższą żywotnością i możliwością szybkiego ładowania. BMZ podkreśla także modułową budowę swoich systemów, pozwalającą na elastyczne dopasowanie pojemności do potrzeb operatorów. Nowością będzie prezentacja technologii chłodzenia cieczą, która zwiększa bezpieczeństwo i stabilność pracy akumulatorów. Firma zapowiada, że jej rozwiązania mają odpowiadać na wyzwania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu w Europie.
Continental
Na Busworld 2025 firma Continental zaprezentuje nowy oponę do autobusów miejskich – Conti Urban HA 5 NXT. Została ona opracowana specjalnie z myślą o zastosowaniu w autobusach elektrycznych. W trakcie projektowania duży nacisk położono na wykorzystanie materiałów zrównoważonych i pochodzących z recyklingu. Nowy model wyróżnia się także niższym poziomem hałasu, zredukowanym oporem toczenia i wysoką trwałością, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla operatorów flot miejskich.
Cummins
Cummins zaprezentuje w Brukseli swoją strategię Destination Zero, czyli drogę do napędów neutralnych klimatycznie. Producent pokaże pełne spektrum technologii: od konwencjonalnych silników spalinowych (w tym X10 Euro VI do autokarów i międzymiastówek) po alternatywy takie jak B6.7H – silnik spalinowy zasilany wodorem oraz L9N – jednostkę na gaz ziemny CNG/LNG kompatybilną z biogazem RNG. W ramach marki Accelera by Cummins zostanie też zaprezentowana nowa platforma baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) – modułowa, skalowalna i dostosowana do potrzeb autobusów zeroemisyjnych. Dodatkowo Cummins pokaże moduł niezależnego zawieszenia przedniego MIS-09 ProTec IFS, który poprawia komfort i trwałość w pojazdach pasażerskich. Wszystkie te rozwiązania mają pomóc producentom i operatorom w płynnym przejściu z technologii konwencjonalnych do nisko- i zeroemisyjnych.
Eberspächer
Eberspächer zaprezentuje na Busworld 2025 dwie klimatyzacje przystosowane do pracy z propanem. W połączeniu z pompą ciepła zapewniają komfort cieplny w zakresie temperatur od -15°C do +55°C. Możliwe jest ich zastosowanie również w starszych autobusach, w tym z napędem diesla – w takich przypadkach sprężarka napędzana jest elektrycznie za pomocą generatora. Dla chłodniejszych stref klimatycznych firma oferuje także systemy wykorzystujące CO₂ (R 744).
Ekoenergetyka
Polska firma z Zielonej Góry specjalizująca się w infrastrukturze ładowania dla autobusów i ciężarówek zaprezentuje swoje najnowsze technologie. W centrum uwagi znajdzie się system ultraszybkiego ładowania o mocy 800 kW, testowany m.in. z IONITY. Pokazane zostaną także rozwiązania dedykowane flotom autobusowym – ładowarki AC/DC dużej mocy, systemy dla zajezdni i zarządzanie obciążeniem sieci. Firma może również przedstawić efekty współpracy z bp pulse w zakresie ładowania ciężkich pojazdów flotowych. Spodziewać się można nowości technologicznych: modularnych jednostek, ulepszonych pantografów, inteligentnych systemów ładowania i rozwiązań hybrydowych (np. plug + pantograf). Obecność na Busworld to element strategii globalnego rozwoju marki.
Hispacold
Hiszpański producent klimatyzacji przedstawi w Brukseli nowe rozwiązanie również oparte na propanie, które wkrótce trafi do seryjnej produkcji. Pierwsze wdrożenie przewidziano w Niemczech.
Hübner
Niemiecki specjalista od przegubów pokaże szerokie portfolio, w tym nowość – przegub HNGK 28.2, który jest lżejszy i zapewnia większy prześwit w porównaniu z dotychczasowymi rozwiązaniami. Dodatkowo zaprezentowany zostanie nowy materiał mieszkowy Ecoflex, wolny od halogenów, trudnopalny i zapewniający wysoką izolację akustyczną oraz cieplną dzięki połączeniu z wewnętrznym mieszkiem.
Kiepe
Na Busworld 2025 firma Kiepe z Düsseldorfu zaprezentuje swoje kompleksowe rozwiązania dla autobusów elektrycznych, bazujące na wieloletnim doświadczeniu w dziedzinie trolejbusów. Kluczowym elementem oferty jest system E-Drive Unit, którego sercem jest Kiepe Traction Inverter (KTI) – stosowany m.in. w modelach BMC Procity+ EV. Rozwiązanie to dedykowane jest zwłaszcza mniejszym producentom autobusów, którzy zyskują kompletne i sprawdzone rozwiązanie napędowe. Kiepe pokaże również ciekawą niszową technologię: upgrade trolejbusów, które mogą zostać przekształcone w pojazdy zdolne do In-Motion-Charging, czyli ładowania akumulatorów podczas jazdy pod siecią trakcyjną.
Konvekta
Nimiecka firma zaprezentuje na Busworld 2025 swój nowy system zarządzania energią – Nexwork. System ten synchronizuje źródła i odbiorniki ciepła oraz chłodu w pojeździe, maksymalizując wydajność. Kluczową technologią Nexwork jest technika przemieszczania czynnika chłodniczego między dwoma obiegami (grzewczym i chłodzącym), co zapewnia optymalne wykorzystanie medium i zwiększa efektywność ogrzewania.
