Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Chiński autobus wodorowy od Wisdom Motors. Plus sojusz z HY‑X

infobus
30.10.2025 09:02
0 Komentarzy

Podczas targów Busworld Europe 2025, singapursko-chiński producent Wisdom Motor ogłosił strategiczne partnerstwo z firmą HY‑X.

Porozumienie dotyczy wspólnego wprowadzenia na rynek niemiecki i europejski autobusów wodorowych, a jego formalizacja nastąpiła właśnie w trakcie wydarzenia w Brukseli. Dodajmy, że dilerem chińskiej firmy w Europie Zachodniej jest spółka Jebsen & Jessen Industrial Solutions GmbH z siedzibą w Hamburgu (która równolegle oferuje markę Irizar w Niemczech, Austrii i Szwajcarii). Na wspólnym stoisku mogliśmy zobaczyć trzy autobusy – dwa bateryjne i jeden wodorowy.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega strategiczne partnerstwo między Wisdom Motor a HY-X?
  2. Jakie działania planuje Wisdom Motor Europe GmbH w Niemczech w ramach ekspansji na rynek europejski?
  3. Czym wyróżniają się autobusy z serii Mellor Sigma i jakie mają znaczenie dla strategii Wisdom Motor w Europie?
Busworld 2025: Autobsusy Wisdom Motor i zapowiedź wodorowej ofensywy z HY‑X
Busworld 2025: Autobsusy Wisdom Motor i zapowiedź wodorowej ofensywy z HY‑X

Wodorowe cele

Zgodnie z zapowiedzią producenta, celem Wisdom Motor jest zbudowanie operacyjnej bazy w Niemczech, która pozwoli na sprzedaż, serwis i lokalną dystrybucję autobusów elektrycznych i wodorowych. Za ten proces odpowiada nowo zarejestrowana spółka Wisdom Motor Europe GmbH, działająca z siedzibą w … Grünwaldzie pod Monachium. Wspólnie z partnerem HY‑X planowane jest uruchomienie tzw. micro-fabryk w modelu SKD/CKD, które mają usprawnić lokalny montaż i dostawy.

Na Busworld firma Wisdom Motor zawarła to porozumienie jako element długofalowej strategii obecności na rynku europejskim. Według serwisu Fuel Cells Works, mowa o autobusach wodorowych, których dostawy i obsługa będą realizowane przez partnera lokalnego.

Porozumienie zakłada także stworzenie infrastruktury obsługowej: mobilnych zespołów „Flying Doctor”, własnych magazynów części, szkoleń dla operatorów oraz wsparcia serwisowego i technicznego. Wszystko to ma stanowić bazę do dalszej ekspansji – początkowo w Niemczech, a później w innych krajach Europy Zachodniej.

Busworld 2025: Autobsusy Wisdom Motor i zapowiedź wodorowej ofensywy z HY‑X
Busworld 2025: Autobsusy Wisdom Motor i zapowiedź wodorowej ofensywy z HY‑X

Pełna oferta

W Brukseli chińska firma z niemieckim dilerem pokazali trzy pojazdy, w tym:

  • Sigma 7 – kompaktowy elektryczny minibus dla miast. To 7-metrowy, w pełni elektryczny minibus, zaprojektowany specjalnie z myślą o wąskich ulicach, starówkach oraz liniach o niższym napełnieniu. Dzięki szerokości zaledwie 2,10 m i wysokości wnętrza 2,33 m, pojazd sprawdza się doskonale w ścisłych centrach miast. Niska podłoga oraz funkcja kneeling (obniżenie wejścia do 225 mm) czynią go dostępniejszym dla osób starszych i z niepełnosprawnościami. Pojemność: do 31 pasażerów, bateria 127 kWh, ładowanie z mocą do 120 kW umożliwia doładowanie od 20 do 100% w zaledwie 55 minut. Samonośna rama monocoque zapewnia trwałość i bezpieczeństwo przy niskiej masie własnej. Producent deklaruje, że do tej pory zrealizowano już ponad 100 zamówień w Europie, w tym dostawy do Niemiec i Szwecji.
  • Sigma 10 LE – wszechstronny midibus klasy low-entry. To pojazd o długości 10,25 m i szerokości 2,48 m, plasujący się między klasycznymi autobusami miejskimi a segmentem midibusów. Wersja low-entry zapewnia niski próg wejścia i pełną dostępność dla pasażerów z ograniczoną mobilnością. Pojazd wyposażony jest w baterie o pojemności do 255 kWh, zapewniające zasięg odpowiedni do dziennych zadań w miastach i na trasach podmiejskich. Ładowanie odbywa się przez CCS, a dzięki zwartej konstrukcji autobus nadaje się także do wąskich ulic i tras o mniejszym natężeniu ruchu. Pojemność: do 70 pasażerów.
  • Wisdom Motor U12FC200 – autobus wodorowy klasy II kategorii MAXI. Model U12FC200 to wodorowy autobus międzymiastowy najnowszej generacji. Producent określa go jako pojazd przygotowany do eksploatacji w europejskich warunkach – zarówno technicznie, jak i regulacyjnie. Pojazd bazuje na architekturze FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) i wykorzystuje ogniwo paliwowe Ballard o mocy 200 kW, które współpracuje z 58 kWh baterią buforową. Zasilany wodorem pod ciśnieniem 700 bar, U12FC200 może magazynować do 44 kg wodoru, co przekłada się na realny zasięg do 600 km – parametr kluczowy w przypadku długodystansowych tras podmiejskich i regionalnych. Długość pojazdu wynosi 12,38 m, szerokość to standardowe 2,55 m, co pozwala na pełną kompatybilność z infrastrukturą drogową w Europie.
Busworld 2025: Autobsusy Wisdom Motor i zapowiedź wodorowej ofensywy z HY‑X
Busworld 2025: Autobsusy Wisdom Motor i zapowiedź wodorowej ofensywy z HY‑X

Na koniec dodajmy, że to właśnie ten ostatni model wchodzi we współpracę z Integrated Transport Centre (ITC) z Departamentu ds. Miast i Transportu (DMT) w Abu Zab, która obejmuje dostawy wodorowych autobusów miejskich 12-metrowych – pierwszych tego typu pojazdów w regionie ZEA. Wisdom deklaruje wsparcie dla rozwoju lokalnej infrastruktury: produkcji autobusów, budowy stacji wodorowych, jak i eksportu technologii „Made in Hong Kong” do krajów objętych inicjatywą Pasa i Szlaku (Belt and Road).

W ciągu zaledwie pięciu lat działalności Wisdom Motor sprzedał już ponad 400 pojazdów zeroemisyjnych w 18 krajach, w tym m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, krajach skandynawskich, Japonii i Australii. Firma pozostaje pierwszym na świecie producentem wodorowego, trójosiowego piętrowego autobusu (double-decker)

Poniżej na zdjęciu koncepcyjny autokar H2 pokazany na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze. Niestety zabrakło go na Busworld 2025.

Model FCEV Coach od Wisdom Motor na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze.
Model FCEV Coach od Wisdom Motor na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze.

Komentarze