Busworld 2025: MAN Lion’s City E z bateriami „made in Europe” oraz hybrydowym Lion’s Intercity
Na targach Busworld 2025 w Brukseli MAN Truck & Bus zaprezentował kompleksowe portfolio nowości dla nie tylko dla turystyki, ale także dla miejskiego i międzymiastowego transportu publicznego.
Stoisko „lwa” to podróż od elektrycznego Lion’s City E klasy II z bateriami nowej generacji, przez hybrydowy Lion’s Intercity, aż po pierwszy w pełni elektryczny autokar dalekobieżny – Lion’s Coach 14 E, który miał swoją światową premierę. O tym wydarzeniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
MAN Lion’s City E LE
Na targach Busworld Europe 2025 firma MAN Truck & Bus zaprezentowała jasną wizję zrównoważonego transportu – skupiając się na najnowszych rozwiązaniach w segmencie miejskim (city) i międzymiastowym (intercity). Choć światową premierę świętował pierwszy europejski eCoach – Lion’s Coach 14 E – i nie zabrakło nowości NEOPLAN oraz minibusów TGE, to właśnie niskoemisyjne i bezemisyjne autobusy miejskie oraz międzymiastowe stanowiły oś prezentacji MAN-a w Brukseli.
W segmencie autobusów miejskich głównym bohaterem był Lion’s City 12 E LE w wersji modelowej 2025 – z nową generacją baterii MAN BatteryPack, produkowanych we własnym zakładzie firmy w Norymberdze. To kluczowy krok w kierunku uniezależnienia się od zewnętrznych dostawców i budowy kompetencji „Made by MAN”.
Dane techniczne:
- Długość: 12 200 mm
- Wysokość: 3 300 mm
- Masa własna: od 13,2 t
- Pojemność pasażerska: do 88 osób (w zależności od konfiguracji)
- Zasięg:
- do 380 km (strategia Maximum Range)
- do 270 km (strategia Reliable Range)
- Bateria NMC (nowa generacja):
- 4 lub 5 pakietów: 356 kWh lub 445 kWh (Lion’s City 12 E)
- 6 lub 7 pakietów: 534 kWh lub 623 kWh (Lion’s City 18 E)
- Nowość: opcje 6/8 pakietów dla 12 E i 18 E
- Silnik elektryczny: Zintegrowany z portalem osiowym, moc maksymalna 240 kW
Zmodernizowany Lion’s City E to nie tylko nowe baterie. Model 2025 oferuje:
- większą elastyczność w doborze pojemności energii,
- poprawione zarządzanie termiczne baterii,
- klasę homologacyjną II, dzięki czemu autobus może być eksploatowany również na trasach podmiejskich,
- unikalne w branży elektrycznych autobusów rozwiązanie awaryjnych włazów ewakuacyjnych w podłodze.
Wszystkie najważniejsze komponenty – silnik, baterie, elektronika sterująca – pochodzą teraz z wewnętrznych zasobów Grupy TRATON i zakładów MAN. Dzięki temu producent może kontrolować jakość i rozwijać produkty szybciej, z większym uwzględnieniem specyfiki rynku europejskiego.
Do końca pierwszej połowy 2025 roku MAN wyprodukował już ponad 2 900 egzemplarzy Lion’s City E, które przejechały w sumie ponad 100 milionów kilometrów na europejskich drogach.
MAN Lion’s Intercity EfficientHybrid
Światową premierą w klasie międzymiastowej był MAN Lion’s Intercity EfficientHybrid – pierwszy wysokopodłogowy autobus regionalny MAN-a z układem hybrydowym typu mild hybrid. Rozwiązanie znane z miejskich Lion’s City trafiło do segmentu intercity, oferując realne oszczędności paliwa i obniżenie emisji bez konieczności stosowania złożonej infrastruktury ładowania.
Dane techniczne:
- Długości nadwozia:
- R60 – 12 280 mm
- R61 – 13 050 mm
- R62 – 13 050 mm (wersja o największej liczbie miejsc)
- Liczba miejsc siedzących:
- do 55 (R60)
- do 59 (R61)
- do 63 (R62) lub 59 + 1 miejsce na wózek
- Silniki:
- D08: 6,9 l, 290 KM, 1 100 Nm (Euro 6e)
- D15 EfficientHybrid: 9 l, 280–360 KM, 1 200–1 600 Nm
- Skrzynie biegów:
- EcoLife 2 (automatyczna)
- MAN TipMatic (zautomatyzowana)
- Układ EfficientHybrid:
- Rozrusznik-generator 48 V (12 kW)
- Magazyn UltraCap 48 V (40 Wh)
- Start-Stop, odzysk energii podczas hamowania, tryb boost (do 220 Nm dodatkowego momentu)
Systemy bezpieczeństwa:
- Cyfrowy kokpit (12” + 7” ekran),
- SafeStop Assist – zatrzymanie pojazdu w razie utraty kontroli przez kierowcę,
- Lane Return Assist, Attention Assist,
- ACC z funkcją Stop&Go,
- Elektryczny hamulec postojowy,
- Pełna zgodność z GSR Level 2 (regulacje UE od 2024).
Wnętrze autobusu dostosowano do różnych wariantów eksploatacyjnych – od podstawowego układu dla szkół, przez otwarte bagażniki, platformy dla wózków, aż po luksusowe wersje turystyczne z WC, zasłonami i serwisem pasażerskim.
Plus eCoach i minibusy
Choć głównym tematem targowej prezentacji MAN-a były modele miejskie i regionalne, nie zabrakło także nowości z segmentów autokarowego i minibusowego.
- Lion’s Coach 14 E – pierwszy elektryczny autokar klasy dalekobieżnej z bateriami 320–480 kWh i zasięgiem do 650 km.
- NEOPLAN Skyliner Auwärter Edition – luksusowy piętrowy autokar 2-pokładowy z silnikiem D2676 LOH (520 KM).
- MAN TGE Coach / Intercity / Kombi – nowa gama minibusów na bazie TGE Next Level, z cyfrowym kokpitem, nowymi systemami bezpieczeństwa i miejscem dla 16 pasażerów.
Komentarze