Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Premiera autobusu przegubowego Ikarusa 180e

infobus
05.10.2025 19:01
0 Komentarzy

Na tegorocznych targach Busworld 2025 w Brukseli węgierski producent Ikarus zaprezentował dwa w pełni elektryczne autobusy miejskie.

Przegubowy model MEGA: Ikarus 180e oraz midibus Ikarus 80e V4. Pokaz stanowi ważny etap w strategii powrotu legendarnej marki do grona kluczowych europejskich producentów pojazdów zeroemisyjnych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa modele autobusów elektrycznych zaprezentował Ikarus podczas targów Busworld 2025 w Brukseli?
  2. Jakie są najważniejsze parametry techniczne nowego przegubowego modelu Ikarus 180e?
  3. Do jakiego kraju trafią pierwsze egzemplarze midibusu Ikarus 80e V4 i jakie ma on osiągi?

Ikarus 180e – nowy flagowiec

Model Ikarus 180e, po raz pierwszy zapowiedziany w 2023 roku, to 18,75-metrowy autobus przegubowy, który oferuje:

  • do 113 pasażerów (45 miejsc siedzących),
  • baterie LFP CATL o pojemności 563 kWh lub 640 kWh,
  • zasięg ponad 400 km (nawet 500 km w korzystnych warunkach),
  • silnik centralny Siemens o mocy 350 kW lub opcjonalny układ dual-motor (375 kW),
  • ładowanie plug-in oraz pantograf typu bottom-up,
  • zawieszenie niezależne dla lepszego komfortu,
  • systemy ADAS, w tym monitorowanie kierowcy, rozpoznawanie pieszych i znaki drogowe.

180e stanowi odpowiedź Ikarusa na rosnące zapotrzebowanie na duże autobusy elektryczne w miastach i metropoliach europejskich, konkurując z markami takimi jak Solaris, MAN, Yutong czy Mercedes-Benz.

Ikarus 80e V4

Równolegle z prezentacją modelu 180e, Ikarus pokazała model 80e V4. Dajmy, że dwa – dokładnie takie same pojazdy – pojadą do Grecji. To pierwsze takie zamówienie węgierskiej marki od dwóch dekad. Autobusy trafią do aglomeracji Aten, do miejscowości Marousi.

Najważniejsze dane techniczne modelu 80e:

  • długość: 8,54 m; szerokość: 2,42 m; wysokość: 3,3 m,
  • układ drzwi 1-2-0, niska podłoga na całej długości,
  • 60 pasażerów (18 siedzących + 2 składane),
  • silnik synchroniczny 100 kW (szczytowo 200 kW, 2000 Nm),
  • baterie LFP CATL o pojemności 282 kWh,
  • zasięg: 250–300 km,
  • ładowanie przez złącze CCS Type 2,
  • klimatyzacja z pompą ciepła (16 kW chłodzenia, 14 kW grzania),
  • pełne wyposażenie ADAS (Mobileye 8 Connect) oraz kamera cofania i monitoring Hikvision,
  • telematyka ZF Bus Connect.

Oba pojazdy prezentują zupełnie nową jakość w ofercie Ikarusa, który dzięki współpracy z dostawcami takimi jak Siemens, CATL, Mobileye czy ZF, buduje portfolio zdolne konkurować z uznanymi producentami. Szczególnie model 180e ma szansę stać się konkurencyjnym rozwiązaniem dla miejskich operatorów transportu zbiorowego szukających przegubowych autobusów elektrycznych o wysokim zasięgu i elastycznych opcjach ładowania.

Komentarze