Busworld 2025: Baterie od BMZ Poland na stoisku Daimlera. Ruszyła produkcja pod eCitaro
Podczas targów Busworld Europe 2025 zaprezentowano nową generację baterii NMC4, które od października są seryjnie produkowane w gliwickim zakładzie BMZ Poland.
Systemy zasilą elektryczne autobusy Mercedes-Benz eCitaro, a ich produkcja w Polsce to element szerszej współpracy BMZ z Daimler Buses. Nowe baterie łączą wysoką gęstość energii z długą żywotnością i są w pełni przystosowane do intensywnej eksploatacji w transporcie publicznym.
Rozkład jazdy:
- W jakim mieście produkowane są baterie NMC4 dla autobusów eCitaro?
- Jaką pojemność ma nowy system bateryjny BMZ Poland?
- Od kiedy autobusy z tymi bateriami trafią do klientów?
Z Gliwic do Mannheim
Nowe baterie, o pojemności 111 kWh i masie około 600 kg, mają zapewnić większą gęstość energii, dłuższy zasięg oraz wyraźnie wydłużoną żywotność. Systemy te powstają z myślą o rygorystycznych wymaganiach transportu miejskiego – zarówno pod względem wydajności, jak i niezawodności.
— NMC4 to najbardziej zaawansowana bateria, jaką kiedykolwiek opracowaliśmy. Łączy ponad dekadę doświadczeń BMZ z najnowszymi wymaganiami rynkowymi — komentuje Paweł Kępski, dyrektor Business Unit EV w BMZ Poland. — Jesteśmy dumni, że właśnie w Gliwicach tworzymy rozwiązania, które będą napędzać zeroemisyjny transport w całej Europie.
Nowy system opiera się na modułowej konstrukcji i chłodzeniu cieczą, co pozwala zwiększyć efektywność energetyczną i uprościć serwisowanie. Baterie będą ładowane zarówno standardowo (150 kW), jak i przyspieszonym trybem (do 300 kW), co umożliwia ich codzienne wykorzystanie w intensywnym cyklu miejskim.
Partnerstwo technologiczne z Daimler Buses
Współpraca BMZ i Daimler Buses rozpoczęła się w 2024 roku i szybko przeszła w fazę operacyjną. Nowy system baterii został opracowany we współpracy z działem inżynieryjnym Daimlera i dostosowany do konkretnej architektury modeli eCitaro.
— Partnerstwo z BMZ to połączenie naszej wiedzy o pojazdach z ich doświadczeniem w technologii bateryjnej. Wspólnie tworzymy nową jakość w miejskiej elektromobilności — mówi Michael Klein, COO Daimler Buses.
Pierwsze pojazdy eCitaro wyposażone w systemy NMC4 trafią do klientów w 2026 roku.
Gliwicki zakład BMZ Poland to obecnie jedno z najważniejszych centrów kompetencyjnych grupy BMZ w zakresie e-mobility. Dzięki zaawansowanej automatyzacji, zapleczu badawczo-rozwojowemu i technologiom produkcji z użyciem klejów dwuskładnikowych, firma zdołała znacząco obniżyć koszty produkcji i zwiększyć skalę działania. Wszystko to przy zachowaniu wysokich standardów jakości i śladu środowiskowego – komponenty powstają lokalnie, a produkcja jest zoptymalizowana pod kątem emisji CO₂.
Premiera podczas Busworld Europe 2025
Nowy system bateryjny NMC4 będzie można zobaczyć na żywo podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli. BMZ Poland zaprezentuje moduł na swoim stoisku w hali 3 (314B), natomiast Daimler Buses pokaże gotowy autobus eCitaro z tym systemem w hali 5 (stoisko 503).
Prezentacja na Busworld to nie tylko pokaz technologii, ale również ważny sygnał dla rynku: nowoczesne komponenty dla europejskich flot powstają lokalnie, w Polsce, i są gotowe do seryjnego wdrożenia.
Naszym zdaniem: BMZ Poland dostarcza już dziś systemy zasilania do tysięcy pojazdów użytkowych w całej Europie – od autobusów i pojazdów specjalistycznych, po systemy magazynowania energii dla przemysłu i gospodarstw domowych. Dzięki dynamicznemu rozwojowi, gliwicki zakład wyrósł na strategiczne centrum produkcyjne Grupy BMZ. Hasło firmy — „We Power the Future” — zyskuje tym samym realny wymiar.
Komentarze