Busworld 2025: Ayats z autobusami Horizon w wersji dla Twiliner i LNG
Hiszpańska firma Carrocerías Ayats S.A. przyciągnęła uwagę branży podczas tegorocznych targów Busworld Europe 2025 w Brukseli.
Wśród wystawionych pojazdów najmocniej wyróżnił się Ayats Horizon jako nightliner, czyli piętrowy autokar nocny zaprojektowany specjalnie dla szwajcarskiego operatora Twiliner, który planuje uruchomić sieć luksusowych, nocnych połączeń autobusowych jako alternatywę dla lotów krótkodystansowych.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwa modele autokarów zaprezentowała firma Ayats podczas targów Busworld Europe 2025 i czym się one wyróżniały?
 - Czym charakteryzuje się luksusowy autobus nocny Twiliner i dla jakiego operatora został stworzony?
 - Jakie technologie i kierunki rozwoju wskazują, że Ayats stawia na innowacje i ekologiczne rozwiązania w transporcie?
 
Dwa piętra
Hiszpańska firma Carrocerías Ayats S.A. podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli zaprezentowała, że nowoczesny transport publiczny może łączyć komfort, technologię i odpowiedzialność środowiskową. W centrum uwagi znalazł się Ayats Twiliner – luksusowy autobus nocny stworzony dla szwajcarskiego operatora Twiliner – oraz Ayats Horizon z napędem LNG, skierowany do przewoźników szukających alternatywy dla diesla na trasach dalekobieżnych.
Model Twiliner to piętrowy autokar (double-decker) o długości ok. 14,85 m, szerokości 2,5 m i wysokości 4 m, oparty na układzie napędowym Scania (najprawdopodobniej 13-litrowy silnik, 560 KM), ale przystosowany konstrukcyjnie do późniejszej elektryfikacji.
Na pokładzie znalazło się tylko 21 indywidualnych miejsc typu „lie-flat” – foteli przekształcanych w pełnowymiarowe łóżka, zaprojektowanych specjalnie dla nocnych podróży. Dolny pokład uzupełniono o barek, dużą toaletę i garderobę, a całość uzupełniają porty USB, Wi-Fi i przestrzeń bagażowa.
Autobus powstał dla startupu Twiliner, który jeszcze w 2025 r. chce uruchomić nocne połączenia m.in. z Zurychu do Amsterdamu i Barcelony. Firma zakłada, że flota takich pojazdów może ograniczyć emisję CO₂ nawet o 85% w porównaniu do lotów krótkodystansowych.
Horizon LNG: alternatywa dla diesla na dalekich trasach
Drugim ważnym punktem ekspozycji Ayats był model Horizon na LNG – autobus piętrowy w wersjach 13,35 m / 14,35 m / 15 m, zbudowany na podwoziu Scania, przystosowany do zasilania skroplonym gazem ziemnym (LNG).
Rozwiązanie to pozwala na uzyskanie dużego zasięgu (nawet 1000 km) i obniżenie emisji zanieczyszczeń przy zachowaniu wysokiej pojemności pasażerskiej. Model adresowany jest przede wszystkim do operatorów linii międzymiastowych, turystycznych i ekspresowych.
Horizon LNG wpisuje się w unijną dyrektywę CVD (Clean Vehicles Directive), odpowiadając na rosnące wymagania w zakresie zielonego transportu publicznego.
Producent z doświadczeniem
Ayats działa nieprzerwanie od 1905 roku, a jego siedziba mieści się w Arbúcies (Girona, Katalonia). Firma specjalizuje się w konstrukcji autobusów piętrowych i autokarów wysokopojemnościowych, oferując zarówno karoserie, jak i kompletne pojazdy. Wyróżnia się elastycznością w budowie na różnych podwoziach – MAN, Scania, Volvo – oraz możliwością dostosowania układów wnętrz pod indywidualne potrzeby.
W 2025 roku firma uzyskała homologację systemu ADDW (Advanced Driver Distraction Warning) we współpracy z Smart Eye i SistemasADAS – co czyni ją jednym z pionierów wdrażania nowych regulacji UE w zakresie bezpieczeństwa kierowcy.
Dodatkowo, w 2024 r. Ayats uzyskał wsparcie z hiszpańskiego programu „MOVES Proyectos Singulares II” na rozwój elektromobilności i zwiększył obecność na rynkach eksportowych – m.in. dostarczając autobusy piętrowe dla operatora TITSA na Teneryfie i planując ekspansję w Wielkiej Brytanii.
Targi Busworld 2025 pokazały, że Ayats nie tylko nadąża za trendami, ale często je wyprzedza. Twiliner to nie koncept – to gotowy do działania produkt wpisujący się w nowy model nocnych podróży o wysokim standardzie. Horizon LNG udowadnia, że alternatywne paliwa mogą skutecznie zastępować diesla na trasach długodystansowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
- 
		
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok - 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok 





                            
                            
                            
			
			
			
			
			
			
			
			
			

Komentarze