Masats
Hiszpański producent Masats rozszerza swoją ofertę o nowy, jednoskrzydłowy system drzwi Schwenkschiebetür, lżejszy o około 10% względem poprzednika. Dodatkowo zaprezentuje rampę RD1, działającą zarówno ręcznie, jak i elektrycznie, co zapewnia wysoką niezawodność nawet w przypadku awarii zasilania.
Masats
Hiszpański producent zaprezentuje na Busworld 2025 nowy, jednoskrzydłowy system drzwi przesuwnych, lżejszy o około 10% od poprzednika, co wpływa korzystnie na zużycie energii i masę całkowitą pojazdu. Kolejną nowością będzie rampa RD1, działająca zarówno manualnie, jak i elektrycznie, co zapewnia wysoką niezawodność i funkcjonalność nawet w sytuacjach awaryjnych.
Siemens
Siemens, wraz ze swoją spółką zależną Heliox, zaprezentuje na Busworld szerokie portfolio rozwiązań ładowania dla autobusów elektrycznych. W skład oferty wchodzą systemy zarówno oparte na ładowarkach plug-in, jak i pantografach. Choć dział pantografów będzie obecny, na tegoroczne targi nie zaplanowano żadnych premier w tej kategorii.
Ster
Firma Ster ze Swadzimia oferuje szeroką gamę siedzeń do autobusów miejskich, międzymiastowych i turystycznych. W ofercie znajdują się m.in. lekkie i ergonomiczne modele do komunikacji miejskiej, takie jak 8MS, 8MA czy New City, charakteryzujące się prostą konstrukcją i możliwością łatwej wymiany wkładek. Dla autobusów dalekobieżnych i szkolnych przeznaczone są bardziej komfortowe siedzenia, np. Flexa Standard, dostępne w różnych szerokościach i konfiguracjach. Producent zapewnia także opcje dodatkowe, jak porty USB, ramki reklamowe czy wersje wandaloodporne, dostosowane do potrzeb przewoźników.
Spheros
Główną atrakcją stoiska Spheros będzie światowa premiera klimatyzacji Revo-E R290, przystosowanej do pracy z przyjaznym środowisku czynnikiem chłodniczym propanem. Nowy system cechuje się dużą wydajnością i niskim zużyciem energii. Dodatkowo firma zaprezentuje również znaną już jednostkę Revo-E HP R744 (na CO₂ z pompą ciepła) oraz nowe rozwiązania z zakresu zarządzania termicznego, które mają pozytywnie wpłynąć na zasięg autobusów elektrycznych.
Thermo King, specjalista w dziedzinie rozwiązań sterowania temperaturą w transporcie, oraz marka Trane Technologies, zaprezentują swoje najnowsze technologie klimatyzacji autobusów elektrycznych podczas targów Busworld Brussels 2025, które odbędą się w dniach od 4 do 9 października. Stoisko Thermo King zaprezentuje w pełni elektryczne rozwiązania zaprojektowane w celu zwiększenia komfortu pasażerów i wsparcia elektryfikacji branży autobusowej, m.in. pompy ciepła Athenia ENVI R-744 (CO2), S30—e oraz najnowszą opcję pompy ciepła typu Refrigerant-to-Water (R2W) dla serii Athenia MKII E.
Trion
Chiński dostawca Trion przedstawi na Busworld elektryczną oś portalową EA 2100 N, która konstrukcyjnie mocno przypomina rozwiązanie stosowane przez BYD. Silniki synchroniczne z magnesami trwałymi są w tym przypadku umieszczone wysoko w obudowie portalu, co ma zapewniać lepszą ochronę i efektywność chłodzenia.
Schunk
Na Busworld 2025 firma Schunk zaprezentuje dwa nowe pantografy:
- SLS 104 – pantograf montowany na pojeździe (busbasiert), wyróżniający się wyższym naciskiem dla kompensacji ruchów autobusu, możliwością przesyłu wyższych prądów ładowania oraz zakresem roboczym do 2,00 m, co zwiększa elastyczność montażu.
- SLS 202 – pantograf odwrócony (invertiert), czyli instalowany na stacji ładowania, przystosowany do wysokich prądów ładowania i charakteryzujący się dużym zasięgiem roboczym, co ułatwia pozycjonowanie pojazdu.
Dodatkowo, Schunk prowadzi testy kondukttywnego systemu ładowania z poziomu podłoża, który obecnie znajduje się w fazie testów w pojazdach ciężarowych i w przyszłości może znaleźć zastosowanie również w autobusach.
Ventura
Holenderski specjalista od systemów drzwiowych stworzy na targach Technology Lab, gdzie klienci mogą zapoznać się z nowościami i porozmawiać z ekspertami. Główna atrakcja to system ustawiania drzwi wspomagany czujnikami, który ma zapewniać precyzję od samego początku. Po intensywnych testach do produkcji seryjnej trafia też system drzwi wewnętrznie skrętnych, zaprezentowany po raz pierwszy dwa lata temu.
Voith
Voith zaprezentuje nową wersję systemu napędu elektrycznego VEDS 1.5, który zastępuje dotychczasową wersję 1.0.
Najważniejsza zmiana to nowy uniwersalny falownik, wspólny dla wersji MD (Medium Duty) i HD (Heavy Duty).
Rozszerzono również ofertę usług cyfrowych.
ZF
ZF pokaże szeroką gamę rozwiązań dla autobusów – od napędów, takich jak Cetrax 2 Dual, po usługi cyfrowe.
Zapowiedziano także nowości w systemach osi, choć bez konkretnych szczegółów – być może chodzi o następcę AV 134.
Elektroportalowa oś AxTrax 2 nie będzie jednak prezentowana na tegorocznych targach
Komentarze