Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Scania z platformą pod autokary elektryczne. Nadchodzi nowa era

infobus
03.10.2025 16:09
0 Komentarzy

Na Busworld Europe 2025 Scania pokazała swoją pierwszą wysokopodłogową platformę bateryjno-elektryczną i tym samym z impetem wchodzi w nowy segment elektromobilności.

Nowa konstrukcja umożliwia budowę autobusów i autokarów zeroemisyjnych, odpowiadających na potrzeby zarówno transportu miejskiego, jak i dalekobieżnego.

Rozkład jazdy:

Autokary elektryczne

Największym przełomem jest zastosowanie nowej platformy w autobusach dalekobieżnych – segment do tej pory trudny do elektryfikacji. Nowe autokary Scanii oferują zasięg do 600 km oraz przestrzeń bagażową niemal równą tej w pojazdach spalinowych. To kluczowy parametr, który otwiera drzwi do zastosowań takich jak:

  • połączenia międzymiastowe średniego dystansu,
  • transfery lotniskowe,
  • przewozy grup sportowych i VIP.

Scania celuje nie tylko w rynek turystyczny. Nowa platforma znajdzie zastosowanie także w:

  • autobusach szkolnych,
  • pojazdach miejskich wysokopodłogowych,
  • autobusach turystycznych i widokowych,
  • systemach BRT (Bus Rapid Transit) w miastach Azji, Afryki i Ameryki Południowej.

Modułowa budowa pozwala producentom nadwozi na elastyczne dopasowanie pojazdu do lokalnych potrzeb i warunków eksploatacji.

Mocna technologia, gotowa do pracy

Nowa platforma bazuje na sprawdzonych komponentach Scanii: silniku elektrycznym o mocy do 330 kW, akumulatorach o łącznej pojemności do 534 kWh (480 kWh dostępne) i szybkim ładowaniu o mocy do 325 kW. Platforma obsługuje różne formaty nadwozi, co pozwala zróżnicowanym operatorom szybko wdrażać nowe pojazdy.

Elektryfikacja nie kończy się na miastach

Premiera Scanii wpisuje się w szerszy trend rozszerzania elektromobilności poza granice obszarów miejskich. Coraz więcej operatorów autokarowych w Europie i na świecie szuka rozwiązań pozwalających na zeroemisyjny transport dalekobieżny, dostosowany do różnych scenariuszy ładowania i eksploatacji.

Scania wspiera ten proces nie tylko technologią pojazdów, ale też kompletnym ekosystemem usług: inteligentne ładowanie, przewidywalność kosztów, przejrzystość rozliczeń i dostęp do publicznych stacji ładowania dostosowanych do pojazdów ciężkich w ramach Scania Charging Access.

„Wprowadzenie wysokopodłogowej platformy BEV to nie tylko premiera naszych pierwszych autokarów elektrycznych – to także mocny sygnał, że Scania jest gotowa być zaufanym partnerem w transformacji transportu na zrównoważony” – podkreśla Carl-Johan Lööf, szef zarządzania produktem w Scania People Transport Solutions.

„Nowa platforma łączy zeroemisyjność z praktycznymi potrzebami operatorów – zarówno w miastach, jak i w segmencie autokarowym. To realna odpowiedź na wyzwania stojące przed branżą.”


Komentarze