Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Mercedes-Benz z premierą eIntouro i autobusową regulacją GSR-C

infobus
06.10.2025 17:38
0 Komentarzy

Podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli Daimler Buses zaprezentował najbardziej zaawansowane technologicznie portfolio autobusów miejskich i międzymiastowych marki Mercedes-Benz

To premiery eCitaro NMC4 i eIntouro, a także nowe usługi Omniplus Charge i rozszerzone systemy bezpieczeństwa zgodnymi z regulacjami EU General Safety Regulation (GSR-C), które staną się obowiązkowe od 7 lipca 2026 r..

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa modele autobusów elektrycznych Mercedes-Benz miały swoje premiery podczas Busworld Europe 2025?
  2. Jaką pojemność ma nowa generacja baterii NMC4 stosowana w eCitaro?
  3. Na czym polega usługa Omniplus Charge oferowana przez Daimler Buses?

Nowa generacja baterii NMC4

Mercedes-Benz zaprezentował na Busworld czwartą generację baterii litowo-niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC4), które od 2026 r. będą stosowane w modelach eCitaro, eCitaro G oraz eCitaro K. Nowa generacja zapewnia o 13% większą gęstość energii i pojemność 111 kWh na moduł, w porównaniu z dotychczasowym NMC3 (98 kWh), przy zachowaniu tych samych wymiarów.

🔹 eCitaro solo i eCitaro K – do 6 pakietów baterii (łącznie 666 kWh), zasięg do 600 km
🔹 eCitaro G (przegubowy) – do 7 pakietów (777 kWh), zasięg do 450 km

Baterie NMC4 zostały opracowane wspólnie przez BMZ Poland i Daimler Buses przy wsparciu niemieckiego Ministerstwa Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Systemy zachowują pełną kompatybilność z obecnymi modelami, co umożliwia retrofit starszych pojazdów eCitaro.

Nowe ogniwa pozwalają na ładowanie do 300 kW, a dzięki zoptymalizowanej chemii ogniw zachowują długą żywotność również przy częstym szybkim ładowaniu. Producent deklaruje 10-letnią gwarancję z opcją rozszerzenia do 15 lat.

Bezpieczeństwo poprawia nowy system termicznego nadzoru akumulatorów, działający także w trybie postojowym, a zarządzanie temperaturą (R744, pompa ciepła, system EvoThermatic) ogranicza zużycie energii do minimum.

Mercedes-Benz eIntouro

Światową premierę miał Mercedes-Benz eIntouro – pierwszy seryjny autobus międzymiastowy z napędem elektrycznym. Dostępny w dwóch długościach:

  • eIntouro (12,18 m)
  • eIntouro M (13,09 m) – do 63 miejsc siedzących.

Model bazuje na konstrukcji sprawdzonego Intouro z napędem diesla, lecz wykorzystuje całkowicie nową architekturę elektryczną z możliwością aktualizacji OTA („over-the-air”) – po raz pierwszy w autobusie tego typu.

Układ napędowy

  • Silnik: ZF CeTrax 2 dual CX332, moc ciągła 320 kW, moment obrotowy 24 700 Nm
  • Skrzynia: 3-biegowa, zintegrowana
  • Napięcie systemowe: 800 V

Zasięg i ładowanie

  • Baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe): 1–2 moduły po 207 kWh (max. 414 kWh)
  • Zasięg: do 500 km w typowej eksploatacji międzymiastowej
  • Ładowanie: CCS2 do 400 kW, z możliwością wyboru gniazd z przodu, z tyłu lub po bokach

Zastosowana technologia LFP umożliwia wykorzystanie ponad 95% pojemności nominalnej i oferuje żywotność do 15 lat. Bezpieczeństwo i asystenci to:

  • ABA 6 – awaryjne hamowanie wobec pieszych, rowerzystów i pojazdów
  • Sideguard Assist 2 – aktywny asystent martwego pola i zmiany pasa
  • Frontguard Assist – monitorowanie obszaru przed pojazdem
  • Traffic Sign Assist, TPM, Attention Assist (AtAs), alkotest i opcjonalny system 360° kamer lub MirrorCam

Dodajmy, że Busworld 2025 był również okazją do uczczenia ponad 20 000 sprzedanych egzemplarzy modelu Intouro od jego premiery w 1999 r. Trzy generacje tego modelu – od prostych autobusów regionalnych po nowoczesne hybrydowe i elektryczne konstrukcje – uczyniły go jednym z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie. Poniżej dane techniczne eIntouro M:

Parametr Wartość
Długość/szerokość/wysokość 13 090 / 2 534 / 3 465 mm
Rozstaw osi 6 990 mm
Masa całkowita dopuszczalna 19 500 kg
Baterie LFP, 414 kWh
Moc ciągła 320 kW
Moment obrotowy 4 500 Nm
Ładowanie do 400 kW
Promień skrętu 23,8 m

Omniplus Charge

Nowa marka Omniplus Charge, zarządzana przez Daimler Buses Solutions GmbH, konsoliduje wszystkie rozwiązania infrastrukturalne – od doradztwa i projektowania po budowę i zarządzanie infrastrukturą e-mobilności.

W ramach oferty:

  • Charging-as-a-Service (CaaS) – pełna obsługa i rozliczanie infrastruktury ładowania przez Daimler Buses,
  • Kompleksowe wdrożenia: analiza wykonalności, projekt techniczny, budowa, magazyny energii, systemy zarządzania ładowaniem,
  • Integracja cyfrowa z usługami Omniplus On, w tym Uptime pro, Monitor, Battery Monitoring, Remote Control Functions oraz geofencing prędkości.

Nowa platforma Omniplus On umożliwia zdalną diagnostykę, zarządzanie ładowaniem, monitorowanie floty i kondycji akumulatorów w czasie rzeczywistym. Dane są przesyłane zgodnie ze standardem UN ECE R155 Cyber Security.

Nowe regulacje GSR-C

Daimler Buses już od I kwartału 2026 r. będzie oferować wszystkie autobusy Mercedes-Benz i Setra z pakietem systemów Attention Assist 2 i Active Brake Assist 6 Plus (ABA 6 Plus), zgodnych z wymogami General Safety Regulation C.

Nowe przepisy UE, obowiązujące od lipca 2026, nakładają wymóg zaawansowanych systemów awaryjnego hamowania i wykrywania rozproszenia kierowcy. Daimler idzie o krok dalej, wdrażając rozwiązania przed terminem i rozszerzając ich funkcje:

  • wykrywanie pieszych przechodzących przez jezdnię,
  • precyzyjniejsze rozpoznawanie sytuacji skrzyżowaniowych,
  • eliminacja fałszywych alarmów,
  • integracja z wielopasmowym radarem i systemem MirrorCam.

Na Busworld systemy te zaprezentowano w Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach oraz w Setra ComfortClass S 515 HD.

Komentarze