Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Legendarne MG wchodzi w autobusy. Z chińskim wsparciem

infobus
17.10.2025 12:05
0 Komentarzy

Podczas tegorocznych targów Busworld Europe w Brukseli zadebiutowała nowa marka pojazdów użytkowych: MG Commercial.

MG to legendarna brytyjska marka samochodowa założona w 1924 roku, znana z produkcji sportowych roadsterów i lekkich aut o wyjątkowym charakterze. Dziś, pod skrzydłami chińskiego koncernu SAIC Motor, MG chce wejść także w segment autobusów. Warto podkreślić, że obecność na tegorocznej wystawie w Brukseli to pierwszy udział MG w branżowych targach autobusowych i pierwsze publiczne zaprezentowanie oferty dla segmentu transportu publicznego w Europie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa pojazdy zaprezentowała marka MG Commercial podczas targów Busworld Europe 2025?
  2. Jaką pojemność baterii oferuje model MG iEV12 i jaki ma zasięg?
  3. Do jakiego koncernu należy marka MG Commercial?
Podczas tegorocznych targów Busworld Europe w Brukseli zadebiutowała nowa marka pojazdów użytkowych: MG Commercial.
Podczas tegorocznych targów Busworld Europe w Brukseli zadebiutowała nowa marka pojazdów użytkowych: MG Commercial.

Autobus plus podwozie

Na Busworld 2025 MG Commercial pokazało dwa pojazdy:

  • iEV12 – 12-metrowy autobus miejski z napędem elektrycznym,
  • B12E – elektryczne podwozie do zabudowy autobusowej.

Oba modele oparto na nowej generacji platformie napędowej MG z architekturą wysokiego napięcia, inteligentnym systemem zarządzania energią i zintegrowanymi funkcjami connectivity.

Autobus iEV12 jest pojazdem klasy I z niską podłogą. Zastosowano w nim technologię Cell-to-Pack, czyli bezpośrednie zintegrowanie ogniw w strukturze baterii bez stosowania modułów pośrednich – co redukuje masę i zwiększa pojemność energetyczną. Zależnie od konfiguracji oferowana pojemność baterii wynosi 417 lub 489 kWh, a deklarowany zasięg to nawet do 400 km w warunkach rzeczywistych. Ładowanie odbywa się przez dwa porty CCS2 umieszczone nad przednimi kołami, z obsługą prądu do 500 A, co umożliwia zarówno szybkie ładowanie plug-in, jak i ładowanie okazjonalne.

W autobusie zaimplementowano szereg funkcji wspomagania kierowcy (ADAS), w tym system CITYGUARD – ostrzeganie przed kolizją, detekcja martwego pola, asystent pasa ruchu i system kamer 360°. Pojazd jest w pełni przygotowany do obsługi europejskiej infrastruktury ITS oraz wyposażony w systemy telematyczne do zarządzania flotą.

MG Commercial zastrzegło, że zaprezentowane pojazdy mają jeszcze charakter demonstracyjny, a nie finalnie certyfikowane produkty na masową skalę. Modele będą podlegały dalszemu dostosowaniu do wymagań europejskich homologacji – w tym przepisów dotyczących niskopodłogowości, systemów bezpieczeństwa, kompatybilności ładowania i warunków eksploatacji w UE. Nie podano też szczegółowych danych dotyczących ceny, oferty serwisowej ani polityki gwarancyjnej, które będą kluczowe dla operatorów rozważających zakup.

Podczas tegorocznych targów Busworld Europe w Brukseli zadebiutowała nowa marka pojazdów użytkowych: MG Commercial.

Co wiemy o MG Commercial?

MG Commercial to nowa submarka koncernu MG Motor, która debiutowała w październiku 2025 r. podczas targów Busworld Brussels. Marka ma odpowiadać za linię pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym, w tym autobusów miejskich i ich podwozi.

Z kolei MG Motor to marka należąca do chińskiego koncernu SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation) – jednego z największych producentów samochodów na świecie. Sama marka MG ma brytyjskie korzenie – wywodzi się z Morris Garages, firmy powstałej w 1924 roku. Po upadku MG Rover w 2005 r. prawa do marki przejęły chińskie podmioty. Od 2007 roku właścicielem MG jest SAIC, który rozwija ją jako markę globalną – ze szczególnym uwzględnieniem rynków europejskich. MG Motor Europe odpowiada za operacje handlowe i rozwój sieci w UE. MG skupia się dziś na samochodach osobowych – szczególnie elektrycznych i hybrydowych. W Polsce i Europie oferuje m.in.:

  • MG ZS EV – elektryczny SUV segmentu B,
  • MG5 EV – kompaktowe kombi z napędem elektrycznym,
  • MGS5 – SUV segmentu C z napędem elektrycznym,
  • oraz modele klasyczne z silnikami spalinowymi (np. ZS Classic).

W Polsce sprzedaż MG ruszyła pod koniec 2023 roku. Do marca 2025 roku sprzedano ponad 10 000 egzemplarzy, co czyni MG jedną z najszybciej rosnących nowych marek w kraju. MG to dziś jeden z największych eksporterów chińskich samochodów. SAIC rozwija markę równolegle na kilku kontynentach:

  • w Indiach – wspólnie z grupą JSW (joint venture MG Motor India),
  • w Europie – zbudowano sieć salonów, serwisów i logistyki części,
  • rozwijane są modele przeznaczone stricte na rynek europejski – z homologacją i testami bezpieczeństwa (Euro NCAP).

Teraz, podczas Busworld Europe 2025, MG ogłosiło nową markę pojazdów użytkowych – MG Commercial.

Komentarze