Busworld 2025: Mercedes-Benz z premierą eIntouro i autobusową regulacją GSR-C
Podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli Daimler Buses zaprezentował najbardziej zaawansowane technologicznie portfolio autobusów miejskich i międzymiastowych marki Mercedes-Benz
To premiery eCitaro NMC4 i eIntouro, a także nowe usługi Omniplus Charge i rozszerzone systemy bezpieczeństwa zgodnymi z regulacjami EU General Safety Regulation (GSR-C), które staną się obowiązkowe od 7 lipca 2026 r..
Rozkład jazdy:
- Jakie dwa modele autobusów elektrycznych Mercedes-Benz miały swoje premiery podczas Busworld Europe 2025?
- Jaką pojemność ma nowa generacja baterii NMC4 stosowana w eCitaro?
- Na czym polega usługa Omniplus Charge oferowana przez Daimler Buses?
Nowa generacja baterii NMC4
Mercedes-Benz zaprezentował na Busworld czwartą generację baterii litowo-niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC4), które od 2026 r. będą stosowane w modelach eCitaro, eCitaro G oraz eCitaro K. Nowa generacja zapewnia o 13% większą gęstość energii i pojemność 111 kWh na moduł, w porównaniu z dotychczasowym NMC3 (98 kWh), przy zachowaniu tych samych wymiarów.
🔹 eCitaro solo i eCitaro K – do 6 pakietów baterii (łącznie 666 kWh), zasięg do 600 km
🔹 eCitaro G (przegubowy) – do 7 pakietów (777 kWh), zasięg do 450 km
Baterie NMC4 zostały opracowane wspólnie przez BMZ Poland i Daimler Buses przy wsparciu niemieckiego Ministerstwa Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Systemy zachowują pełną kompatybilność z obecnymi modelami, co umożliwia retrofit starszych pojazdów eCitaro.
Nowe ogniwa pozwalają na ładowanie do 300 kW, a dzięki zoptymalizowanej chemii ogniw zachowują długą żywotność również przy częstym szybkim ładowaniu. Producent deklaruje 10-letnią gwarancję z opcją rozszerzenia do 15 lat.
Bezpieczeństwo poprawia nowy system termicznego nadzoru akumulatorów, działający także w trybie postojowym, a zarządzanie temperaturą (R744, pompa ciepła, system EvoThermatic) ogranicza zużycie energii do minimum.
Mercedes-Benz eIntouro
Światową premierę miał Mercedes-Benz eIntouro – pierwszy seryjny autobus międzymiastowy z napędem elektrycznym. Dostępny w dwóch długościach:
- eIntouro (12,18 m)
- eIntouro M (13,09 m) – do 63 miejsc siedzących.
Model bazuje na konstrukcji sprawdzonego Intouro z napędem diesla, lecz wykorzystuje całkowicie nową architekturę elektryczną z możliwością aktualizacji OTA („over-the-air”) – po raz pierwszy w autobusie tego typu.
Układ napędowy
- Silnik: ZF CeTrax 2 dual CX332, moc ciągła 320 kW, moment obrotowy 24 700 Nm
- Skrzynia: 3-biegowa, zintegrowana
- Napięcie systemowe: 800 V
Zasięg i ładowanie
- Baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe): 1–2 moduły po 207 kWh (max. 414 kWh)
- Zasięg: do 500 km w typowej eksploatacji międzymiastowej
- Ładowanie: CCS2 do 400 kW, z możliwością wyboru gniazd z przodu, z tyłu lub po bokach
Zastosowana technologia LFP umożliwia wykorzystanie ponad 95% pojemności nominalnej i oferuje żywotność do 15 lat. Bezpieczeństwo i asystenci to:
- ABA 6 – awaryjne hamowanie wobec pieszych, rowerzystów i pojazdów
- Sideguard Assist 2 – aktywny asystent martwego pola i zmiany pasa
- Frontguard Assist – monitorowanie obszaru przed pojazdem
- Traffic Sign Assist, TPM, Attention Assist (AtAs), alkotest i opcjonalny system 360° kamer lub MirrorCam
Dodajmy, że Busworld 2025 był również okazją do uczczenia ponad 20 000 sprzedanych egzemplarzy modelu Intouro od jego premiery w 1999 r. Trzy generacje tego modelu – od prostych autobusów regionalnych po nowoczesne hybrydowe i elektryczne konstrukcje – uczyniły go jednym z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie. Poniżej dane techniczne eIntouro M:
Parametr | Wartość |
---|---|
Długość/szerokość/wysokość | 13 090 / 2 534 / 3 465 mm |
Rozstaw osi | 6 990 mm |
Masa całkowita dopuszczalna | 19 500 kg |
Baterie | LFP, 414 kWh |
Moc ciągła | 320 kW |
Moment obrotowy | 4 500 Nm |
Ładowanie | do 400 kW |
Promień skrętu | 23,8 m |
Omniplus Charge
Nowa marka Omniplus Charge, zarządzana przez Daimler Buses Solutions GmbH, konsoliduje wszystkie rozwiązania infrastrukturalne – od doradztwa i projektowania po budowę i zarządzanie infrastrukturą e-mobilności.
W ramach oferty:
- Charging-as-a-Service (CaaS) – pełna obsługa i rozliczanie infrastruktury ładowania przez Daimler Buses,
- Kompleksowe wdrożenia: analiza wykonalności, projekt techniczny, budowa, magazyny energii, systemy zarządzania ładowaniem,
- Integracja cyfrowa z usługami Omniplus On, w tym Uptime pro, Monitor, Battery Monitoring, Remote Control Functions oraz geofencing prędkości.
Nowa platforma Omniplus On umożliwia zdalną diagnostykę, zarządzanie ładowaniem, monitorowanie floty i kondycji akumulatorów w czasie rzeczywistym. Dane są przesyłane zgodnie ze standardem UN ECE R155 Cyber Security.
Nowe regulacje GSR-C
Daimler Buses już od I kwartału 2026 r. będzie oferować wszystkie autobusy Mercedes-Benz i Setra z pakietem systemów Attention Assist 2 i Active Brake Assist 6 Plus (ABA 6 Plus), zgodnych z wymogami General Safety Regulation C.
Nowe przepisy UE, obowiązujące od lipca 2026, nakładają wymóg zaawansowanych systemów awaryjnego hamowania i wykrywania rozproszenia kierowcy. Daimler idzie o krok dalej, wdrażając rozwiązania przed terminem i rozszerzając ich funkcje:
- wykrywanie pieszych przechodzących przez jezdnię,
- precyzyjniejsze rozpoznawanie sytuacji skrzyżowaniowych,
- eliminacja fałszywych alarmów,
- integracja z wielopasmowym radarem i systemem MirrorCam.
Na Busworld systemy te zaprezentowano w Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach oraz w Setra ComfortClass S 515 HD.
Komentarze