Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: King Long z premierą miejskiego autobusu elektrycznego MU12E

infobus
10.10.2025 15:03
0 Komentarzy

Na targach Busworld Europe 2025 firma King Long zaprezentowała swój najnowszy elektryczny autobus miejski MU12E, wzbudzając duże zainteresowanie operatorów i branży.

To nie tylko premiera modelu – to deklaracja ambicji. Chiński producent coraz wyraźniej pozycjonuje się jako globalny gracz gotowy do rywalizacji w segmencie zeroemisyjnych autobusów miejskich.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się nowy elektryczny autobus miejski zaprezentowany przez firmę King Long?
  2. Jaki zasięg ma zapewniać nowy model MU12E?
  3. W jakim mieście odbyła się jego premiera?

Premiera MU12E

Nowy model MU12E to 12-metrowy, niskopodłogowy autobus elektryczny, zaprojektowany od podstaw z myślą o intensywnej eksploatacji miejskiej. Zastosowano w nim nową generację baterii CATL BC5 Mark 2 o całkowitej pojemności 465,99 kWh, które zapewniają nawet do 550 kilometrów realnego zasięgu. Bateria wyróżnia się poprawioną stabilnością cieplną, szybkim ładowaniem i długą żywotnością. Dodatkowo oferowana jest z rozszerzoną gwarancją producenta.

Jednostka napędowa jest zarządzana przez nowy 32-bitowy podwójny sterownik VCU, który integruje układy napędowe, hamowania, zarządzania energią i wspomagania jazdy. MU12E wyposażono w inteligentne systemy, takie jak wspomaganie ruszania pod górę, kontrola pełzania, ostrzeganie o błędnym naciśnięciu pedałów, monitoring baterii w czasie rzeczywistym, elektryczne wspomaganie kierownicy zależne od prędkości i asystent awaryjnego hamowania.

Komponenty autobusu spełniają wymagania ochrony IP K6K9K i działają w szerokim zakresie temperatur od –40°C do +80°C, co czyni MU12E pojazdem gotowym do pracy w ekstremalnych warunkach, także w Australii czy Skandynawii. Operatorzy mogą dowolnie integrować systemy HVAC — podczas Busworld zaprezentowano konfigurację z klimatyzacją Spheros.

W parze z technologią idzie także estetyka. King Long konsekwentnie rozwija europejskie wzornictwo swoich pojazdów. Nowy M-Combo Concept, który również pokazano w Brukseli, zdobył nagrodę Red Dot 2025 za innowację w projektowaniu. To futurystyczny, wielofunkcyjny model koncepcyjny, który przyciągał wzrok odwiedzających i podkreślił kierunek rozwoju marki – inteligentne, zorientowane na użytkownika projektowanie.

– MU12E to nie tylko autobus, to efekt globalnej współpracy – łączymy chińską technologię, europejskie standardy projektowe i australijskie doświadczenie operacyjne – powiedział podczas konferebcji prasowej szef King Longa. – Nasz rozwój jest globalny, ale reagujemy na lokalne potrzeby.

Z Chin na światowe trasy

Firma King Long była pierwszym chińskim producentem, który zaprezentował się na Busworld ponad dwie dekady temu. Dziś wraca do Brukseli z ofensywą modelową i nową tożsamością marki. Hasło kampanii „EVolve Unlimited” podkreśla ambicję, by stać się liczącym graczem w globalnej transformacji mobilności publicznej.

Obok MU12E pokazano także nową wersję MC13E Electric Coach (2026) – luksusowego, 13-metrowego autokaru elektrycznego z konfiguracją 59+1+1 miejsc. Uwagę zwrócił również model EC15 – nowoczesny coach elektryczny zapowiadany na 2026 rok.

Naszym zdaniem: Prezentacja MU12E na Busworld 2025 to jeden z wyraźniejszych sygnałów, że King Long celuje w rynki rozwinięte. Zasięg, jakość wykonania, technologie pokładowe i rozbudowane wsparcie serwisowe (we współpracy z lokalnymi partnerami) świadczą o dojrzewaniu marki. Dla operatorów europejskich oznacza to jedno: na rynku zeroemisyjnych autobusów miejskich pojawił się nowy gracz, który nie tylko goni liderów, ale zaczyna wyznaczać własne standardy.

Komentarze