Busworld 2025: Szykuje się premiera Castrosua NELEC z podwoziem BYD
Hiszpańska Castrosua i chiński BYD szykują premierę MEGA autobusu elektrycznego. PEI Mobility dostarczyło komponenty przegubu. Trwają testy drogowe w Hiszpanii
Castrosua już teraz umożliwia składanie zamówień na nowy przegubowy model NELEC. Pierwsze opinie operatorów z Hiszpanii po testach drogowych są pozytywne – szczególnie chwalono zasięg, zwrotność i ładowność pojazdu. To kolejny strategiczny krok Castrosua – po wprowadzeniu 12-metrowej wersji NELEC z premierą na Busworld 2023 – w ramach wspólnej z BYD ekspansji w Europie. Dodajmy, że ta hiszpańska marka pojawiła się szerzej także w Polsce – za sprawą krakowskiego kontraltu Mobilis.
Rozkład jazdy:
- Jaką długość ma przegubowy autobus elektryczny Castrosua NELEC?
- Jaka firma dostarcza komponenty przegubu do nowego modelu NELEC?
- W jakim kraju prowadzone są testy drogowe przegubowego autobusu Castrosua NELEC?
Plus PEI Mobility
Hiszpańska firma Castrosua oraz chiński lider elektromobilności BYD ogłosiły rozszerzenie dotychczasowej współpracy o przegubowy autobus elektryczny oparty na lekkim i modularnym nadwoziu NELEC. Włoska firma PEI Mobility została wybrana do dostarczenia nowoczesnych przegubów o ergonomicznym profilu i zintegrowanym prowadzeniu przewodów wysokiego napięcia. Nowy model kierowany jest na rynek hiszpański i europejski jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjne autobusy o dużej pojemności.
Jak informuje hiszpański producent, obecnie trwają drogowe próby przegubowego Castrosua NELEC o długości 18,18 m, zrealizowanego na podwoziu BYD EQ13 z elektrycznym napędem zintegrowanym w portalu osi tylnej (dwa silniki po 150 kW). Testy prowadzone są w kilku hiszpańskich miastach z udziałem operatorów komunikacji miejskiej.
Prototyp ma cztery drzwi, niskopodłogową konstrukcję, 511 kWh baterii LFP i – zgodnie z danymi BYD – zasięg do 400 km w cyklu SORT 2. Ładowanie odbywa się przez złącze CCS Combo 2, z możliwością opcji pantografowej (klasycznej lub odwróconej).
NELEC articulated spełnia najnowsze wymogi homologacyjne (EGB 66, 100, 118, 138), a karoseria zbudowana jest z nierdzewnej stali i kompozytów. Pojazd wyposażono w systemy ADAS, m.in. asystenta martwego pola, kamerę cofania, ostrzeganie przed zjazdem z pasa oraz lusterka cyfrowe. Dodatkowe kamery przy drzwiach i wewnętrzne monitory wspierają bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy.
Komfort pasażerów
Wnętrze przegubowego NELEC jest w pełni niskopodłogowe, z LED-owym oświetleniem pośrednim, osobnymi strefami klimatyzacji, rampą dla wózków i dwoma miejscami dla osób z niepełnosprawnościami. Szybką wymianę pasażerów zapewniają cztery szerokie drzwi. Wnętrze prototypu wyposażono w fotele Fainsa e-Metropolis, metalowe poręcze i wykładzinę imitującą drewno.
Na koniec przypomnijmy, że pierwszym krokiem we współpracy obu firm była premiera 12-metrowego autobusu elektrycznego BYD-Castrosua, która miała miejsce w 2023 r. na wystawie Busworld. Jak zaznaczył wówczas Javier Contijoch, wiceprezes ds. sprzedaży e-busów w BYD Europe:
„Z wielką przyjemnością prezentujemy 12-metrowego eBusa BYD-Castrosua hiszpańskim klientom. Współpraca z Castrosua to dla nas ważny kamień milowy. Nasz cel to dostarczanie rozwiązań dopasowanych lokalnie, z najwyższą jakością obsługi i technologii. To pojazd, który łączy zaawansowaną technologię podwozi BYD z konfigurowalnym nadwoziem NELEC od Castrosua. Ma baterię 422 kWh, zasięg ponad 450 km i może przewieźć 92 pasażerów.”
Teraz po dwóch latach czekamy na kolejną premierę od duetu BYD-Castrosua – i to ponownie na targach Busworld w Brukseli.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze