Busworld 2025: Premiera autobusu przegubowego Ikarusa 180e
Na tegorocznych targach Busworld 2025 w Brukseli węgierski producent Ikarus zaprezentował dwa w pełni elektryczne autobusy miejskie.
Przegubowy model MEGA: Ikarus 180e oraz midibus Ikarus 80e V4. Pokaz stanowi ważny etap w strategii powrotu legendarnej marki do grona kluczowych europejskich producentów pojazdów zeroemisyjnych.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwa modele autobusów elektrycznych zaprezentował Ikarus podczas targów Busworld 2025 w Brukseli?
- Jakie są najważniejsze parametry techniczne nowego przegubowego modelu Ikarus 180e?
- Do jakiego kraju trafią pierwsze egzemplarze midibusu Ikarus 80e V4 i jakie ma on osiągi?
Ikarus 180e – nowy flagowiec
Model Ikarus 180e, po raz pierwszy zapowiedziany w 2023 roku, to 18,75-metrowy autobus przegubowy, który oferuje:
- do 113 pasażerów (45 miejsc siedzących),
- baterie LFP CATL o pojemności 563 kWh lub 640 kWh,
- zasięg ponad 400 km (nawet 500 km w korzystnych warunkach),
- silnik centralny Siemens o mocy 350 kW lub opcjonalny układ dual-motor (375 kW),
- ładowanie plug-in oraz pantograf typu bottom-up,
- zawieszenie niezależne dla lepszego komfortu,
- systemy ADAS, w tym monitorowanie kierowcy, rozpoznawanie pieszych i znaki drogowe.
180e stanowi odpowiedź Ikarusa na rosnące zapotrzebowanie na duże autobusy elektryczne w miastach i metropoliach europejskich, konkurując z markami takimi jak Solaris, MAN, Yutong czy Mercedes-Benz.
Ikarus 80e V4
Równolegle z prezentacją modelu 180e, Ikarus pokazała model 80e V4. Dajmy, że dwa – dokładnie takie same pojazdy – pojadą do Grecji. To pierwsze takie zamówienie węgierskiej marki od dwóch dekad. Autobusy trafią do aglomeracji Aten, do miejscowości Marousi.
Najważniejsze dane techniczne modelu 80e:
- długość: 8,54 m; szerokość: 2,42 m; wysokość: 3,3 m,
- układ drzwi 1-2-0, niska podłoga na całej długości,
- 60 pasażerów (18 siedzących + 2 składane),
- silnik synchroniczny 100 kW (szczytowo 200 kW, 2000 Nm),
- baterie LFP CATL o pojemności 282 kWh,
- zasięg: 250–300 km,
- ładowanie przez złącze CCS Type 2,
- klimatyzacja z pompą ciepła (16 kW chłodzenia, 14 kW grzania),
- pełne wyposażenie ADAS (Mobileye 8 Connect) oraz kamera cofania i monitoring Hikvision,
- telematyka ZF Bus Connect.
Oba pojazdy prezentują zupełnie nową jakość w ofercie Ikarusa, który dzięki współpracy z dostawcami takimi jak Siemens, CATL, Mobileye czy ZF, buduje portfolio zdolne konkurować z uznanymi producentami. Szczególnie model 180e ma szansę stać się konkurencyjnym rozwiązaniem dla miejskich operatorów transportu zbiorowego szukających przegubowych autobusów elektrycznych o wysokim zasięgu i elastycznych opcjach ładowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze