Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Hess z premierą modułowego autobusu elektrycznego plus LighTram 19

infobus
03.11.2025 09:09
0 Komentarzy

Hess wystawił się na targach Busworld Europe 2025 w Brukseli, prezentując swoje najnowsze rozwiązania z zakresu autobusów elektrycznych i transportu publicznego.

Szwajcarski producent zaprezentował dwa swoje kluczowe modele – lighTram 10 Plug oraz lighTram 19 TOSA – jako części spójnej koncepcji mobilności miejskiej HESS AG: lekkiej, energooszczędnej i maksymalnie dostosowanej do potrzeb operatorów transportu publicznego w Europie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa modele autobusów HESS zaprezentował na targach Busworld Europe 2025?
  2. W jaki sposób ładowany był model lighTram® 10 Plug?
  3. Na czym polega technologia TOSA zastosowana w autobusie lighTram® 19?
HESS na Busworld Europe 2025: dwa autobusy, jeden kierunek – zeroemisyjna mobilność
HESS na Busworld Europe 2025: dwa autobusy, jeden kierunek – zeroemisyjna mobilność

Szwajcarski debiut

Podczas tegorocznych targów Busworld Europe 2025 w Brukseli (4–9 października), szwajcarski producent HESS AG zaprezentował dwa swoje kluczowe modele – lighTram 10 Plug oraz lighTram 19 TOSA. Pokaz odbył się na imponującym, 484-metrowym stoisku w hali 9, przygotowanym we współpracy z SYMA Switzerland. Wystawa potwierdziła ambicje firmy w kierunku budowy modułowych, bezemisyjnych pojazdów dla miast przyszłości.

Pierwszym z prezentowanych modeli był lighTram 10 Plug, pokazany w ramach projektu Swiss eBus Plus. Ten około 10,8-metrowy, w pełni elektryczny autobus został zaprojektowany z myślą o średnich trasach miejskich, z naciskiem na kompaktowość, efektywność energetyczną i zimową niezawodność.

Podczas Busworld 2025 HESS eksponował wersję wyposażoną w akumulator trakcyjny o pojemności ponad 500 kWh, co miało pozwalać na zasięg rzędu 300 km nawet w warunkach zimowych. Goście mogli obejrzeć szczegółowo rozwiązania techniczne takie jak aluminiowa konstrukcja CO-BOLT®, zoptymalizowane ogrzewanie przez pompę ciepła czy całkowicie płaską podłogę pasażerską.

Autobus ładowany był przez złącze plug-in (ładowanie nocne w zajezdni), a producent podkreślał jego łatwość serwisowania i możliwość konfiguracji dla różnorodnych potrzeb operatorów. Model był prezentowany jako alternatywa dla klasycznych 12-metrowych pojazdów, idealna na trasy dzielnicowe i miejskie z trudniejszą topografią.

HESS na Busworld Europe 2025: dwa autobusy, jeden kierunek – zeroemisyjna mobilność
HESS na Busworld Europe 2025: dwa autobusy, jeden kierunek – zeroemisyjna mobilność

LighTram 19 TOSA

Drugim prezentowanym pojazdem był lighTram® 19 TOSAprzegubowy autobus elektryczny o długości około 18,7 m, wyposażony w technologię flash charging. TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) to rozwiązanie umożliwiające błyskawiczne ładowanie na przystankach, bez konieczności stosowania linii napowietrznych.

Na stoisku pokazano zarówno sam pojazd, jak i wizualizacje systemu ładowania Grid-eMotion Flash, w którym autobus automatycznie dołącza się do punktów ładowania co kilka przystanków. Dzięki temu pojazd nie wymaga dużej baterii – ogranicza to wagę, koszt i czas przestoju.

Uwagę zwracała nie tylko modularna konstrukcja CO-BOLT® i pełna niskopodłogowość, ale też koncepcja elastycznego taboru dla tras o wysokim napełnieniu pasażerskim. Pojazd został zaprezentowany jako rozwiązanie dla miast planujących ciągłą eksploatację pojazdów bez emisji i bez konieczności długiego ładowania w zajezdni.

Podsumowując: Oba modele – zarówno krótszy lighTram® 10 Plug, jak i przegubowy lighTram® 19 TOSA – zostały na Busworld pokazane jako części spójnej koncepcji mobilności miejskiej HESS AG: lekkiej, energooszczędnej i maksymalnie dostosowanej do potrzeb operatorów w Europie.

HESS na Busworld Europe 2025: dwa autobusy, jeden kierunek – zeroemisyjna mobilność
HESS na Busworld Europe 2025: dwa autobusy, jeden kierunek – zeroemisyjna mobilność

Komentarze