Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: BYD z nową generacją autobusów elektrycznych na eBus 3.0

infobus
10.10.2025 07:02
0 Komentarzy

Na targach Busworld Europe 2025 BYD zaprezentował cztery nowe autobusy elektryczne z rodziny eBus, oparte na zintegrowanej platformie 3.0.

Łączy ona baterie Blade, napęd i strukturę nadwozia w jeden zoptymalizowany system. Nowe autobusy zostały zaprojektowane z myślą o segmencie międzymiastowym i wymagających trasach miejskich, oferując zasięgi do 700 km i pełne wsparcie dla ładowania AC/DC oraz pantografowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe modele autobusów elektrycznych zaprezentowała firma BYD podczas targów Busworld Europe 2025?
  2. Czym charakteryzuje się platforma eBus 3.0 i jakie korzyści techniczne zapewnia?
  3. Jakie miejsce zajmuje BYD na rynku europejskim pod względem liczby eksploatowanych autobusów elektrycznych i infrastruktury serwisowej?
Busworld 2025: BYD z nową generacją autobusów elektrycznych na eBus 3.0

5000 autobusów w Europie

Na samym początku konferencji prasowej BYD na Busworld Europe 2025 podkreślono, że na drogach Europy jeździ już ponad 5 000 jego autobusów elektrycznych w 160 miastach i 26 krajach. Ponad 1 000 z nich powstało w europejskiej fabryce w Komárom na Węgrzech. Firma rozbudowuje także zaplecze posprzedażowe – ostatnio otwarto nowe centrum serwisowe akumulatorów w Wielkiej Brytanii.

Targowa oferty chińskiej firny składała sie z następujących modeli:

BYD eBus B12.b HF – międzymiastowy high floor

Model wysokopodłogowy z przestrzenią bagażową 5,7 m³ (do 121 walizek 20”) i trzema wariantami baterii: 311, 429 i 495 kWh. Największa zapewnia zasięg do 650 km (SORT III). Napęd oparto na silnikach w piastach i sterowniku 6-w-1 z komponentami SiC. Ładowanie możliwe przez AC, DC oraz pantograf (do 520 kW, dual gun). Kabina kierowcy wyposażona w system DiLink z 12,8” ekranem, OTA i rozbudowany monitoring pracy pojazdu. Pełny pakiet ADAS: LDW, BSD, AEB, monitor zmęczenia.

BYD eBus B12.b HF
BYD eBus B12.b HF

BYD eBus B18.b – 18-metrowy przegubowiec

Flagowy model przegubowy z baterią do 746 kWh i zasięgiem do 630 km. Opcjonalny napęd na wszystkie koła zwiększa przyczepność w trudnych warunkach. Zastosowano zawieszenie hydrauliczne i układ sterowania osią przegubową 4. generacji. System rekuperacji utrzymuje skuteczność nawet przy pełnym akumulatorze i długich zjazdach.

BYD eBus B18.b
BYD eBus B18.b

BYD eBus B12.b LE – wersja niskopodłogowa

Wariant LE modelu B12.b, również oparty na technologii eBus 3.0. Dziedziczy ramę zintegrowaną z bateriami (Blade Battery in Chassis), napęd w piastach oraz układy zarządzania energią i bezpieczeństwem.

BYD eBus B13.b
BYD eBus B12.b

BYD eBus B13.b – 13-metrowy dalekobieżny

Nowość w klasie międzymiastowej. Pojemność baterii do 560 kWh, zasięg do 700 km. Dwa silniki piastowe z uzwojeniem hairpin, sterownik 6-w-1, system chłodzenia cieczą. Obsługuje ładowanie pojedyncze, podwójne oraz pantografowe (do 500 kW).

BYD eBus B13.b
BYD eBus B13.b

Platforma eBus 3.0

Wszystkie nowe modele bazują na platformie eBus 3.0 z bateriami LFP typu Blade zintegrowanymi z ramą. Taka konstrukcja zwiększa sztywność pojazdu, zmniejsza masę i poprawia bezpieczeństwo. Napęd oparty na silnikach w piastach z uzwojeniem hairpin zapewnia wysoką sprawność i gęstość mocy. Zintegrowany sterownik 6-w-1 z SiC minimalizuje straty energii i poprawia chłodzenie.

Wspólne cechy:

  • Obsługa ładowania AC, DC i pantograf (do 520 kW)
  • Pełen pakiet ADAS
  • DiLink Intelligent Network z OTA i telemetrią
  • Systemy poprawiające komfort i bezpieczeństwo pasażerów
Na targach Busworld Europe 2025 BYD zaprezentował cztery nowe autobusy elektryczne z rodziny eBus, oparte na zintegrowanej platformie 3.0.
Na targach Busworld Europe 2025 BYD zaprezentował cztery nowe autobusy elektryczne z rodziny eBus, oparte na zintegrowanej platformie 3.0.

Komentarze