Busworld 2025: BYD z nową generacją autobusów elektrycznych na eBus 3.0
Na targach Busworld Europe 2025 BYD zaprezentował cztery nowe autobusy elektryczne z rodziny eBus, oparte na zintegrowanej platformie 3.0.
Łączy ona baterie Blade, napęd i strukturę nadwozia w jeden zoptymalizowany system. Nowe autobusy zostały zaprojektowane z myślą o segmencie międzymiastowym i wymagających trasach miejskich, oferując zasięgi do 700 km i pełne wsparcie dla ładowania AC/DC oraz pantografowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe modele autobusów elektrycznych zaprezentowała firma BYD podczas targów Busworld Europe 2025?
- Czym charakteryzuje się platforma eBus 3.0 i jakie korzyści techniczne zapewnia?
- Jakie miejsce zajmuje BYD na rynku europejskim pod względem liczby eksploatowanych autobusów elektrycznych i infrastruktury serwisowej?
5000 autobusów w Europie
Na samym początku konferencji prasowej BYD na Busworld Europe 2025 podkreślono, że na drogach Europy jeździ już ponad 5 000 jego autobusów elektrycznych w 160 miastach i 26 krajach. Ponad 1 000 z nich powstało w europejskiej fabryce w Komárom na Węgrzech. Firma rozbudowuje także zaplecze posprzedażowe – ostatnio otwarto nowe centrum serwisowe akumulatorów w Wielkiej Brytanii.
Targowa oferty chińskiej firny składała sie z następujących modeli:
BYD eBus B12.b HF – międzymiastowy high floor
Model wysokopodłogowy z przestrzenią bagażową 5,7 m³ (do 121 walizek 20”) i trzema wariantami baterii: 311, 429 i 495 kWh. Największa zapewnia zasięg do 650 km (SORT III). Napęd oparto na silnikach w piastach i sterowniku 6-w-1 z komponentami SiC. Ładowanie możliwe przez AC, DC oraz pantograf (do 520 kW, dual gun). Kabina kierowcy wyposażona w system DiLink z 12,8” ekranem, OTA i rozbudowany monitoring pracy pojazdu. Pełny pakiet ADAS: LDW, BSD, AEB, monitor zmęczenia.
BYD eBus B18.b – 18-metrowy przegubowiec
Flagowy model przegubowy z baterią do 746 kWh i zasięgiem do 630 km. Opcjonalny napęd na wszystkie koła zwiększa przyczepność w trudnych warunkach. Zastosowano zawieszenie hydrauliczne i układ sterowania osią przegubową 4. generacji. System rekuperacji utrzymuje skuteczność nawet przy pełnym akumulatorze i długich zjazdach.
BYD eBus B12.b LE – wersja niskopodłogowa
Wariant LE modelu B12.b, również oparty na technologii eBus 3.0. Dziedziczy ramę zintegrowaną z bateriami (Blade Battery in Chassis), napęd w piastach oraz układy zarządzania energią i bezpieczeństwem.
BYD eBus B13.b – 13-metrowy dalekobieżny
Nowość w klasie międzymiastowej. Pojemność baterii do 560 kWh, zasięg do 700 km. Dwa silniki piastowe z uzwojeniem hairpin, sterownik 6-w-1, system chłodzenia cieczą. Obsługuje ładowanie pojedyncze, podwójne oraz pantografowe (do 500 kW).
Platforma eBus 3.0
Wszystkie nowe modele bazują na platformie eBus 3.0 z bateriami LFP typu Blade zintegrowanymi z ramą. Taka konstrukcja zwiększa sztywność pojazdu, zmniejsza masę i poprawia bezpieczeństwo. Napęd oparty na silnikach w piastach z uzwojeniem hairpin zapewnia wysoką sprawność i gęstość mocy. Zintegrowany sterownik 6-w-1 z SiC minimalizuje straty energii i poprawia chłodzenie.
Wspólne cechy:
- Obsługa ładowania AC, DC i pantograf (do 520 kW)
- Pełen pakiet ADAS
- DiLink Intelligent Network z OTA i telemetrią
- Systemy poprawiające komfort i bezpieczeństwo pasażerów
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze